סגור

ארון יודר החליט לרוץ לאחור

אחרי שהרופאים הסבירו לארון יודר שהברכיים שלו לא יאפשרו לו יותר לרוץ קדימה, הוא פשוט החליט לרוץ לאחור. יודר נהיה אלוף העולם בתחום שצפוי להיות אחד הטרנדים הצומחים בעולם הכושר ב־2022

כשארון יודר מגיע לחדר הכושר שהוא מתאמן בו, לרוב זה כדי להספיק ולרוץ כמה קילומטרים זריזים על מסילת הריצה, לפני שייצא לעבודתו כמאמן אתלטיקה באחת המכללות של קנזס. את האימון הוא לרוב פותח בחימום איטי ושגרתי, אבל אז מגיע הרגע המשונה והמביך למדי שבו כל המבטים בחדר הכושר מופנים אליו: יודר מסתובב כשגבו אל צג המסילה ומתחיל לרוץ לאחור. חלל המכון מתמלא בקולות גיחוך וצחוק. "מה האיש הזה עושה, לעזאזל", תוהים הסובבים.


אבל יודר יודע היטב מה הוא עושה. המאמן בן ה־35 שואף להיות האדם המהיר בעולם בריצה לאחור ולשם כך הוא מקדיש שעות אימון רבות על כבישים ודרכי עפר נידחות, וכשצריך, גם על מסילת הריצה במכון. באופן הייחודי שבו הוא רץ, מאוד רצוי שהדרך תהיה שוממת ככל האפשר ופנויה ממכשולים כדי למנוע תאונות מזיקות ומיותרות.
בשנה שעברה הצליח יודר במשימתו כשהשתלט על שיא העולם בריצת מייל (מעט יותר מ־1,600 מ') לאחור. יודר - שהחל לרוץ לאחור בעקבות סדרת פציעות מטרידות שהקשו עליו לרוץ לפנים כיתר בני האדם - עצר את השעון על 5:30 דקות. "אני מקווה שההישג שלי יעודד אנשים להציב מטרות ולרדוף אחרי חלומותיהם", אמר.
2 צפייה בגלריה
פנאי ארון יודר רץ  לאחור
פנאי ארון יודר רץ  לאחור
ארון יודר רץ לאחור
(מתוך: YOUTUBE)
עד כמה שזה עשוי להפתיע, יודר לא חולם לבד. מסביב לעולם קיימת קהילה תוססת של אלפי רצים שאימצו את הריצה לאחור כדרך חיים. חלקם עושים זאת לשם גיוון והנאה, אחרים כאמצעי החלמה יעיל מפציעות השחיקה הכה נפוצות כשרצים לפנים. מעטים, כמו יודר, עושים זאת כדי לשבור שיאים ולפרוץ גבולות מהירות בתחום שטרם נאמרה בו המילה האחרונה בכל הקשור למתיחת היכולות האנושיות לקצה.
לאליפות העולם שמתקיימת בתחום בכל שנה מגיעים יותר מ־200 ספורטאים מהעולם. יריבו הגדול ביותר של יודר הוא ספורטאי אקסטרים גרמני בשם תומס דולד. מלבד העובדה שהוא אחד מרצי המדרגות החזקים בעולם, דולד בן ה־38 מחזיק כמעט בכל שיא מהירות אפשרי בריצה לאחור. אחת מתוצאותיו הבולטות, שמופיעה בטבלת שיאי העולם, היא ריצת 10,000 מטר לאחור ב־38:50 דקות. זמן מכובד לכל הדעות.
באותה טבלה אף מצוינות התוצאות המובילות בריצת חצי מרתון ומרתון מלא לאחור, אולם גם אזכור בלתי נתפס לכך שקיים אדם שהלך לאחור את כל הדרך מלוס אנג'לס לניו יורק - 5,100 ק"מ. שיא המרחק שאותו אדם הלך לאחור, במידה שתהיתם, עומד על 13 אלף ק"מ והוא משויך לאשה אמריקאית, פלני ל. וינגו שמה: בשנות השלושים צעדה וינגו לאחור מסנטה מוניקה שבקליפורניה ועד לאיסטנבול.
ארון יודר: "אני מקווה שההישג שלי ידרבן אחרים. נכון שנופלים בריצה לאחור הרבה, אבל כדי להיות מהירים עדיף כמה שפחות לסובב את הראש"
אבל עם כל הכבוד לעבר, ייתכן שכעת מגיעה שעתה היפה ביותר של הריצה לאחור, האחות הפחות מקובלת של שחיית הגב, כפי שחלק נוהגים לחשוב עליה. על פי בדיקה שערכה רשת מכוני הכושר הבריטית Pure Gym, ריצה לאחור צפויה להיות אחד הטרנדים הצומחים ביותר בתעשיית הכושר ב־2022. את הנחתם ביססו הסוקרים על סמך הפופולריות שלה זכתה הריצה לאחור במנועי החיפוש של גוגל. לדבריהם, החיפוש אחר התחום המעט ביזארי זינק ב־50% בשנה החולפת.
לדברי ד"ר רוברט סטיבנסון, מחברו של הספר "Backward Running", כל אדם העוסק בפעילות גופנית צריך להתנסות גם בריצה לאחור. "זה מחזק את שרירי הרגליים באופן שונה, משפר את נשיאת החמצן ותורם לשיפור שיווי המשקל. מלבד זאת זה גיוון נהדר היוצר איזון מאוד חשוב במערכות השרירים והשלד". מחקרים שנעשו בנושא לפני כעשור, מצאו כי ריצה לאחור מפחיתה את עוצמת פגיעת הרגל בקרקע ועל כן, גם את הסיכוי לפגיעה בברכיים.
את יודר הריצה לאחור ממש הצילה מפציעת ברך עיקשת ואפשרה לו לעסוק בצורה כלשהי בענף הריצה שאותו הוא כה אוהב. "כשהייתי בן 24", סיפר בראיון, "הרופאים אמרו לי שלעולם לא אוכל לרוץ עוד". לדבריו, אפילו פעולה פשוטה כמו הליכה לפנים הסבה לו כאב אז.
2 צפייה בגלריה
פנאי אליפות בריטניה בריצה לאחור 2010
פנאי אליפות בריטניה בריצה לאחור 2010
אליפות בריטניה בריצה לאחור 2010
(AP)
אבל לא רק מניעת פציעות וגיוון. מדענים באוניברסיטת סטלנבוש בדרום אפריקה הסיקו כי בכוחה של ריצה לאחור לשרוף יותר קלוריות. במבדק שערכו בהשתתפותן של 26 סטודנטיות, אלו שרצו לאחור במשך 45-15 דקות והתמידו בכך שלוש פעמים בשבוע לאורך תקופת המחקר (6 שבועות), הצליחו להשיל 2.5% יותר ממשקלן של מי שרצו לפנים.
אך לצד היתרונות אורבות גם לא מעט סכנות. הדבר העיקרי שממנו צריך להיזהר אלה כמובן מכשולי הדרך הרבים הפזורים מכל עבר, שעלולים לעתים להיות מסכני חיים. "נופלים בתחום הזה פעמים רבות", מודה יודר, "הבעיה שכדי להיות מהירים עדיף כמה שפחות לסובב את הראש לאחור". אבל אם אתם רוצים בכל זאת לשרוד בתחום הייחודי הזה, עדיף שמעת לעת כן תבדקו מה מתרחש מעבר לכתף שלכם. במיוחד אם רצים כך בהרים או בשדות. כשרצים ברוורס מבט לפנים פשוט לא יוכל להציל אתכם.