סגור
 Neta
רכב של Neta. ביטול חלוקת הבונוסים השנתית עוררה גל שמועות בקשר לעתיד היצרנית (צילום: יצרן)

ניתוח
הירידה במכירות עוררה תגובת שרשרת בשוק הרכב הסיני שעלולה להפיל יצרניות

בפברואר רשמו מרבית יצרני הרכב הסינים ירידה של עד 40% במכירות בהשוואה לינואר, ויש הקושרים זאת בחופשת השנה החדשה. הנפילה במכירות הובילה את היצרנים הגדולים להוריד מחירים, ומי שנותרו מאחור הם היצרנים הקטנים יותר שלא יכולים לתת הנחות ונקלעים לקשיים שמאיימים על קיומם

בחודש שעבר נרשם בשוק הרכב הסיני אירוע חריג: רוב יצרני הרכב הסינים רשמו ירידה במכירות.
הנתונים של CAAM, ארגון הגג של יצרני הרכב הסינים, ממחישים זאת היטב: מהשוואת החודשים פברואר לעומת ינואר עולה כי BYD, מובילת השוק, מסרה בסין "רק" 121,700 מכוניות, ירידה של 39% ביחס לינואר. AITO של וואווי מסרה 21,100 מכוניות חדשות, ירידה של 35.9% ביחס לינואר. במקום השלישי LI AUTO, שמסרה 20,300 מכוניות – ירידה של 35% ביחס לינואר. במורד הטבלה ניתן למצוא מותגים שמוכרים גם לישראלים: ניאו מסרה 8,132 מכוניות, ירידה של 19.1% ביחס לינואר, וזיקר מסרה 7,510 מכוניות, ירידה של 40.1%.
מדוע מדובר בחודש בעייתי? האנליסטים שמנתחים את השוק בסין מתחלקים לשתי קבוצות: הקבוצה הראשונה טוענת שהסיבה היא שפסטיבל השנה החדשה חל בפברואר, הלקוחות חגגו במשך שמונה ימים ולא קנו מכוניות, היצרנים שלחו עובדים הביתה כדי לחגוג ולא היה ייצור. ההסבר השני טוען שהחגיגות לא קשורות: השוק הסיני מגיע למצב של רוויה, את הסינים כבר קשה לרגש עם עוד מסך גדול ורכב חשמלי ולכן גם אם יש חג וגם אם אין, המכירות מידלדלות. לראיה, אותם אנליסטים מדגישים שכאשר מגיעות החגיגות בסין, עוד לפני תחילת החגיגות סינים רבים ממהרים להצטייד במכונית חדשה לכבוד השנה החדשה.
בין אם האנליסטים שדוגלים בתאוריית החגים צודקים ובין אם האנליסטים שדוגלים בתאוריית הרוויה צודקים, מה שיותר מעניין הוא האפקט המידי בשטח: הנחות. בניגוד לשוק הרכב הישראלי, בו מחירי המכוניות סטאטיים ויבואני הרכב יוצאים במבצעי מכירות, בשוק הרכב הסיני ההנחות הן ממחירן הרשמי של המכוניות, ומה שמדהים הוא המהירות בה המחירים משתנים.
כך למשל, BYD השיקה בסין השבוע את יואן פלוס (אטו 3, כפי שהוא מוכר בשוק הרכב הישראלי) בגרסה משודרגת שהיא מכנה "גרסת הכבוד". הכבוד מתבטא בשינויים קלים בצבע וגם בהוזלת מחיר נאה של 16 אלף יואן - כמעט עשרת אלפים שקלים. גם ההאן, המשפחתית הבכירה של BYD שמשווקת בישראל, הושקה בסין בשבוע שעבר בגרסה זולה ב-14% מההאן של 2023. הנחה דומה נרשמה גם ברכב הכביש שטח של BYD שמשווק בישראל – הטאנג. לצד BYD גם צ'אנגאן הודיעה על הוזלה של מחיריהן הרשמיים של מכוניותיה.
יצרנים אחרים שמוצאים עצמם בעיצומו של שינוי טכנולוגי משמעותי נוקטים אמצעים אחרים: זיקר חשפה לפני כמה ימים בסין את גרסתה המשודרגת של ה-001 – עם סוללה בעלת קיבולת גבוהה ושדרוגים למערכות הנהיגה (שאגב מבוססות על טכנולוגיה ישראלית). שדרוגים עולים כסף, ולכן זיקר הודיעה שהדגם המשודרג יעלה בגרסתו הבסיסית 269 אלף יואן (כ-37 אלף דולר) במקום 267 אלף יואן. אבל זיקר תעניק הנחה מידית של 10,000 יואן למי שיקנה החודש את הדגם. כמובן שטסלה לא הייתה יכולה להישאר מחוץ למשחק ההנחות הסיני, ולכן היצרנית מציעה ללקוחות שירכשו מכוניות החודש הנחות בגובה של עד כ-35 אלף יואן (כ-5,000 דולר) לרכישת טסלה 3 וטסלה מודל Y. גם NIO הצטרפה לחגיגה והודיעה על הנחה של 22 אלף יואן על מכוניותיה.
המשחק הזה בעייתי במיוחד עבור היצרנים הקטנים יותר, כי מי שלא יכול לתת הנחות נשאר מאחור, ומי שנשאר מאחור עלול למצוא עצמו מהר מאוד בצרה. המהירות בה אירועים של שבוע-שבועיים (למשל חג לאומי) משפיעים על יצרני רכב היא על-טבעית, ואם לא מדובר בענקיות הרכב הסיניות, המהירות בה הצרות מתפשטות עלולה להיראות לעיניים מערביות כתהליך קריסה מואץ.
כך למשל, לקראת סוף החודש שעבר נפוצו בסין דיווחים לפיהם יצרנית הרכב NETA לא תחלק את הבונוס המסורתי לכבוד השנה הסינית (אותה שנה שהשביתה את היצרנים). מנכ"ל NETA הסביר לאחר מכן שהבונוסים הם תוצאה של הערכות ביצועים של החברה ושאלה יחולקו החודש. עצם העובדה שהבונוסים לא יחולקו יצרה בסין גל של שמועות – שלחלקן יש כיסוי: בפברואר נפוצו שמועות על קשיים של יצרנית הרכב הסינית HIPHI, שבתורם יצרו שורה של ספקולציות על בריחה של מנהלי החברה. ב-23 בפברואר מצא עצמו יאנג יקין, מנהל פיתוח ביצרנית, עולה לשידור מיוחד ברשת החברתית דואויין כדי להסביר שהנהלת יצרנית הרכב לא נמלטה ושהיצרנית עובדת קשה כדי להטיב את מצבה. מאז נפוצו שמועות על רכישה אפשרית של HIPHI על ידי וואווי וגם על ידי צ'אנגאן, עד כה ללא סגירת עסקה.
ובסופו של דבר, גלי ההדף הסיניים עלולים להגיע גם לישראל, כמו במקרה של AIWAYS ו-WM MOTORS שמחזיקות באתרי מכירה בארץ ונקלעו לקשיים, עד כדי כך שלפי פרסומים בסין הן כבר אינן קיימות (AIWAYS הודיעה לאחרונה שהיא רוצה להפוך למותג שמוכר רק מחוץ לסין, בינתיים זה לא קורה).
כמו כן, במהלך השבועות האחרונים מספר גדול של יבואני רכב הכריזו על קבלת זיכיונות סיניים של מותגים שחלקם "בטוח" ושייך ליצרני הרכב הגדולים ביותר בסין, אבל חלקם כלל אינו יציב. חלק מהמותגים הללו הוצגו כבעלי נוכחות בשווקים אירופיים, על אף שלפי נתונים שמתפרסמים באירופה, למותגים האלה אין שם כל דריסת רגל. למעשה, כדי לשווק מכוניות באירופה, חלק מיצרני הרכב הסינים יצטרכו להשקיע כספים שאין להם, ואם המצב בשוק הסיני יימשך והרווחיות תיחתך – כנראה שגם לא יהיו להם. לנוכח כל אלה שווה לעקוב אחר התנודות בשוק הסיני – בישראל אפילו מלחמה לא יכולה לפגוע בשוק המקומי אנושות. בסין יציאה לחופשת חג עלולה לגרום לתגובת שרשרת שמפילה יצרן.