סגור
מכונית מרוץ ב רחובות ירושלים  אירוע פורמולה 1 ב רחובות ירושלים
מכונית מתחרה באירוע של הפורמולה 1 בירושלים (צילום: אלכס קולומויסקי)

ספורט מבוסס נתונים על סף קפיצה אבולוציונית

הביג דאטה הגיע לספורט: בפורמולה 1 וגם במגרשי הכדורגל נאספים מיליוני נתונים בשנייה שניתוחיהם מאפשרים גם פרשנות מעמיקה וגם החלטות של המאמנים בזמן אמת. כך, למשל, הניתוחים מאפשרים לדעת איזה צמיג להחליף ומתי, ומה מצב הנהג. על המגרש הם יכולים לומר מאיפה כדאי לתכנן את ההתקפה הבאה על פי עייפות הבלמים

לואיס המילטון הפסיד את אליפות הנהגים של הפורמולה 1 ב־2021 בסיבוב האחרון בגרנד פרי של אבו דאבי. הוא הפסיד אף שהוביל בביטחה לאורך המרוץ. ההפסד שובר הלב שלו למקס ורסטאפן הגיע בגלל תאונה במסלול של נהג קבוצת וויליאמס ־ שעצרה את המרוץ והתחילה אותו מחדש כשוורסטאפן במקום השני אבל לא במרחק שהיה מהמילטון ־ כלומר מזל רע. אבל גם בגלל שקבוצתו של ורסטאפן, רד בול רייסינג, החליפה צמיגים לרכב של הנהג ההולנדי וקבוצתו של המילטון, מרצדס, לא. אלו הדברים שאיפשרו לוורסטאפן לעקוף את המילטון ולזכות באליפות הנהגים ההיסטורית.
רבים דיברו על חוסר המזל של המילטון ועל המזל של ורסטאפן. אבל כריסטיאן הורנר, מנהל קבוצת הפורמולה 1 של רד בול, לא מקבל החלטות על סמך תחושות בטן בלבד. בזכות הענן של אורקל להורנר יש כמויות אדירות של דאטה על המכוניות שלו, על הנהגים שלו ועל היריבים שלו. את ההחלטה על שינוי הצמיגים הוא קיבל גם על סמך "כמויות אדירות של דאטה שעובדו ונותחו עבורו בזמן אמת", לדברי ערן פייגנבאום, מנכ"ל אורקל ישראל. "אני לא מתחום הספורט אבל יש קשר בין סייבר וספורט", אומר פייגנבאום. "יש הרבה מאוד דאטה שאפשר לבחון. חייבים להגיע להחלטות על סמך הדאטה, ולעשות את זה במהירות גבוהה. אני חושב שבשנתיים שרד בול איתנו הם מגיעים לשיאים חדשים. אולי זה בגלל אורקל ואולי זה צירוף מקרים - אני לא חושב שזה צירוף מקרים".
לפי פייגנבאום, "המכוניות בפורמולה 1 נותנות כמויות אדירות של דאטה: יותר ממיליון נקודות לשנייה. זה הרבה יותר ממה שאדם יכול לצרוך. ברגע שיש לנו הכלים להשתמש באינטליגנציה מלאכותית ולמידת מכונה אנחנו יכולים להגיש את הדאטה בגרפים, צבעים, תלת־ממד ובעצם באינפורמציה קריאת שמאפשרת החלטות משכילות יותר בזמן המרוץ".
1 צפייה בגלריה
ערן פייגנבאום  מנכ"ל אורקל ישראל
ערן פייגנבאום  מנכ"ל אורקל ישראל
מנכ"ל אורקל ישראל ערן פייגנבאום
(צילום: עדי אורני)

באורקל מריצים מאות אלפי סימולציות של מרוץ, עם הנתונים הרבים שבידיהם, ומייצרים כלי שמסייע למנהלי הקבוצה לקבל החלטות על סמך מה שצפוי לקרות.
פייגנבאום מוסיף: "אפשר לדעת אם הנהג עייף או חם לו, אפשר לדעת אם הגלגל האחורי נשחק בצורה לא צפויה, אפשר לדעת אם צריך לשנות מעט את הכנף או להחליף צמיג בגלל מה שהיריבים האחרים עושים. הפורמולה 1 הוא ענף מרתק והוא כרגע ענף שהדאטה משחקת בו תפקיד משמעותי".
פייגנבאום, יליד קריית ביאליק שגדל בארה"ב והיה מנהל האבטחה הראשי של גוגל, הגיע לאורקל לפני כמה שנים כדי לפתח את הענן של החברה. לישראל הגיע כי "מדובר במדינה אסטרטגית מבחינת אורקל" והוא בקשר מקצועי עם קבוצות כגון רד בול רייסינג וגם ליגות כגון הפרמיירליג האנגלית. "אנחנו מסייעים בהכנות לאירוע ספורט, באירוע העצמו ובניתוחים של האירוע", הוא אומר. "למשל, בפורמולה 1 הנהגים מגיעים מוכנים למסלול וזה בא ממיליוני סימולציות שנבנות מדאטה. במהלך המרוצים אפשר לסייע בקבלת החלטה על ידי סימולציות שמראות מה השינוי יגרום ומה נהגים אחרים יכולים לעשות. למשל, באיזו פינה שווה לדחוף יותר ובאיזה סיבוב לנוח כדי לא לגרום לשחיקה של המנוע והגלגלים והאם צריך להגיע באותה מהירות לאותו סיבוב בסיבוב ה־11 או בסיבוב ה־31. אני ככה מצליח לשמר את הרכב, להביא לאופטימיזציה של הצמיגים ולכוונן את הרכב לפני המרוץ ובזמן המרוץ. מאז שאנחנו עובדים עם רד בול, הם מריצים 25% יותר סימולציות בכל מרוץ. אנחנו נותנים להם אופציות שלא היו להם לפני וזה מה שמאפשר להם לקבל החלטות יותר מושכלות, יותר מדעיות. הפורמולה 1 הוא ספורט נהדר לדאטה".

עובד גם בפרמיירליג

גם כדורגל מייצר הרבה מאוד נתונים, שעד לאחרונה מעט מדי מהם הגיעו למיליארדרי הצופים. "קיבלנו מהפרמיירליג את כל ארכיב הווידיאו שלה", מגלה פייגנבאום, "והכנסנו את הכל ל־OCI (תשתית הענק של אורקל — א"ד) וזה איפשר לנו לנתח ולתת מידע עצום על מה שקרה במשחק ומה עשוי לקרות במשחקים. עם הנתונים שנאספו אנחנו יכולים לצאת עם שלוש תובנות בזמן אמת: הסתברות ניצחון, שזה בעצם תוצאה של 100 אלף סימולציות של המשחק מרגע מסוים ולפי מגמות ותבניות במשחק; רמת איום של התקפה: אנחנו בודקים מה הסיכוי של קבוצה לכבוש בשניות הקרובות לפי מה שקורה על המגרש; ועמדה ממוצעת של שחקנים. הכל משתנה במהלך משחק ובהרבה מובנים, וראינו את זה קורה, אנחנו יכולים ממש לחזות את העתיד בזכות ניתוח הנתונים".
הליגה משתמשת בנתונים הללו כדי לספק תובנות לשדרים וגם לאוהדים, אבל כמות דאטה כזו יכולה לסייע גם למאמנים לקבל החלטות בזמן אמת לגבי רמת העייפות של המגן הימני של היריבה, ואז להורות לשחקנים שלהם לכוון את ההתקפות משם. "הקבוצות שומרות את היתרונות היחסיים שלהן קרוב לחזה" אומר פייגנבאום. "אבל ברמת הליגה, אפשר לראות שהפרמיירליג - הליגה הנצפית ביותר בעולם - יכולה כעת לאפשר לאוהדים שלה לראות נתונים שהיו זמינים, בעיקרון, רק למאמנים. ואנחנו יודעים שהקהל של הספורט משתנה. הדור הצעיר יותר מתעניין בדאטה ומאפשר לקריינים שמדברים על המשחק לקבל זווית שלא היתה קיימת לפני. אני מאמין שזה משנה את המשחק: היכולת לייצר זרימה של דאטה וניתוח דאטה בזמן אמת, כשאתה מסתמך על דאטה ממאות אלפי משחקים מהעבר, זה נותן לך כלי חיזוי מדהים. זה אולי קל להבין יותר איך זה עובד בפורמולה 1 אבל זה קורה גם בכדורגל עכשיו, ואני מאמין שזה משנה את הכדורגל. מה שהטכנולוגיה שלנו יכולה לתת מוביל לאבולציה שמשנה את צריכת הספורט, את ניתוח הספורט ואת הספורט עצמו".

"אי אפשר להוביל כמו בימי הביניים"

פייגנבאום, שידוע גם כערן רייבן - מנטליסט שעשה הופעות מול אולמות מלאים בלאס וגאס וברודוויי - טוען ש"יש המון דמיון בין אמני חושים לסייבר, מכל מיני בחינות. אנחנו תמיד מסתכלים על תבניות ועל דברים שאינם תבניות כדי להבין מה אנשים עושים בדרך כלל ומה יוצא מהכלל. ואני חייב להודות שכמנכ"ל אתה צריך להביא את האנשים לאן שאתה רוצה להביא אותם ואתה כבר לא יכול לעשות את זה כמו בימי הביניים על ידי הוראות. אז יכולת השכנוע כאן היא קריטית".
הנתונים קריטיים לניהול קבוצת ספורט בכלל וכדורגל בפרט. בהכנה למשחקים - להראות תבניות תנועה של קבוצות ושחקנים, למשל; בזמן המשחקים - בסיוע קליטה של מה השתנה מבדרך כלל, מה שיאפשר הוראות מדויקות יותר ומותאמות יותר למציאות ואחרי משחקים - בניתוח של מה שקרה ומה אפשר לקחת למשחק הבא.
במובן הזה, ובזכות טכנולוגיות AI וענן, אנחנו ממש לקראת קפיצה אבולוציונית בכל מה שקשור לניתוח משחקים בזמן אמת. לא רחוק היום שמאמן יישב מול תוכנה שעשתה 100 אלף סימולציות למשחק של הקבוצה שלו ונתנה לו עצה: התקפות דרך האמצע יגדילו את הסיכוי להבקיע ב־35%. "הנתונים פותחים את הדור החדש של האוהדים וגם השחקנים והמאמנים לתובנות שלא היו בעבר" אומר פייגנבאום. "ואלו דברים שאפשר לראות הרבה מעבר לספורט. אבל הספורט כעת הופך לנגד עינינו למשהו שהוא יותר מדעי. ובמדע צריך הרבה נתונים".