סגור

מצפון תיפתח הטובה? החברה שתפתח מטוסים "ללא פליטות מזהמים"

חברת התעופה הנורווגית ויידרו מקימה חברה-בת לשם פיתוח מטוסים מבוססי אנרגיה ירוקה שיחליפו את הצי המתיישן שלה; הם יונעו בחשמל או במימן; המנכ"ל הביע עניין במטוסים חשמליים הממריאים אנכית

חברת התעופה הנורווגית ויידרו (Widerøe), הנחשבת לגדולה בסקנדינביה, מקימה חברה-בת שתפתח מטוסים ללא פליטות מזהמים, כך הכריז המנכ"ל סטיין נילסן (Stein Nilsen) בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס.


חברת ויידרו, שנמצאת בבעלות פרטית, מפעילה טיסות קצרות באזור בעל צפיפות אוכלוסייה נמוכה שאינו מאופיין במסלולי רכבת רבים ומאתגר מבחינה גאוגרפית. צי המטוסים שלה כולל 40 מטוסי בומברדיה דאש 8 ועוד 3 מטוסי סילון אמברייר E190-E2.
בוויידרו מתכננים שהמטוס ללא פליטות הראשון שלה יחל לטוס ב-2026, ומתכוונים להחליף את המטוסים המתיישנים במטוסים החדשים שיהיו חשמליים או שישתמשו במימן כתחליף דלק.

1 צפייה בגלריה
חברת תעופה וויידרו Wideroe
חברת תעופה וויידרו Wideroe
חברת התעופה ויידרו
(צילום: רויטרס)


המיזם, המכונה "ויידרו זירו" (Wideroe Zero), הושק אתמול (ו'), ומטרתו לסייע לחברה להגיע לצי של מטוסים עם מינימום פליטות מזהמים, כך לפי המנכ"ל נילסן. "כדי להיות חופשיים ולחשוב מחוץ לקופסה, החלטנו להקים חברה חדשה שהיעד העיקרי שלה הוא למצוא מסלול עסקי בר קיימא", אמר.
עוד הוסיף כי המיזם החדש יחפש גם הזדמנויות חדשות בשוק, במיוחד בהתחשב בלחץ הגובר על תעשיית התעופה להפוך לידידותית יותר לסביבה. על פי הנתונים שאספו בארגון Our World, ב-2018 תעשייה זו היתה אחראית ל-2.5% מפליטות הפחמן הדו-חמצני העולמיות.
נילסן ציין כי גם טכנולוגיות חדשות מטלטלות את התעשייה. בהמשך לכך ציין כי פיתוח כלי טיס חשמלי שיכול להמריא ולנחות בצורה אנכית (eVTOL) הוא "תחום שמאוד מעניין אותנו. עלינו להיות מוכנים למשהו מטלטל אף יותר לנישה שלנו בשוק".
המהלך של ויידרו מגיע בעוד תעשיית התעופה הסקנדינבית עוברת שינויים. הם כוללים ארגון מחדש של הפעילות של חברות גדולות כמו נורוויג'ן אייר ו-SAS והופעתן של חברות חדשות כמו פליר (Flyr) ופליי (Play) על רקע ההתאוששות ממשבר הקורונה.