סגור
סנדרה בולוק ו טום קרוז
סנדרה בולוק וטום קרוז (צילום: DFree / Shutterstock)

טום קרוז וסנדרה בולוק: פרמאונט רימתה אותנו במיליוני דולרים

שחקנים ומפיקים שעובדים עם אולפן הסרטים טוענים כי עסקה שנחתמה לאחרונה בין פרמאונט וערוץ הכבלים אפיקס תמנע מהם הכנסות של מיליוני דולרים. לטענתם, ההכנסות של הסרטים של פרמאונט נמוכות מכפי שהן אמורות להיות, מכיוון שהאולפן מרוויח סכום נמוך מאפיקס לעומת אולפנים אחרים. פרמאונט: "ההסכמים שלנו נחתמים בהתאם למחירים בשוק"

לאחר שנים של הפסדים וביצועים מאכזבים, אולפן הסרטים פרמאונט פיקצ'רס משיג את התוצאות הטובות ביותר שלו בקופות מזה עשור. חמשת הסרטים הראשונים שהעלו לאקרנים השנה הגיעו למקום הראשון בהכנסות, ובראשם "אהבה בשחקים: מאווריק" שהוא הסרט המכניס ביותר עד כה השנה. אבל לא כולם מרוצים: רבים מהשחקנים והמפיקים של הסרטים המצליחים האלה, ביניהם טום קרוז, סנדרה בולוק והיוצרים של ג'קאס, טוענים שעסקה שנחתמה לאחרונה בין פרמאונט וערוץ הכבלים אפיקס (Epix) תמנע מהם הכנסות של מיליוני דולרים, כך דיווחו בסוכנות הידיעות בלומברג.
כוכבי הסרטים והמפיקים לרוב מקבלים אחוז מההכנסות של הסרטים, כולל אחוז מהמכירות הדיגיטליות ועסקאות הרישוי לצדדים חיצוניים. התשלומים הללו יכולים להגיע למאות מיליוני דולרים בסרטים מצליחים כמו "אהבה בשחקים" שבו כיכב קרוז, או מיליונים בודדים בסרטים קטנים יותר כמו "העיר האבודה" בכיכובה של בולוק.
הטענה של השחקנים היא שההכנסות של הסרטים של פרמאונט נמוכות יותר מכפי שהן אמורות להיות, מכיוון שהאולפן מרוויח סכום נמוך יותר מאפיקס לעומת אולפנים אחרים שבחוזים דומים, כך לפי אנשים המעורים בנושא שביקשו להישאר בעילום שם. לדבריהם, נציגים של השחקנים נפגשו עם פרמאונט בדרישה לקבל עוד כסף.
2 צפייה בגלריה
סנדרה בולוק צנינג טייטום סרט העיר האבודה
סנדרה בולוק צנינג טייטום סרט העיר האבודה
סנדרה בולוק וצ'נינג טייטום בסרט העיר האבודה
(צילום: Paramount)
בשלב זה עוד לא עלתה האפשרות של הגשת תביעה, אך עורכי הדין עוד בוחנים את האפשרויות שעומדות בפניהם. אחת מהם היא התערבות של איגודי העובדים בהוליווד. הגילדות המקצועיות גם גורפות אחוז מההכנסות הסרטים, כך שהעסקה של פרמאונט פירושה שגם הם מרוויחים פחות מכפי שהיו יכולים.
מנציגי השחקנים לא התקבלה תגובה. בפארמונט מסרו שאין להם אחזקת בעלות באפיקס כבר חמש שנים, וש"ההסכמים שלנו נחתמים בהתאם למחירים בשוק".
בעבר מרבית האולפנים מכרו את זכויות השידור לסרטים לרשתות כבלים כמו HBO, אך כעת הזכויות נמכרות בעיקר לשירותי הסטרימינג, לרוב השירותים שבבעלותם. כך למשל, וורנר ברדרס מעלה את התכנים שלה ל-HBO מקס, וולט דיסני מעבירה את הסרטים לדיסני פלוס וליוניברסל יש הסכם עם החברה האחות פיקוק. בהתאם, גובר החשש בהוליווד שעליית שירותי הסטרימינג תקל על האולפנים להסתיר את הרווחים מהכוכבים באמצעות עסקאות פנים ארגוניות.
2 צפייה בגלריה
טום קרוז בפרמיירה של טופ גאן: מאווריק
טום קרוז בפרמיירה של טופ גאן: מאווריק
טום קרוז בפרמיירה של טופ גאן: מאווריק
(צילום: AFP)
פרמאונט ואפיקס אינן בבעלות אותה חברה, אך בעבר כן היו. פרמאונט הקימה את אפיקס ב-2008 ביחד עם ליונס גייט ו-MGM כערוץ לשידור הסרטים שלהם. החברות קיוו שאפיקס תהפוך להיות שחקנית דומיננטית בשוק, אך היא לא הגיעה לרמות הפופולריות של רשתות כבלים כמו HBO, שואוטיים וסטארז.
כדי להרוויח עוד כסף, אפיקס נהגה למכור זכויות לסרטים לאמזון. באותה תקופה אפיקס שילמה תעריפים דומים לאלו של רשתות הכבלים האחרות. אולם, ב-2017 MGM רכשה את החלק של השותפים, וכחלק מהעסקה פרמאונט הסכימו לחדש את חוזה הסרטים עם אפיקס לחמש שנים נוספות. הבעיה נוצרה ב-2020, כשפרמאונט התכוונה להשיק את שירות הסטרימינג שלה "פרמאונט פלוס".
שתי החברות חתמו על הסכם חדש שמאפשר לפרמאונט להעלות לשירות שלה סרטים לאחר 45 ימים בלבד מאז עלייתם בקולנוע, ואפיקס האריכו בשנה את החוזה עם פרמאונט. אולם, לפי המקורבים עסקאות דומות של אולפנים סרטים אחרים מכניסות להם סכומים גבוהים בהרבה. נטפליקס, לדוגמה, משלמת לסוני סכום כפול מזה שאפיקס משלמת לפרמאונט, וכך גם פיקוק ואמזון, שמשלמות ליוניברסל סכומים גבוהים יותר משמרוויחה פרמאונט מאפיקס. ההסכם בין פארמונט לאפיקס יפוג בסוף 2023.