סגור

"מהיר ועצבני": הסרט התשיעי בסדרה כבר צפוי לגרוף מיליארד דולר

מירוצים עוצרי נשימה, מרדפים מורטי עצבים וגלריית כוכבים לא נגמרת הפכו את סדרת סרטי "מהיר ועצבני", שחוגגת 20 שנים, לאחת המצליחות והרווחיות בתולדות הקולנוע. לתופעה אחראי וין דיזל, הגיבור הבלתי מעורער שלה על המסך ומאחורי הקלעים. הסרט התשיעי בסדרה, שעלה עכשיו, צפוי להשתתף בפסטיבל קאן, מה שמייתר לגמרי את השאלות בנוגע לעלילה הטיפשית שלו

בגלל ש"מהיר ועצבני 9" מושתת על העיקרון של WYSIWYG ("מה שאתם רואים זה מה שאתם מקבלים") ובגלל שבשלב הזה של הסדרה כל מה שהיה יכול להיחשב כחיסרון נהפך לכזה יתרון בקרב מעריציה, יהיה מטופש לשוב ולהתלונן עד כמה הסרט החדש — ממש כמו כל קודמיו — סובל מטמטום מביך.
צפייה בסצנת הפתיחה של "מהיר ועצבני 9", שבה מכונית אחת עושה באנג'י מחבל קרוע שמחובר ליתד ומעיפה את עצמה מצוק אחד לצוק שמולו, כשתהום פעורה ביניהם, בעוד מכונית אחרת מצליחה לטפס במעלה גשר הרוס באופן שנוגד את כוח הכבידה — מעידה על כך שבראשם של תסריטאי הסרט הם בכלל כותבים סרט מצויר.
2 צפייה בגלריה
פנאי סרט מהיר ועצבני
פנאי סרט מהיר ועצבני
מהסרט "מהיר ועצבני"
(צילום: Universal Pictures International Switzerland)
זה היה יכול להיות רעיון נהדר, לו רק מישהו היה מעדכן את וין דיזל, כוכב הסדרה והאיש הקריאטיבי הדומיננטי בה, שמגלם את דמותו של דום טורטו כמי שמצוי במצב של אבל מתמשך: על אביו שנהרג מול עיניו באמצע מירוץ מכוניות; על אחיו, שבסרט החדש חוזר לחייו אבל בשירותה של הנבלית (שרליז תרון); על פול ווקר, שותפו לסדרה עד לסרט השביעי בה, שבעת הצילומים נהרג בתאונת דרכים (שלא קשורה לסרט).
אין רגע בסרט הזה, או בקודמיו, שהוא לא מביך, אז איך הפכו סרטי ״מהיר ועצבני״ לאחת מסדרות הסרטים הכי מצליחות אי פעם? מחר ימלאו 20 שנים לבכורת הסרט הראשון בסדרה, הפקה דלת־תקציב שהפגישה ב־2001 את פול ווקר עם ווין דיזל והפכה להצלחה ענקית. ווקר גילם סוכן חשאי שמסתנן לחבורה של נהגי מירוץ בלתי חוקיים ברחובות לוס אנג׳לס, שמשתמשת בכישורי הנהיגה שלה כדי להרים מבצעי שוד מהירים ונועזים. הסרט הצליח והוליד שני סרטי המשך שבהם דיזל הקפריזי לא השתתף. אולפני יוניברסל שכנעו אותו לחזור ל״מהיר ועצבני 4״, אבל הוא עשה זאת בתנאי שיקבל תפקיד כאחד ממפיקי הסרט.
המשימה הראשונה היתה להפוך את עורן של הדמויות הראשיות, ולהפוך אותן מחבורה של פושעים לחבורה של גיבורים שמגויסים על ידי סוכנויות חשאיות כדי לתפוס פושעים אחרים. המשימה השנייה היתה להתחיל ולהרחיב את צוות השחקנים שהלך ותפח מסרט לסרט. בכל פעם שהובאו שחקן או שחקנית לחיזוק, הם נשארו שם. גל גדות היתה שם לשלושה סרטים (עם הופעת אורח קצרצרה גם בסרט החדש), דווין ג׳ונסון, ג׳ייסון סטייתאם, באחרונה שרליז תרון והלן מירן ובסרט החדש, המתאבק ג׳ון סינה מצטרף למשפחה. כי כן, משפחה היא הדבר הכי חשוב עבור וין דיזל ודמותו, והוא לא מפסיק לדבר על זה.
לצד הרחבת המשפחה, היו גם מי שנודו ממנה: אם מישהו היה מפיק סרט בסגנון ״מהיר ועצבני״ על הפקת ״מהיר ועצבני 9״, נדמה כי דיזל היה מתגלה בו ככוכב מריר ועצבני, שהצליח לגרש מהסט את מי שעמד נגדו. הוא חש שדוין ג׳ונסון מאפיל עליו (ובצדק), אז הוא דאג להעיף אותו מהסדרה. (ג׳ונסון קיבל, במקום זאת, את הספין אוף ״הובס ושו״ והדיווחים הם שדיזל לא מרוצה מכך); ניל מוריץ, מפיק הסדרה מהסרט הראשון, הצליח להסתכסך עם אולפני יוניברסל, וגם הוא עף מהסרט התשיעי. לעומתם לג׳סטין לין, שביים את פרקים 3 עד 6, הכל נסלח. אחרי שעזב כדי לביים סרט כושל בסדרת ״מסע בין כוכבים״, הוחזר על ידי דיזל לתפקיד הבמאי (הוא גם מביים את שני סרטי ההמשך שבדרך), והוא גם אחראי לתסריט אחרי שכריס מורגן, התסריטאי הקבוע של הסדרה, העדיף ללכת עם ג׳ונסון ל״הובס ושו״.
הדלת המסתובבת הזאת ניכרת גם על המסך: ממש כמו באופרות סבון, דמויות שנהרגו בסרטים קודמים חוזרות לחיים בסרטי ההמשך. ההבדל היחיד בסרט החדש הוא שהדמויות של לודאקריס וטייריז גיבסון קיבלו את התפקידים הקומיים בסרט, והם אלה שאומרים בקול רם את מה שהקהל חושב: ״זה לא יכול להיות״, ״זה לא הגיוני״ ו״זה ממש מטומטם״.
2 צפייה בגלריה
פנאי סרט מהיר ועצבני 9
פנאי סרט מהיר ועצבני 9
מהסרט "מהיר ועצבני" 9
(צילום: Universal Pictures International Switzerland)


מאז ״מהיר ועצבני 4״ (2009) הסדרה עשתה פנייה חדה במהירות מופרזת ושינתה את הפורמט שעל פיו יצאה לדרך. שני מרכיבים חדשים ששובצו בה הפכו אותה להצלחת הענק הבינלאומית שהיא — המרכיב הראשון הוא הפיכת הסרט ממרדף בין שני גברים לסדרה שעוסקת בכוחה של חבורה מגוונת מבחינה מגדרית וגזעית. דיזל וג׳ונסון הם כוכבים שהמוצא האתני שלהם מגוון ומעורבב, וכך הסדרה משבצת לתוכה שחקנים ושחקניות לבנים, שחורים, לטינים, אסייתים. מול הטמטום המוחלט של העלילה, דווקא הרחבת צוות השחקנים והגיוון שלו הם עדות מפוכחת למדי לאופן שבו השתנתה תעשיית הקולנוע בעשור האחרון, בחיפוש אחר קהל בינלאומי מגוון, וההבנה שהדור של הסרטים על הגיבור האחד והצודק חלף לו. כמו סרטי ״הנוקמים״ ו״ליגת הצדק״, סוד הקסם לשוברי קופות כעת מצוי בחבורה שמזגזגת בין פשע לצדק.
המרכיב השני לקוח היישר מסרטי ג׳יימס בונד או ״משימה בלתי אפשרית״: עלילה גלובלית שכל סיקוונס בה מתרחש בעיר אחרת. בסרט החדש בין אדינבורו לטיביליסי, ועד לחלל החיצון. כן, בסרט החדש שתיים מהדמויות משוגרות במכונית לחלל החיצון כדי לפוצץ לוין.
במרץ 2020 ״מהיר ועצבני 9״ היה אחד הסרטים הראשונים — מיד אחרי ״למות ביום אחר״ של ג׳יימס בונד — שנדחו בשנה בגלל מגפת הקורונה. אולפני יוניברסל הוציאו מאז לא מעט מסרטיהם בשירותי VOD וסטרימינג, אבל לא את זה. עם הסרט הזה הם חיכו לבתי הקולנוע, מתוך הנחה שהם לא מוכנים לוותר בקלות על הכנסות פוטנציאליות של לפחות מיליארד דולר. העובדה שהסרט סוף סוף יצא (וכבר הכניס 270 מיליון דולר בסין וקוריאה, עוד לפני הפצתו בארה״ב ובאירופה בשבוע הבא) היא עדות לכך ששנת הקורונה חלפה.
אפילו בפסטיבל קאן שמו לב לכך שזה הסרט שמסמן את שובה של תעשיית הקולנוע לשגרה, והוא שובץ להקרנה חגיגית בפסטיבל הקרוב שייפתח בתחילת יולי. ללמדנו שלא משנה כמה סדרת סרטים מטופשת, רועשת ומחופפת, אם היא תחזיק מעמד 20 שנה, היא תזכה למעמד של קלאסיקה ותגיע לפסטיבל קאן. נחיתת הצוות של מהיר ועצבני בפסטיבל קאן נשמעת מופרכת אפילו יותר מהגעתו במכונית לחלל החיצון. זה לא יכול להיות, זה לא הגיוני וזה ממש מטומטם.