סגור

עומק הריקבון: עוד דו"ח חושף ליקויים במדד העסקי של הבנק העולמי

בשבוע שעבר ביטל הבנק את הדירוג "עושים עסקים", הבודק את האקלים העסקי במדינות החברות, לאחר שהתגלה כי בכירים בו לחצו לבצע שינויים כדי להיטיב עם סין. עתה נודע כי כבר לפני שלושה שבועות הוגש דו"ח מומחים שממליץ על שינוי השיטה כדי להגביל מאמצים של מדינות שונות, ובהן סעודיה, "לתמרן את הדירוג שלהן", וחושף ניגודי עניינים

שבועות לפני שהבנק העולמי ביטל את דירוג הדגל שלו "עושים עסקים" (Doing Business) בעקבות בדיקה עצמאית שגילתה בו ליקויים, קבוצת יועצים חיצוניים המליצה על שיפוץ הדירוג כדי להגביל את המאמצים של מדינות "לתמרן את הדירוג שלהן".


דו"ח בן 84 עמודים, שנכתב על ידי אנשי אקדמיה וכלכלנים בכירים, פורסם אתמול (ב') באתר הבנק, כשלושה שבועות לאחר שהוגש לכלכלנית הראשית שלו, כרמן ריינהרט.

2 צפייה בגלריה
קריסטלינה גורגייבה יור קרן המטבע העולמית IMF
קריסטלינה גורגייבה יור קרן המטבע העולמית IMF
קריסטלינה ג'ורג'ייבה
(צילום: בלומברג)

הבנק העולמי הודיע כי יבטל את דירוג "עושים עסקים" בנוגע לאקלים העסקי במדינות השונות, בהתייחס לביקורות פנימיות ובדיקה עצמאית נפרדת של משרד עורכי הדין וילמרהייל, שמצאה כי בכירים בבנק העולמי, ובהם קריסטלינה ג'ורג'ייבה, שעמדה בראשו וכיום עומדת בראש קרן המטבע הבינלאומית, לחצו על הצוות לשנות נתונים על מנת להיטיב עם סין בתקופתה כמנהלת. ג'ורג'ייבה הכחישה בתוקף את הממצאים.
נשיא הבנק העולמי, דיוויד מלפאס, אמר ל-CNBC בהתייחסות ציבוריות ראשונה מאז פרצה המחלוקת בנושא עריכת הנתונים ביום חמישי שעבר כי דו"ח וילמרהייל "מדבר בעד עצמו" וכי הבנק יחקור גישות חדשות לסיוע למדינות לשפר את האקלים העסקי שלהן.
הדו"ח שפורסם אתמול נכתב על ידי קבוצה שהורכבה על ידי הבנק העולמי בדצמבר 2020, לאחר ששורה של ביקורות פנימיות חשפו אי סדרים בנתונים בדיווחים על סין, סעודיה, איחוד האמירויות ואזרבייג'ן. הוא דורש סדרה של פעולות מתקנות ורפורמות המוצעות על מנת לטפל ב"יושרה המתודולוגית" של דו"ח "עושים עסקים", תוך ציון "דפוס של מאמצים ממשלתיים להפריע" בדירוג בדו"חות שהתפרסמו בשנים האחרונות.

2 צפייה בגלריה
דיוויד מלפאס הבנק העולמי 4.4.20
דיוויד מלפאס הבנק העולמי 4.4.20
דיוויד מלפאס
(צילום: איי אף פי)

"הבנק העולמי זקוק להתבוננות פנימית. הוא תמך ברפורמות מדינתיות למען ממשל טוב יותר, שקיפות ושיטות עבודה. כעת עליו להשתמש בכך לרפורמה משלו", אמר מאוריסיו קרדנס, פרופסור מאוניברסיטת קולומביה ומי שהיה שר האוצר של קולומביה ועמד בראש צוות המומחים.
המומחים האשימו כי דו"חות "עושים עסקים" נגועים בחוסר שקיפות בנוגע לנתונים ולשאלונים הבסיסיים המשמשים לחישוב הדירוג. הם קראו להפרדה מלאה בין הדירוג לבין פעולות אחרות המתבצעות בבנק העולמי ולהקמת ועדה מנהלת חיצונית וקבועה לסקירה של הדירוג.
המחברים קראו לבנק להפסיק למכור שירותי ייעוץ לממשלות שמטרתן לשפר את תוצאות הדירוג של מדינתן, וציינו כי הם נמצאים בניגוד עניינים לכאורה. "הבנק העולמי לא צריך לעסוק בדירוג הסביבה העסקית של מדינות ובמקביל לקבל תשלום ממדינות על שירותי ייעוץ כיצד לשפר את דירוגן", כתבו המחברים. הבנק העולמי הציע את "שירותי הייעוץ" למספר מדינות, כולל כמה מהמעורבות בחקירת מניפולציות הנתונים, כמו סין וסעודיה, כך לפי הדו"ח.
בדצמבר 2020 בדיקה פנימית העלתה כי הנהלת הבנק לחצה על תשעה מתוך 15 עובדים לבצע מניפולציות על הנתונים בגיליונות 2018 ו-2020 של מדד "עושים עסקים", העלתה את סעודיה למקום ה"מתוקן ביותר" ברחבי העולם, ועזרה להעלות את הדירוג של איחוד האמירויות וסין, תוך הורדת אזרבייג'ן מדירוג עשר המדינות המובילות, כך דיווחו היועצים החיצוניים.
הדו"ח הנפרד מזה של משרד עורכי הדין וילמרהייל ציין כי שינויים בנתונים של סעודיה היו "ככל הנראה תוצאה של מאמצים של גורם בכיר בבנק להשיג תוצאה רצויה ולתגמל את סעודיה על התפקיד החשוב שהיא מילאה בקהילת הבנקים".