סגור
השחקן חיים טופול
השחקן חיים טופול ז"ל (צילום: שאול גולן)

השחקן חיים טופול הלך לעולמו בגיל 87

טופול, שזכור בעיקר מהתפקידים של סאלח מ"סאלח שבתי" וטוביה החולב מ"כנר על הגג", נחשב לאחד מהשחקנים הישראלים הבולטים שהצליחו מעבר לים, ואף היה מועמד לאוסקר ולטוני וזכה בשני פרסי גלובוס הזהב. "טופול עוטר בפרסים רבים על כישרונו ויצירתו, אך בפרס החשוב מכל זכינו אנחנו - שצחקנו ודמענו איתו בעשרות הדמויות שגילם", ספד לו נשיא המדינה, יצחק הרצוג

חתן פרס ישראל ופרס כינור דוד, השחקן, האמן והמפיק חיים טופול, הלך לעולמו הלילה בגיל 87.
טופול נולד ב-1935 בתל אביב, שירת במחזור השני של להקת הנח"ל, שם הכיר את אשתו גליה ואת חברו הטוב אורי זוהר. בלהקה גילם לראשונה במערכונים של אפרים קישון את דמותו של סלאח שבתי, תפקיד שלימים נחשב לאחד הזכורים בתולדות הקולנוע הישראלי והיווה את היסודות של סרט הקולנוע. עם שחרורו הקים עם זוהר וגבי עמרני את להקת הבידור "בצל ירוק" שזכתה להצלחה רבה.
טופול היה בין מייסדי תיאטרון חיפה ושיחק על במותיו בין השאר בהצגות "אילוף הסוררת" ו"קרנפים".
תפקידו הראשון בקולנוע היה ב"איי לייק מייק" ב-1960 ובהמשך הופיע ב"אלדורדו" לצידה של גילה אלמגור וב"סלאח שבתי", הסרט שגרף את פרס הסרט הזר בגלובוס הזהב וטופול זכה בו בקטגוריית תגלית השנה. תפקיד זה פתח לטופול קריירה בינלאומית והוא החל להופיע בסרטים דוברי אנגלית, בהם "הטל צל ענק" לצדו של קירק דאגלס, העוסק בחיי האלוף דוד מרכוס על רקע מלחמת יום העצמאות.
התפקיד שמזוהה עם טופול יותר מכל והפך אותו לכוכב בינלאומי הוא טוביה החולב במחזמר "כנר על הגג", איתו הופיע על במות הברודווי והווסט אנד, ובהמשך בגרסה הקולנועית שיצאה בתחילת שנות ה-70. על תפקיד זה, אותו גילם במהלך השנים יותר מ-3,000 פעם, זכה טופול בפרס גלובוס הזהב ואף היה מועמד לאוסקר.
בהמשך שיחק בין השאר בסרטים "העין הציבורית", "גלילאו", "פלאש גורדון" ו"לעיניך בלבד" ובסדרות "רוחות מלחמה" ו"מלחמת הזיכרון".
לצד היותו שחקן ומפיק, טופול הוא גם צייר ומאייר. בקומה השנייה בביתו שבתל אביב ישנם מאות ציורים ואיורים מכל השנים - החל ממנהיגי המדינה, דרך דיוקנאות שלו עצמו ועד חבריו השחקנים, בהם שייקה אופיר כשוטר אזולאי. בראיון ב"כלכליסט" לפני חמש שנים לרגל תערוכת דיוקנאות שצייר, אמר טופול: "תמיד אהבתי לצייר, אבל אף פעם לא חתמתי 'טופול', גם כי לא רציתי לצעוק את זה וגם כי אני לא רוצה לערב בין שני העולמות. כשהחברים שלי היו יוצאים לבלות אחרי הצגה או יום צילומים, הייתי חוזר הביתה ומצייר. זה כיף שאני לא יודע להסביר אותו".
רישומיו התפרסמו גם בעיתונים ואפילו על בולים - אחד מהם שצייר בסדרת "טוביה החולב" זכה בפרס הבול היפה בעולם ב־2015, אותה שנה בה הוענק לו פרס ישראל למפעל חיים ותרומה לחברה, בין השאר על הקמת "כפר נהר הירדן" לנופש לילדים חולים במחלות כרוניות וצרכים מיוחדים. טופול שימש יו"ר מועצת המנהלים של הכפר בגליל התחתון. בכל מפגש איתו נהג לדבר על הכפר שהיה יקר מאוד לליבו.
באותו ראיון בגיל 82 התייחס טופול גם אל המוות. "כולם מתים. רוב החברים שלי היו מבוגרים ממני בעשר שנים בערך, אז כשזה קרה להם, זה נראה טבעי, אבל עכשיו כשאלו החבר'ה שלי או כאלה שצעירים ממני, זה מלחיץ. ההבנה מחלחלת לאט לאט ואין יותר אשליות, אתה יודע שיש לך עוד שש או שמונה שנים וזהו, כבר לא עושים תוכניות ל־30 שנה".
בשנה האחרונה נודע כי טופול סובל מאלצהיימר. בנו עומר סיפר בריאיון ל"ידיעות אחרונות" כי כשהוענק לו פרס ישראל ב-2015 האלצהיימר היה במצב התחלתי, אבל בשנה החולפת, בגלל מצבו הרפואי, כבר לא יכול היה להגיע לקבל את פרס יו"ר הכנסת שבו זכה על מפעל חייו - כפר נהר הירדן.
טופול הותיר אחריו אישה, גליה, שלושה ילדים - ענת, עדי ועומר, ונכדים.
נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "מכנר על הגג ועד לגג העולם, חיים טופול שהלך מאיתנו היה מאמני הבמה הישראליים הבולטים, שחקן מחונן אשר כבש במות רבות בארץ ומעבר לים, מילא בנוכחותו את מסכי הקולנוע ובעיקר נכנס עמוק לליבנו. במהלך עשרות שנות הקריירה המפוארת שלו, בהן ייצג אותנו טופול בכבוד רב, הוא עוטר בפרסים רבים על כישרונו ויצירתו, אך בפרס החשוב מכל זכינו אנחנו, שצחקנו ודמענו איתו בעשרות הדמויות אותן גילם. כעדות חיה למעורבותו החברתית ולרגישותו מהווה המיזם אותו הוביל, כפר נהר הירדן, למען ילדים חולים ומוגבלים ובני משפחותיהם. זכיתי להכירו מקרוב בעת הקמתו של הכפר הייחודי, ולהיחשף לעשייתו גם מחוץ לאור הזרקורים. טופול היה מענקי התרבות הישראלית והוא יחסר לנו מאוד. תנחומים למשפחתו היקרה ולכל אוהביו. יהי זכרו ברוך".
לנה קריינדלין' מנכ"לית תיאטרון גשר בו שיחק טופול בתפקידו האחרון על במת התיאטרון הישראלי ב-2000, אמרה: "תיאטרון גשר כואב את לכתו של השחקן והיוצר חיים טופול וגאה בכך ששיחק על הבמה שלנו. טופול גילם את התפקיד של וולאנד, במחזמר המיתולוגי "השטן במוסקבה" שביים יבגני אריה. ההצגה זכתה להצלחה אדירה והקהל הגיע בהמוניו. במחזמר טופול שיחק ושר וסחף את הקהל איתו עם יכולות משחק ושירה מעוררת השראה. נזכור אותו כשחקן גדול שידע לשלב בין קומי לטראגי שהיה מוערך בכל עולמות התרבות בין אם על במות התיאטרון או על מסכי הקולנוע, ובעיקר נזכור אותו על האדם הייחודי והטוב שהיה. יהי זכרו ברוך.
מנכ"ל כפר נהר הירדן, שלום אשכנזי: "כמו כל ישראלי, ולא רק ישראלי, הכרתי את טופול כשחקן נערץ ואהוב. זו זכות גדולה לקחת חלק במפעל חייו, המבטא את אישיותו המופלאה של חיים. מורשתו המרגשת תמשיך לעורר השראה בקרב באי כפר נהר הירדן. בזכות התמדתו והשקעתו, הפך כפר נהר הירדן למפעל האדיר והמשמעותי שהוא היום עבור אלפי ילדות וילדים ועשרות אלפי בני משפחותיהם שזוכים לאורך כל השנה להגיע לכפר ולחגוג את החיים. טופול יישאר לנצח חלק בלתי נפרד מעמוד השדרה של הכפר ומורשתו תמשיך איתנו דורות קדימה. יהי זכרו ברוך".