סגור

שוב הסטרימינג מציל את טקס האוסקר

תשעה מבין 12 הסרטים הצפויים בקטגוריית הסרט הטוב ביותר באוסקר שתוכרז מחר הוקרנו או הופקו על ידי שירותי סטרימינג. המסקנה המתבקשת היא שכדי שמישהו יראה את הטקס עצמו, כדאי מאוד שמהשנה הבאה הוא ישודר בנטפליקס

המועמדויות לאוסקר, שיתפרסמו מחר, יכניסו להילוך גבוה את עונת הפרסים שגם השנה מתנהלת בהילוך נמוך. זו השנה השנייה ברציפות שהאוסקרים, שיחולקו בסוף מרץ, יתקיימו באלמוניות גמורה, בין סרטים שקיבלו ביקורות מצוינות אבל שרוב העולם לא ראה אותם. אולי זה דווקא טוב: אולי כך הוליווד תלמד להעריך סרטים פשוט על פי איכותם, בלי שום קשר לגודל ההכנסות מול רמת הציפיות.
היה סרט אחד שהציל השנה את הקולנוע מפשיטת רגל: ״ספיידרמן: אין דרך הביתה״. ההצלחה הפנומנלית שלו גרמה ללא מעט עיתונאים אמריקאים להציע את הרעיון שאולי ראוי שהסרט יקבל מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר, כהכרת תודה מצד האקדמיה על כך שהיה סרט אחד שלמרות המגפה — רבים רצו לראות אותו בבתי הקולנוע. קולות דומים נשמעו גם לגבי ״אין זמן למות״, הסרט האחרון בסדרת ג׳יימס בונד, שגם הוא היה אירוע מסחרי מצליח. האם ספיידרמן וג׳יימס בונד יהיו מועמדים לפרס? כנראה שלא.
לעומת זאת, סרטים כמו ״סיפור הפרברים״ ו״משפחה מנצחת״, שהתקשורת ניבאה להם הצלחה ענקית אך הקהל לא בא לראות אותם, יזכו למועמדויות רבות, ובצדק. ההבנה שפרסים לא צריכים להיות קשורים לנתוני הכנסה אמנם כבר חלחלה לאוסקרים בעשור האחרון, והקורונה הופכת את מה שנראה בעבר כאנומליה לנורמליות החדשה. הבעיה היא שבלי ספיידרמן וג׳יימס בונד — אף אחד לא יטרח לראות את טקס האוסקר.
2 צפייה בגלריה
מתוך הסרט חולית DUNE פנאי
מתוך הסרט חולית DUNE פנאי
מתוך הסרט חולית DUNE
(צילום: Warner Bros)
ואולי, העתיד של האוסקרים נמצא בדיוק במקום שמציל את עולם הקולנוע בשנתיים האחרונות — נטפליקס. בין שניים לארבעה סרטים של שירות הסטרימינג יהיו מועמדים השנה לפרס הסרט הטוב ביותר, מה שמציב אותו במצב דומה לזה שהיה לאולפני פרמאונט בשנת הזהב של הקולנוע המודרני, 1974 — כששלושה מסרטיהם היו מועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר: ״השיחה״, ״צ׳יינטאון״ ו״הסנדק 2״ (שזכה).
לצד נטפליקס עשויים להתמודד עוד שני סרטים של שירות הסטרימינג אפל TV, אחד של אמזון ועוד שני סרטים שהופצו במקביל בבתי הקולנוע ובשירות HBOMax. מה שאומר שבין חמישה לתשעה סרטי סטרימינג יהיו מועמדים לפרס הסרט — ומה שאומר שכדי שמישהו יראה את טקס האוסקר, כדאי מאוד שמהשנה הבאה הוא ישודר בנטפליקס.
חוקי המשחק באוסקר קובעים שלפרס הסרט הטוב ביותר יכולים להיות מועמדים בין שמונה לעשרה סרטים. קל לנחש מי יהיו השמונה: ״כוחו של הכלב״, ״בלפסט״, ״חולית״, ״סיפור הפרברים״, ״coda", ״משפחה מנצחת״, ״אל תסתכלו למעלה״ ו״ליקריץ פיצה״. ארבעת הסרטים הראשונים ברשימה הזאת יהיו גם מועמדים ככל הנראה לפרס הבימוי. אם יהיו שני סרטים נוספים ברשימה, יש ארבעה סרטים שינסו להידחף: יש כאלה שמהמרים על ״טיק, טיק... בום״ של לין מנואל מירנדה; יש שחושבים ש״הטרגדיה של מקבת״ של ג׳ואל כהן ישתחל פנימה; ויש כאלה שאפילו נותנים סיכוי ל״משפחת ריקרדו״ של ארון סורקין, סרט שהמבקרים והקהל נותרו צוננים כלפיו, אבל זוכה בחיבה מאיגודי היוצרים והפרסים המקדימים שלהם.
2 צפייה בגלריה
מתוך הסרט כוחו של הכלב פנאי
מתוך הסרט כוחו של הכלב פנאי
מתוך הסרט כוחו של הכלב
(צילום: AP)
אנחנו רוצים להוסיף לרשימה גם את ״הבת האפלה״ של מגי ג׳ילנהול, שעשוי להיות הסרט העשירי ברשימה, וסרט שלישי של במאית (מה שיגרום לכך שהמפיקות הישראליות טליה קלינהנדלר ואסנת הנדלסמן־קרן יהיו מועמדות לאוסקר).
״כוחו של הכלב״ ו״חולית״ יתחרו ביניהם למי יהיו הכי הרבה מועמדויות מחר, אבל על פרס הסרט יתחרו ״כוחו של הכלב״ של ג׳יין קמפיון ו״בלפסט״ של קנת בראנה, במרוץ נגטיב לזה שהיה בין ״רומא״ ו״הספר הירוק״.
״כוחו של הכלב״ אמור להיות הפייבוריט לזכייה, אבל הוא סרט של נטפליקס, ונטפליקס — שהיתה האולפן שזכה בהכי הרבה אוסקרים בשנה שעברה — עדיין מעולם לא קיבלה אוסקר לסרט הטוב ביותר. נדמה שככל שהחברה רוצה את זה יותר, הוליווד עושה לה דווקא ומונעת את זה ממנה, גם מתוך תפיסה מיושנת שיש עדיין חזית אחת שהם לא מוכנים לתת לסטרימינג לכבוש.
״בלפסט״, שכמו ״הספר הירוק״ הוא הפקה מתוקה וקלה לעיכול של אולפני יוניברסל, עשוי להיות המנה המנחמת, חביב הקהל שילך הביתה עם הפרס הגדול והלא מוצדק.

המועמדים למועמדות

הסרטים הצפויים להיות מועמדים לאוסקר לסרט הטוב של 2022
נטפליקס
• "כוחו של הכלב"
• "אל תסתכלו למעלה"
• "הבת האפלה"
• "טיק, טיק... בום"
אפל TV
• "coda"
• "הטרגדיה של מקבת"
HBOMax
• "חולית"
• "משפחה מנצחת"
אמזון פריים
• "משפחת ריקרדו"
רק בקולנוע
• "בלפסט"
• "סיפור הפרברים"
• "ליקריץ פיצה"