סגור

למי יש כוח סוס: מרוץ בני אדם וסוסים ביחד

אחד המרוצים המטורפים בעולם מתקיים בוויילס ובו מתחרים בני אדם בסוסים. אף כי בעלי החיים מגיעים לרוב ראשונים לקו הגמר, התחרות מעוררת שאלות מדעיות ופילוסופיות רבות

לאחרונה גורדון גרין שוב קיבל עשרות פניות מהעולם. כמעט כולן עסקו באותו עניין: מתי שוב יתקיים המרוץ האגדי שלו? הישיש הוולשי לבן השיער משיב לכל אחד מהפונים באופן אישי במייל או בטלפון ומבטיח כי יעשה ככל יכולתו להחזיר עטרה ליושנה במהלך 2022. עד אז, הוא מזמין את כולם לבקר בפונדק הוותיק שלו, שם לדבריו החל כל הטירוף שמלווה אותו ב־40 השנים האחרונות. "זו היתה התערבות", הוא סיפר בראיון ל־BBC על תולדות המרוץ, "אני אמרתי שרץ בהחלט יוכל לנצח סוס בריצה למרחקים ארוכים". וב־1980 הוא החליט להעמיד את השאלה למבחן המציאות.
כך בעצם נולד אחד המרוצים המטורפים ביותר שמתקיימים עלי אדמות: "אדם נגד סוס". מאבק בין אדם לחיה שנמתח על פני 35 קילומטרים באדמותיה הפראיות ביותר של וויילס. חוקי המרוץ, שהתעצבו עם השנים כדי לאפשר לבני האדם התמודדות הוגנת מול הרצים על ארבע, קובעים כי על הסוסים ורוכביהם לצאת כ־15 דקות בדיוק לאחר הזנקת הרצים. בנוסף, עליהם לעצור לפחות שלוש פעמים בדרך לשם בדיקת וטרינר שיאשר את כשירות החיה להמשיך לרוץ. זאת "מכיוון שסוסים באופן עקרוני מסוגלים לרוץ עד שהם מתים", כפי שמסבירים חברים בצוות הארגון, "עלינו מוטלת האחריות לשלומם".
1 צפייה בגלריה
פנאי מרוץ אדם נגד סוס
פנאי מרוץ אדם נגד סוס
מרוץ אדם נגד סוס, וויילס 2014
( Getty)
זהות המנצח נקבעת לאחר קיזוז זמן העצירות של הסוסים ורוכביהם, ולא בהכרח על סמך מי שחצה ראשון את קו הסיום. במשך ההיסטוריה הארוכה של המרוץ, שמציב שאלות מרתקות וכמעט פילוסופיות בנוגע ליכולתו של המין האנושי, היו בסך הכל שני מקרים שבהם הצליח אדם לגבור על סוס: הבריטי יו לוֹבּ ב־2004 בזמן של 2:05:19 שעות גבר ב־2:17 דקות על הסוסה הראשונה שחצתה את קו הסיום, בי.ג'יי; וב־2007 ניצח הגרמני פלוריאן הולצינגר בזמן של 2:20:30 שעות וגבר על הסוסה לוסי ב־10:56 דקות. לצד פרס כספי, הם זכו בתהילת נצח.
"מעולם לפני כן לא התחריתי מול סוס", סיפר מייקל וורדיאן, רץ אולטרה־מרתון ואחד המשתתפים במרוץ 2019, "תהיתי אם אהיה זה שמסוגל לנצח". על אף כישרונו ויכולותיו, וורדיאן נכשל חרוצות. הסוסים ניצלו את יתרונם ושעטו לפנים בקטעים המישוריים ובגבעות הוולשיות התלולות. בירידות טכניות "הצלחנו לפתוח על הסוסים פער ולהותיר אותם מעט מאחור", העידו רצים. חלק, מספרים על תחושת מתח מיוחדת שנובעת מהתחושה שמי שרודפים אחריהם אלה בעלי חיים עוצמתיים.
לשאלה למי בסופו של דבר יש העליונות הגופנית והתכונות הטובות ביותר לרוץ למרחקים ארוכים, לסוס או לאדם, יש היסטוריה ארוכה מאוד. אזכור מעניין וראוי לציון שלה צץ כבר ב־1818, כאשר הַלָּך תחרותי בריטי בשם ג'יי ברנט קרא תיגר על הסוסים והכריז כי אם ייתנו לו לרוץ או ללכת במשך 48 שעות — יצליח לגבור עליהם. התוצאה היתה שהסוס ורוכבו גמאו 288 קילומטרים בעוד ברנט משתרך מאחור ומשלים רק 254 קילומטרים. לדבריו, זו לא היתה הכרעה ודאית באשר לעליונות הגופנית של הסוס על האדם. אבל 60 שנים לאחר מכן, במבחן דומה שנמשך 52 שעות, תמונת המנצח היתה זהה — כשסוס ורוכבו פתחו פער של 50 קילומטרים על הלך תחרותי בשם גווין.
המתח סביב הסוגיה התנקז ל־1880, אז התכנסו אלפים על מסלול בשיקגו כדי לחזות במאבק אפי בין אדם לחיה. הפעם במשך שישה ימים. על קו הזינוק התייצבו 15 גברים רצים כשמולם חמישה סוסי מרוצים מנוסים. יומיים לאחר יריית הפתיחה, באופן צפוי, התמונה היתה דומה: הסוס המוביל פתח פער על האדם הראשון כשגמא 354 ק"מ מול 313 ק"מ של מתחרו האנושי.
אולם בסוף היום החמישי, למרבה ההפתעה, התרחש מה שברנט טען 62 שנה לפני כן. האדם עבר להוביל לפני הבהמה במרוץ ארוך. הסוסה המובילה, בטסי בייקר, הפסיקה להגיב להצלפות וצנחה באפיסת כוחות למשך שעתיים. מייקל ביירון, הלך תחרותי ניו־יורקי, שעט אל הניצחון עם 930 קילומטרים לזכותו, בעוד לזכות הסוסה השחורה בטסי עומדים רק 906 קילומטרים.
במשך השנים, המרוצים שבהם בני אדם מתחרים נגד סוסים הפכו גם לכלי ניגוח מרתק בין שתי אסכולות מדעיות המתחרות ביניהן על הנרטיב ההתפתחותי של המין האנושי. מצד אחד, ישנם תומכי תיאוריית "הציד המתמשך", הגורסים כי האדם נהג לצוד את טרפו בימי קדם בזכות יכולות משוכללות יותר משל החיות בריצה למרחקים ארוכים, והניצחון ההוא בשיקגו משמש להם לעזר; ומנגד, הספקנים המשוכנעים שלו היה הדבר נכון, בני האדם לא היו נוחלים תבוסות כה מוחצות במרוץ שנערך בוויילס, שם הסוסים כמעט תמיד גוברים על האדם. "רק תחשבו שאם הפרס במרוץ היה ארוחה", טוען טימותי קירן, עיתונאי המדע האמריקאי, "בני האדם בעצם היו גוועים ברעב". קשה לחלוק עליו.
ועדיין ניק קורי, רץ אולטרה־מרתון אמריקאי מהיר ומוכשר, הוא כנראה אחד מבין שלושה יחידי סגולה בכל העולם שיכול להתהלך ולספר בגאווה ש"הרוויח את ארוחתו" וגבר על סוס. לקורי, שעשה זאת במרוץ תאום לזה של וויילס, המתקיים זה 37 שנה באריזונה, נדרשו לא פחות מ־12 ניסיונות אולם בסופו של דבר הוא גבר ב־2019 (והשנה הפסיד בשלוש דקות). "זו תחושה אדירה", תיאר בראיון. "יש בקונספט הזה משהו מאוד אצילי. לעמוד על קו הזינוק כשלצדך עומדים סוסים שנעלמים מיד לפנים בענן אבק גדול. זה פשוט מעניק לך תחושה קדמונית".