$
תעשייה ופיננסים

הנקמה מוגשת קרה: ארגנטינה לא מצליחה לרכוש מטוסי קרב בגלל אמברגו בריטי

כמעט 40 שנה אחרי מלחמת פוקלנד בריטניה עדיין אוסרת על ייצוא ביטחוני לארגנטינה. לאחרונה בוטלה בגללו עסקה למכירת מטוסי קרב קוריאנים שיש בהם רכיבים בריטיים, אחרי נפילת עסקה דומה למטוסים שבדים. הפתרון עשוי להיות מטוס ישראלי, לא ברור אם מלוד או מסין

אודי עציון 20:3614.11.20

בסוף אוקטובר קיבל שגריר ארגנטינה בסיאול מכתב מהתעשייה האווירית הקוריאנית (KAI). "אנחנו מצטערים לבשר כי לא הצלחנו להתגבר על מגבלות הייצוא הבריטיות לשישה מרכיבי ה-FA-50. נמשיך לנסות לפתור את הבעיה", בישרו הקוריאנים לארגנטינאים כי לא יוכלו לספק להם 8 מטוסי קרב דו מושביים חדשים שהזמינו מהם, המבוססים על האף-16 האמריקאי, אך מצויידים במערכות בריטיות בתא הטייסים.  

 

מאז 2016 אין לחיל האוויר הארגנטינאי מטוסי קרב מבצעיים, לאחר שהוציא משירות את מטוסי הסקייהוק הישנים שרכש יד שנייה מארה"ב, ואת מטוסי הנשר, גרסת התעשייה האווירית למיראז'-5, שרכש משומשים מישראל עוד לפני 40 שנה.

מטוס הקרב FA-50 שקוריאה סירבה לספק לארגנטינה בשל האמברגו הבריטי מטוס הקרב FA-50 שקוריאה סירבה לספק לארגנטינה בשל האמברגו הבריטי צילום: התעשייה האווירית הקוריאנית

 

לארגנטינה אין כסף לרכוש מטוסי קרב מערבי מתקדם, כמו אף-16. וגרוע יותר, היא לא מצליחה להתגבר על אמברגו הנשק שהטילה עליה בריטניה ב-1982, לאחר שכבשה ממנה תחת שלטון הגנרלים את איי פוקלנד בדרום האוקיאנוס האטלנטי. הארגנטינאים רואים במלווינאס, כפי שהם מכנים את האיים, שטח שלהם.

 

כוח משימה בריטי, שכלל 127 אוניות צבאיות ואזרחיות, כולל משחתות, נושאות מטוסים ואפילו הקווין אליזבט 2 שגויסה למילואים להובלת חיילי חי"ר, הפליג בדרמטיות מפורטסמות' כדי להחזיר את הכבוד הבריטי. ביוני הושלם שחרור האיים, במחיר כבד: הבריטים איבדו 250 איש, שבע ספינות, 24 מסוקים ו-10 מטוסי קרב. אבדות הארגנטינאים היו כבדות בהרבה: 650 איש, שמונה אוניות וצוללת ויותר מ-60 מטוסים.

 

בחמש השנים האחרונות בוטלו שלוש עסקאות לרכישת מטוסי קרב לחיל האוויר הארגנטינאי. ב-2015 נפלה ברגע האחרון עסקה לרכישת 14 מטוסי כפיר C-10 מחודשים מהתעשייה האווירית. הכפיר הוא מטוס מיושן כיום, אך עם מכ"ם מתקדם של אלתא, מערכת לוחמה אלקטרונית של אלביט-אלישרא וחימוש מתקדם של רפאל, הוא מסוגל לאתגר מטוסי קרב חדשים בהרבה. רשמית העסקה בוטלה בגלל הקרבה לבחירות בארגנטינה באותה שנה, אך מעשית היה אחד המכשולים המרכזיים כיסא המפלט של הכפיר, מתוצרת מרטין בייקר הבריטית.

 

אחר כך ביקשו הארגנטינאים לרכוש מספר זהה של מטוסי סאאב גריפן, מפס הייצור החדש שהוקם בברזיל השכנה. אבל כ-30% מרכיבי המטוס מיושבים בידי BAE הבריטית, והעסקה לא התקדמה.

 

כעת עשויה ארגנטינה לקבל הצעה של ממשלת סין לספק לה מטוסי FC-17 שהיא מייצרת ביחד עם פאקיסטן, או מטוסי J-10 מודרניים, שמבוססים לפי פרסומים זרים על תוכניות מטוס הלביא הישראליי שייצורו בוטל, ונמכרו לסינים. אפשרות אחרת: שהתעשייה האווירית תצליח להתקין בכפיר כיסא מפלט אמריקאי.

 

בינתיים צייץ שר ההגנה הארגנטינאי, אגוסטין רוסי, כי המשך האמברגו הבריטי הוא "דוגמא חדשה לגאווה האימפריאליסטית", והוסיף את ההשטאג #MalvinasArgentinas. 

x