סגור

רצון ברזל: לראשונה תתקיים תחרות איירון מן בישראל

לראשונה תקיים חברת Ironman, שהעניקה למשתתפי הטריאתלון את התואר "איש הברזל", תחרות בישראל. המנצחים ידלגו לאליפות העולם, והזוכה הוודאית היא המארחת טבריה

בסופי השבוע האחרונים פקד את המסעדות בכנרת קהל לקוחות שונה מהרגיל. בין תיירי הפנים השתרבבו גם “כל המג’נונים שבאו עם אופניים וחליפות מיוחדות”, כפי שהעיד אחד המסעדנים המוכרים ליד צומת מגדל בשבת האחרונה.

אותם מג’נונים, מבלי כוונה לפגוע, חלילה, הם מאות ספורטאי טריאתלון “איש הברזל” המפרך. רובם פקדו את האזור בעת ששהו במחנות אימון ייחודיים וקשים להחריד לקראת תחרות למרחק חצי איש ברזל - שכוללת 1.9 ק”מ של שחייה, 90 ק”מ רכיבה על אופניים, ו־21.1 ק”מ של ריצה - המתוכננת לצאת לדרך בסוף השבוע הקרוב מחוף גיא.
אולם כל מי שמתכוון לקחת בה חלק יודע כי הפעם ככל הנראה זו לא תהיה עוד תחרות שגרתית לספורטאי הסיבולת הישראלים. הפעם את המושכות של האירוע תפס לא אחר מאשר מותג הספורט הבינלאומי הענק והמיתולוגי “Ironman” - שמקיים את תחרויות איש הברזל הגדולות והמוכרות ביותר בעולם. כולל את אליפות העולם בתחום, שנערכת כמעט מאז היווסדה באי קונה שבהוואי.
שמו של המותג, כפי שאפשר להבחין בקלות, הוא בעצם גם שמו של הענף. זו אינה יד המקרה אלא זכר להתערבות מפורסמת שנערכה בהוואי בסוף שנות ה־70, כדי לנסות ולקבוע מיהם בעצם הספורטאים הקשוחים ביותר בעולם - שחיינים, רוכבי אופניים או בכלל רצים? המנצחים באותה התערבות, שהפכה לבסוף ב־1978 לתחרות איש הברזל הראשונה - היו מי שהגיעו ראשונים בתחרות שכללה שחייה של 3.8 ק”מ, דיווש של 180 ק”מ ואחרי כל זאת ריצת מרתון מלאה של 42.2 ק”מ - המנצחים בהתערבות היסטורית זו זכו, ובצדק, לתואר הנכסף Ironman - "איש הברזל".
1 צפייה בגלריה
פנאי אימונים בכנרת לקראת תחרות Ironman
פנאי אימונים בכנרת לקראת תחרות Ironman
אימונים בכנרת לקראת תחרות Ironman. המארגנים מתכננים לארח את התחרות גם בערים אחרות
(צילום: : IRONMAN GROUP)

את הסמל המסחרי הוותיק שמלווה את החברה כמעט מראשית ימיה, האות “M” בעיצוב סרגלי מעובה, נוהגים ספורטאי איש הברזל לקעקע על גופם לאחר השלמתה של אחת התחרויות - ציון להצלחתם וגאוותם בהתמודדות עם האתגר הסיבולתי העצום.
ההתרגשות והציפייה בישראל בתחום טריאתלון איש הברזל מכניסתו של תאגיד הענק הבינלאומי, עצומות. “הישראלים ידועים כאוהבים תחרויות של המותג ורבים טסים לחו”ל להשתתף בתחרויות שלו בכל שנה”, טוען אסף אורן, איש ברזל חיפאי שזינק לתחרויות Ironman בחו"ל בעבר, וכעת עומד לקחת חלק בגרסה הטבריינית. “החוויה מהתחרויות האלו, והעובדה שכבר כמעט שנתיים לא היו תחרויות סדירות בתחום שלנו, גרמו כאן להתרגשות גדולה”.
עד כמה גדולה? לדברי המארגנים, כל המקומות בתחרות אזלו במהירות הבזק וכבר לפני חודשיים נסגרה ההרשמה. נכון לכתיבת שורות אלו, על פי נתוני ההפקה, צפויים לזנק למי הכנרת בשבת הקרובה 2,297 ספורטאים שמקווים להשלים בהצלחה את האתגר.
איש הברזל אסף אורן: "רבים נוסעים לחו"ל להשתתף בתחרויות Ironman, והעובדה שכשנתיים לא היו כאן תחרויות סדירות, רק מגבירה את ההתרגשות"

בשונה מענף הריצה העממית, שבו החלוקה בין המגדרים במרוצים היא לעתים שוויונית, בטבריה יזנקו 422 נשים בלבד, כאשר המשתתפת הצעירה ביותר על הקו תהיה בת 18 והאשה המבוגרת ביותר שתנסה לגמוא את כל 113 הקילומטרים המרכיבים תחרות חצי איש ברזל תהיה בת לא פחות מ־77.
קהל המשתתפים המקומי בתחרות מגוון מאין כמוהו, אף שמרביתם, כך עולה מהנתונים שמספקים המארגנים, מגיעים מתל אביב. תרבות הפנאי המפותחת בעיר, ביחד עם המשאבים הכלכליים הנדרשים לעיסוק בתחום תחרויות איש הברזל, כנראה משאירים חותמם גם על רשימת המזנקים הסופית בטבריה.
“המנצחים בתחרות הזאת יזכו לתהילה אינסופית”, טוען אחד הספורטאים בתחום, אשר הפעם נאלץ לצפות מהקווים בצער רב. לדברי אורן, איש הברזל החיפאי, אלו שיזכו “ייזכרו לנצח כמנצחי תחרות Ironman הראשונה בישראל”. אך יש גם פן מעשי מעבר לתהילה. עבור אותם מתחרי עילית שמקווים לעמוד בסוף המסע המפרך על דוכן המנצחים, התחרות בטבריה עשויה להיות גם מקפצה חשובה אל אליפות העולם בחצי איש הברזל.
יחידי הסגולה אשר יזכו בסופו של האתגר לעמוד על הפודיום, יכולים להרוויח את מה שמכונה בענף “סלוט” - כרטיס כניסה אוטומטי לאליפות הבינלאומית שתתקיים ביוטה בעוד מעט פחות משנה. לאלו שחיים ונושמים את הענף בצורתו ההישגית, המאמץ מסביב לכנרת בהחלט יכול להשתלם. המסלול בטבריה נחשב למהיר יחסית בגלל אופיו המישורי, והתנאים להצליח בו בהחלט קיימים.
בקבוצת קומטק, מפיקי התחרות בישראל (ביחד עם חברת טרגט מרקט) ומי שבעבר ניצחו כאן על מעבר הג’ירו דה איטליה ועוד שלל אירועי ספורט עצומים, יש בהחלט כוונה שה־Ironman ישוב גם בשנים הבאות לעיר. “אבל אם המהלך לטווח הארוך יושלם, התחרויות הבאות יתארחו גם בערים נוספות בארץ”, הם מפתיעים.