סגור
ירי ארטילרי של צה"ל ב צפון
ירי ארטילרי של צה"ל בצפון (צילום: AFP)

בית הנבחרים אישר סיוע של 14.3 מיליארד דולר לישראל, צפי לקשיים בסנאט

הסיוע המיוחד אושר ברוב של 226 תומכים מול 196 מתנגדים; אולם הדמוקרטים מסתייגים לגבי ההמשך מאחר שהחבילה אינה כוללת סיוע לאוקראינה ומחייב קיצוצים בתקציב מס ההכנסה

בית הנבחרים האמריקאי הצביע אמש (ה') בעד אישור חבילת סיוע בשווי 14.3 מיליארד דולר לישראל, וזאת ברוב של 226 בעד מול 196 נגד.
זה היה אחד המהלכים הראשונים שקידם יו"ר בית הנבחרים החדש מייק ג'ונסון. אולם, החבילה צפויה להיתקל בהתנגדות בסנאט שבשליטת הדמוקרטים. הטענות המרכזיות שלהם הן שהחבילה לא כוללת סיוע לאוקראינה ומחייבת קיצוצים בתקציב מס ההכנסה.
הדמוקרטים אמנם תומכים בהעברת סיוע לישראל מאז מתקפת חמאס, אך משלבים זאת עם הגברת הסיוע הצבאי גם לאוקראינה. זאת בעוד שרפובליקנים רבים בבית הנבחרים מתנגדים להעברת סיוע נוסף לאוקראינה, שבמלחמה נגד רוסיה כבר יותר משנה וחצי. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז כבר על כוונתו לקדם חבילה כוללת לישראל ולאוקראינה בשווי 106 מיליארד דולר.
מחלוקת נוספת נובעת כאמור מכך שלפי ההצעה הרפובליקנית, המימון לסיוע בשווי 14.3 מיליארד דולר לישראל יקוזז מתקציב מס הכנסה. הדמוקרטים ציינו כי על אף הקיזוז, הסיוע בכל זאת יוביל להגדלת הגירעון. "הצביעות היא שעל ידי קיצוץ המימון שיאפשר לכידת מעלימי מס, הגירעון יגדל במיליארדי דולרים, זו ממש בדיחה", הגיב מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר. לדבריו, החבילה כלל לא תעלה להצבעה בסנאט, אלא "נעבוד ביחד על חבילת סיוע של שתי המפלגות שתכלול את ישראל ואת אוקראינה, את התחרות מול הממשלה הסינית וסיוע הומניטרי לעזה". יתרה מכך, ג'ון קירבי ממועצת הביטחון הלאומי בבית הלבן מסר כי ביידן יטיל וטו על החבילה, אם היא כוללת רק סיוע לישראל.
עם זאת, לדבריו של היו"ר ג'ונסון התנאי שהמימון יקוזז מתקציב מס הכנסה לא נובע ממניעים פוליטים אלא משמירה על משמעת פיסקאלית. "עלינו לעמוד לצד ישראל. ולכן אפילו חברי הקונגרס התומכים בשמרנות פיסקאלית ואלה שלרוב מתנגדים באופן עקרוני להעברת סיוע בינלאומי, מבינים את החיוניות של המהלך", הוא אמר.