$
קורונה

קורונה - היום שאחרי

הקנדים יקטינו מינוף, הסינים יאכלו יותר בריא

אזרחי העולם מתחילים לצאת מהסגר, אבל המנהגים שסיגלו לעצמם בימי המגפה לא בהכרח ייעלמו. מספורט מקוון ועד להתייחסות סלחנית לתאריכי תפוגה, כך ייראה הצרכן החדש

נועם אוסטפלד 22:4927.04.20

חנויות ומסעדות נסגרו, שיעורי ספורט הפכו לווירטואליים ושליחי מזון מתרוצצים בין לקוחות רעבים. מגפת הקורונה שינתה סדרי עולם, אך גם תהפוך חלק מהמנהגים החדשים שסיגלו הצרכנים הגלובליים, לקבועים.

 

בימים אלה, כאשר הסגר נפתח בהדרגה ברחבי העולם, הצרכנים של עידן הקורונה מגלים כי סדר היום החדש שסיגלו בעל כורחם, הוא לא בהכרח רע. כתוצאה, סקרים מצביעים על כך, שגם כאשר ייפתח הסגר באופן מוחלט, הקניונים יהיו פחות עמוסים, טרנד הבישול הביתי יימשך, ובסין, שם התפרצה המגפה, המקומיים יקפידו יותר על אכילה בריאה.

 

בינתיים, אזרחי העולם ממתינים לישועה מהזירה המדעית. סקר שערכה ענקית הייעוץ BCG ב-13-10 באפריל מראה כי המדדים שיאפשרו לצרכני הכלכלות המפותחות לחוש ביטחון בכך שהקורונה נמצאת תחת שליטה, הם פיתוח חיסון לנגיף, או כשיירשמו אפס מקרי קורונה במדינתם. גם פיתוח תרופה לטיפול בסממני המחלה תיחשב כמדד טוב עבורם, כי המגפה אכן נמצאת תחת שליטה.

 

עד אז, ממצאי BCG מראים שהצרכנים מסתגלים במהירות למצב הביניים החדש. ההוצאות המתוכננות לששת החודשים הבאים הצביעו על יציבות יחסית במרבית הקטגוריות, כאשר אף אחת מהן לא הראתה ירידה של יותר מ-20% מאז הסקר שנערך בסוף מרץ. זאת בניגוד למגמה בששת השבועות שקדמו לכך, שהצביעו על ירידות חדות יותר בהוצאות המתוכננות. בקטגוריית הנסיעות לחו"ל המצב מורכב יותר. סקרים שנעשו בארה"ב ובבריטניה מראים התייצבות בהוצאה המתוכננת על נסיעות בששת החודשים הבאים, לעומת מגמת ירידה בצרפת ובאיטליה.

 

שף עטוי מסכה בסין מעביר שיעור בישול מקוון שף עטוי מסכה בסין מעביר שיעור בישול מקוון צילום: רויטרס

 

 

האמריקאים יתעמלו בבית

 

עם קרוב למיליון נדבקים, ארה"ב הפכה לנפגעת הקורונה הגדולה בעולם ולצרכנים האמריקאים לא נשארה ברירה אלא לאמץ מנהגים חדשים. על פי נתוני חברת הייעוץ מקינזי, חלק מההרגלים הללו יישארו אתם גם אחרי המשבר. כך, בעוד אנשים סגורים בבית, טרנד הספורט המקוון תפס תאוצה ועל פי מקינזי הוא כאן כדי להישאר, עם 52% מהאמריקאים שהשיבו כי ימשיכו לעשות ספורט מהבית גם ביום שאחרי. הלחץ הנפשי כתוצאה מהסגר הביא לזינוק של 91% בשימוש בשירותים מקוונים לבריאות הנפש בארה"ב. גם אלה לא ייעלמו ו־48% מהמשיבים ציינו כי בכוונתם להמשיך ולהשתמש בשירותים הללו גם אחרי הסגר. החסכנות תימשך גם היא, ובכוונת האמריקאים לצמצם את היציאות לאירועים ואת הטיולים לחו"ל. ארוחות במסעדות יפנו מקום לטובת בישול בבית, כאשר 61% השיבו כי ימשיכו להשתמש בערכות בישול. הביקורים בקניונים יתכווצו, מגמה שהחלה עוד לפני הקורונה, עם 56% שמתכוונים להמשיך ולבצע את הקניות שלהם אונליין.

 

הקנדים יקחו פחות הלוואות

 

אזרחי קנדה, המדורגים במקום השלישי מבחינת יחס חוב להכנסת משק בית, אחרי האוסטרים והבלגים, ינצלו את משבר הקורונה כדי להוריד את רמות המינוף. על פי נתוני לשכת הסטטיסטיקה הקנדית, הם חייבים בממוצע 1.76 דולר קנדי על כל דולר שהם מכניסים. בכירה בחברת ייעוץ האשראי קרדיט קנדה, גוארש סינגה, דיווחה בשיחה עם רשת סי.בי.סי על זינוק בהיקף הלקוחות שמבקשים לצמצם את חובותיהם. "הקנדים מנצלים את התקופה הזו כדי לנקוט במהלכים ממשיים כדי להפחית חובות", ציינה. לדבריה, חלקם מחפשים דרכים נוחות יותר לניהול החוב בעוד אחרים סורקים את דוחות האשראי כדי לאתר פריטים שאינם חיוניים. בהתאם, השימוש בכרטיסי אשראי בקנדה צנח ב־60% בשבוע האחרון של מרץ לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

הבריטים יאכלו שאריות

 

סקר שערך ארגון הצדקה Hubbub מגלה כי בימי קורונה, הבריטים, המדורגים בראש טבלת בזבזני המזון באיחוד האירופי, עברו מהפך תפיסתי שצפוי להמשיך וללוות אותם גם כאשר המשבר יהיה מאחוריהם. 90% מהמשיבים ציינו כי הרגלי הקניות והבישול שלהם השתנו מאז הסגר, כאשר מתוכם, 57% ציינו כי ההערכה שלהם למזון עלתה. 48% אמרו כי הם זורקים עתה פחות מזון לעומת 6% שדיווחו על עלייה. מתוך אלה שזורקים פחות, 51% השיבו כי הם מתכננים את הארוחות שלהם בצורה יעילה וחסכנית יותר. הקורונה גם לימדה את הבריטים להשתמש בשאריות באופן מושכל, ואחד מתוך כל שישה משיבים ציין כי יתייחס עתה פחות לתאריך התפוגה.

 

הסינים יקנו מזון טרי

 

שוק האוכל בווהאן, שם פרצה המגפה, הפך לשם שגור ברחבי העולם ולסמל למפגע בריאותי. סקר שערכה חברת נילסן מגלה כי בעקבות משבר הקורונה, הסינים יאכלו בבית בתדירות גבוהה יותר, כאשר 86% מהמשיבים ציינו כי יעדיפו זאת על פני אכילה בחוץ. "הקורונה משנה במהירות את הדרך שבה צרכנים בסין חושבים על הבריאות שלהם, כמו גם את מנהגי ודרכי הקניה שלהם", כך לפי ג'סטין סרג'נט, נשיא נילסן סין, שציין כי הצרכנים הסינים ממוקדים כעת יותר בטריות המוצרים ובערכם הבריאותי. כך, 67% מהמשיבים לסקר ציינו כי הקפידו לצאת ולקנות מוצרים טריים בתדירות גבוהה מפעמיים בשבוע, גם במהלך הסגר. המיקוד החדש ימשיך גם אחרי הקורונה, עם 89% מהמשיבים שציינו כי ישמחו לרכוש מוצרים טריים בצורה מקוונת ו־80% שאמרו כי יקפידו לאכול בריא יותר מבעבר. 

 

x