לפשוט עור של תנין מוזהב ביריד העיצוב המסקרן בתל אביב
שני יזמי עיצוב אלמונים מרימים יריד עיצוב בינלאומי. בתפריט: 600 פריטים בעד חצי מיליון שקל לפריט, מספסל של המעצב של קרדשיאן ועד נעלי מלח של סיגלית לנדאו
יריד העיצוב הבינלאומי המסקרן TAAD ,Tel Aviv Art and Design ייפתח הערב וכולל 170 מעצבים ואמנים, בהם שמות בינלאומיים נוצצים במיוחד. היריד הוא יוזמה חדשה שנאצרה, הופקה ומומנה באופן פרטי לגמרי. הוא יהיה פתוח לציבור הרחב למשך שבוע (כרטיס כניסה עולה 120 שקל) בהיכל קבוצת שלמה בתל אביב, וכל הפריטים בו – ריהוט, עיצוב לבית ואמנות – עומדים למכירה. טווח המחירים: כמה מאות שקלים עד כמעט חצי מיליון שקל.
את היריד החדש תכננו כבר לפני כשנתיים וחצי האוצרת מריה נסימוב, המתגוררת כיום בתל אביב, ויזם ההייטק הישראלי־רוסי רודיון שישקוב מלונדון. נסימוב ושישקוב אינם שמות ידועים בשדה העיצוב בישראל מחוץ לחוג דוברי הרוסית, ולכן מדובר ביוזמה מפתיעה, בטח בעיתוי הנוכחי לאחר המלחמה, וגם כי מייסדיו אינם רואים בו אירוע חד־פעמי ומתכננים להפוך אותו למסורת. ביריד יוצגו כ־600 עבודות עיצוב, ריהוט ואמנות, ובהן גם כמה משל שורת מעצבים בינלאומיים מהעשורים האחרונים, שכמעט ואינם מוצגים בישראל.
נסימוב (35), כיום אוצרת עצמאית ויועצת עיצוב ללקוחות פרטיים ברחבי העולם, שימשה במשך שבע שנים כאוצרת במוזיאון היהודי־מרכז הסובלנות במוסקבה, שמומן על ידי חסידות חב״ד והאוליגרכים היהודים ויקטור וקסלברג ורומן אברמוביץ׳ שהיו מקורבים בזמנו לנשיא ולדימיר פוטין. לארץ עלתה לפני ארבע שנים. שישקוב (44), יליד סנט פטרסבורג, הוא יזם הייטק בתחום האוטומציה והרובוטיקה של מרכזים וחנויות לוגיסטיות, והקים גם שירות משלוחים ברוסיה בתקופת הקורונה. בגיל 33 הוא אף שימש כסמנכ״ל בדואר הלאומי הרוסי, ובתפקידי ניהול ב־YOTA, אחת מרשתות הסלולר שברוסיה.
לצד השמות הנוצצים של המעצבים המציגים ביריד, כמו האחים קמפנה הברזילאים, נסימוב ושישקוב גייסו גם את האוצרת והיסטוריוניות העיצוב הבינלאומי מריה כריסטינה דידרו ממילאנו, שהיא אחת מדמויות המפתח בירידי עיצוב בעולם כיום, ומשמשת אוצרת העיצוב הראשית של יריד Design Miami. ״אנחנו לא עושים יריד עיצוב כמו ׳צבע טרי׳ ו׳עיצוב טרי׳״, מבקשת נסימוב להבהיר במהלך הקמת היריד. ״למרות החשיבות שלהם, שמטפחים באופן נהדר יוצרים מקומיים, המטרה שלנו היא הפוכה לגמרי – TAAD נועד לחשוף לקהל הישראלי את התרבות, הטרנדים והשמות הבינלאומיים החשובים, לצד אמנים ישראלים שפועלים בחו״ל ולא מוכרים מספיק. למרבה ההפתעה, קיבלנו 3,000 הצעות כשיצאנו לדרך לפני כשנתיים וחצי. בנוסף, נהנינו משיתוף פעולה פורה וחיובי, גם תוך כדי המלחמה, מגלריות ופירמות עיצוב מובילות בעולם, שהסכימו לשלוח את העבודות לישראל ללא היסוס. וזה בניגוד לעולם האמנות המוזיאלי, שאני במקור מגיעה ממנו, ששם דווקא היה שיתוק של השאלות ושיתופי פעולה, על גבול החרם״.
מבין היצירות הבולטות ביריד, מוצגת ספריית המדפים האקסטרווגנטית של מעצב־העל האיטלקי אטורה סוטסאס, מהחשובים שפעלו במאה ה־20, שיצירותיו הן גם פונקציונליות וגם בעלות נוכחות פיסולית כשל אמנות מודרנית (והיא גם הפריט היקר ביותר ביריד, כ־114 אלף יורו). לצדה מוצג ספסל של מעצב האופנה האמריקאי ריק אוונס, שעיצב את המיטה של קים קרדשיאן מבלוקים של שיש. גם הספסל המינימליסטי והפרובוקטיבי של אוונס, המוצג ביריד, עשוי מבלוק שיש שאליו חיבר אלמנט אורגני – קרן בודדת של אייל קורא. נסימוב, המתמחה גם בעיצוב עכשווי לטינו־אמריקאי, בחרה להציג ביריד שני כיסאות ״ג'ירפה״ איקוניים ונדירים של המעצבת הברזילאית לינה בו ברדי, שעותק שלהם שמור באוסף ה־MOMA בניו יורק.
לצד פריטי העיצוב בחרו האוצרות לשלב אמנות ישראלית עכשווית כמו נעלי המלח של סיגלית לנדאו, רצועות הבד החרוכות והקלועות שתי וערב של אריאל שלזינגר, תצלומים של יוסי ברגר ופבל וולברג, ועבודות של יפעת בצלאל ואירן גולדברג. ״אף על פי שהישראלים מחפשים בעיקר פריטי עיצוב לבית ופחות אמנות, אני מנסה לעודד את הציבור לאספנות נבונה כהשקעה טובה ומבלי לחוש רגשות אשמה״, אומרת נסימוב. ״לכן בחרנו להתמקד בנושא ׳הפלא של היום־יום׳, והוא גם מציע עבודות במחירים נגישים יחסית כמו גופי תאורה ייחודים של אדיר יעקובי (החל מ־300 יורו – י"ש), וגם יצירות אמנות עכשוויות מרוסיה שזו תהיה חשיפה ראשונה עבורן בישראל, כמו בעצם כל המוצגים ביריד״.


































