סגור

ראיון
"כמה חשובה האינטליגנציה של סביליה להישרדותה? כמו המודיעין לישראל"

אליאס סאמורה סיירו, האחראי על מחלקת הדאטה של מועדון הכדורגל הספרדי, מסביר כיצד נתונים מדויקים מסייעים ברכישת שחקנים - ולאן עוד התחום יכול להתפתח

במשך הרבה מאוד שנים, מונצ'י - המנהל הספורטיבי של סביליה מלה ליגה הספרדית - היכה את שוק העברות השחקנים בזכות מתודה ברורה לרכישת כדורגלנים. "אין סוד, זה עניין של לראות הרבה כדורגל" הסביר. "לנסוע להרבה מקומות, לדבר עם הרבה אנשים ולעבוד קשה מאוד".
"בחצי השנה הראשונה של העונה, 16 הסקאוטים רואים המון כדורגל, וכל אחד מגיש כל חודש את ה־11 שהוא הכי אהב בליגה שהוא מכיר", סיפר מונצ'י בראיון לסיד לואו מ"הגרדיאן". "בסוף התהליך הזה יש לנו 700 שמות, ואז כל אחד שוכח את הליגה שלו ומתחיל להתרכז בשחקנים הללו. צופים בשחקנים שישה־שבעה משחקים ובודקים אם הם יכולים להתאים לנו. עד מאי אנחנו צריכים שיהיו לנו 20 שחקנים שאנחנו מכירים היטב בכל עמדה על המגרש, ואז אפשר לצאת לקניות. אם המאמן מעוניין במגן שמאלי שרץ 10 ק"מ במשחק, 800 מטר במהירות שיא ומשתמש בשתי רגליים, אז אנחנו בודקים לו את הנתונים ומביאים לו רשימה של 10 מתאימים". לפני סוף העונה מונצ'י כבר מתחיל במו"מ עם שחקנים שהוא מעוניין בהם, ומתעקש, בדרך כלל, לא להתחרות עם קבוצות גדולות יותר על שירותי שחקן כדי לא לשלם עבורו יותר מדי.
ההליך הזה הוביל את סביליה, מועדון לא גדול מאזור לא עשיר במיוחד וללא בעלים מיליארדר, לפסגת הכדורגל הספרדי והאירופי. ואולם מונצ'י בעצמו החליט, יחד עם הנהלת הקבוצה, שהגיע הזמן לחדש ולהתחדש.

רוצים להיות טובים כמו הטובים ביותר

המועדונים הטובים ביותר בשוק העברות השחקנים מסתמכים על הרבה מאוד דאטה. ליברפול בנתה מחלקת דאטה ומחקר אדירה, שסייעה לקבוצה לזכות באליפות היסטורית, וחשוב לא פחות - להימנע מנפילות ברכש, שיכולות לגרום לקריסת קבוצות כלכלית ומקצועית. ברנטפורד בנתה קבוצה שלמה בסיוע נתונים מתקדמים - מה שסייע לה לעלות לפרמיירליג עם תקציב קטן יחסית ליריבותיה בליגת המשנה - וגם להישאר בליגה העשירה בעולם כנגד הסיכויים. מילאן גם כן אימצה את "המאניבול" כדי לשבור העונה בצורת אליפויות של יותר מעשור. השוק כיום דורש הרבה תחכום ולכן סביליה הביאה את אליאס סאמורה סיירו, שיבנה את מחלקת הדאטה החדשה של המועדון, ויעזור להנהלה לקבל החלטות מושכלות וחכמות יותר.
סאמורה, יליד סביליה שעד לאחרונה עבד כמדען דאטה בחברת שירותים פיננסים גרמנית (GET Capital AG), התחיל ב-2019 לבנות, כבכיר ב-GET, מערכת זיהוי שחקנים עם מונצ'י. את ההליך סיים בסוף 2021 כראש מחלקת הדאטה של סביליה.
בראיון בלעדי לכלכליסט מספר סאמורה איך בסביליה מקבלים החלטות לגבי שחקנים - אבל לא רק.
לדבריו, "העבודה שלי היא להביא את הדאטה כדי שאפשר יהיה לקבל את ההחלטה הטובה ביותר. אנחנו צריכים להבין מהמועדון מה המשימה הכי חשובה שאנחנו יכולים לעשות עבורו כדי להגדיל את הרווח שלו - הכספי והספורטיבי, כי לא הכל כלכלי.
"אנחנו עובדים על השחקנים שצריך להביא אבל גם מנתחים את הביצועים של הקבוצה הנוכחית. ברור שדאטה הוא דבר מאוד חשוב, אבל בבניית קבוצה חשובה גם הדעה הסובייקטיבית, לא רק הידע האובייקטיבי. אנחנו עדיין צריכים סקאוטים שמעריכים שחקנים בצורה המסורתית, ויש לנו הרבה כאלה".

2 צפייה בגלריה
אוהדי קבוצת הכדורגל הספרדית סביליה sevilla
אוהדי קבוצת הכדורגל הספרדית סביליה sevilla
אוהדי סביליה
(צילום: EPA)
למועדונים המתקדמים ביותר יש מדדים משלהם שעוזרים להם למצוא את מה שהם מחפשים בשחקנים. לכם יש את זה?
"כן. אנחנו מחלקה מאוד טכנית. עובדים אצלנו מתמטיקאים, פיזיקאים, מהנדסים ומדעני דאטה. אנשי הכדורגל יציעו לנו מטריקות ואנחנו נעבוד עליהן. למשל, יש הרבה מאוד אלמנטים שהופכים מסירה - למסירה טובה. אנחנו מפרקים אותם ומייצרים מזה מספרים. בכל עמדה ולכל סוג שחקן יש דרישות אחרות. בלם, למשל, לא צריך למסור כמו קשר קדמי. ויש גם הרבה סוגי מסירות. מסירות עומק, מסירת ארוכות, מסירות קצרות בין שחקנים. את כל הנתונים הללו אנחנו מכניסים לחישובים של איכות המשחק - שזה המדד שלנו. את זה חשוב לפרק לקונספטים שאפשר להבין בקלות - כי מי שיקבלו את ההחלטות הם לא אנשי מתמטיקה ופיזיקה. אז אנחנו צריכים לייצר מדד פשוט, למשל, מדד שמראה לנו עד כמה שחקן הוא הגנתי/התקפי. או מדד שמראה מה ההתאמה שלו לעקרונות שלנו. ויש לנו מדד שאנחנו מכנים 'סופר מספר', ואיתו אפשר להעריך את איכותו של השחקן. אלו דברים שהם סודיים, מן הסתם. יש בהם מאות, ואולי אלפי, משתנים".
אז אלמנט חשוב נוסף בעבודה שלך זה לייצר דאטה קריא, זמין והגיוני לאנשים שלא מתמחים בתחום?
"דאטה יכול להיות הרסני. הוא יכול להרוס תפיסות ישנות. וצריך לעבוד עם אנשים שמוכנים לעבוד עם ההרס. לא להיות נגדו. בהחלטה על שחקן יש הרבה מאוד משתנים. המוח האנושי לא יכול לעבד מידע שמורכב מאלפי משתנים. אבל המוח האנושי כן מצוין בלהבין קטגוריות של מספרים; אתה לא אומר, 'הציור הזה הוא 92% יפה'. אתה אומר 'הציור הזה יפה' או 'הציור הזה מכוער'. מה שאנחנו עושים זה להמיר את כל המידע כדי שאפשר יהיה לצרוך אותו בקלות. כדי שאנשים שמבינים בכדורגל יידעו להשתמש בידע של אנשים שמבינים במתמטיקה".
צלילה לתוך המכניקה של מטריקות יכולה ללמד עד כמה מסובך זה להביא את השחקן הנכון לקבוצה.
"אנחנו מייצרים מטריקה מתקדמת המאפשרת לתרגם את הדאטה לשפת הכדורגל. יש מאחורי זה הרבה מאוד מתמטיקה מסובכת, אבל בסוף - מקבלים מספר שיגיד כמה שחקן מתאים למאמן מסוים. אנחנו מכניסים לתוך זה כל כך הרבה - ההיסטוריה של השחקן, תבניות משחק שהוא שיחק בהן, מאמנים ששיחק עבורם ועוד ועוד. אז נגיד, יש מאמן שרוצה בלם שיודע לרוץ עם הכדור. לא ניתן ציון התאמה גבוה לבלם מצוין שפשוט לא רץ עם הכדור, אף פעם לא התבקש לעשות זאת או לא השלים אף כדרור בקריירה שלו. יש בלמים ומגנים טובים שלא מתאימים למאמן. וזה לא רק זה. יש גם התאמה בין שחקנים - זאת עוד מטריקה מאוד מסובכת שאנחנו הופכים לנתון פשוט. זו המטרה שלנו".
זו הרבה עבודה.
"כן, יש לנו 5 אנשים במחלקה ונגדל ל-18 בחודשים הקרובים. אנחנו גם נכנסים לשיתוף פעולה עם האוניברסיטה המקומית. כמו כן אנחנו לא מייצרים רק מטריקות ואלגוריתמים, אלא גם תוכנות שאפשר למכור לקבוצות אחרות. זה ההבדל העיקרי בינינו לקבוצות אחרות".

2 צפייה בגלריה
שחקני קבוצת הכדורגל הספרדית סביליה sevilla
שחקני קבוצת הכדורגל הספרדית סביליה sevilla
שחקני סביליה
(צילום: AFP)
אפשר הסבר על התוכנות הללו?
"אלו תוכנות שנציג ללקוחות פוטנציאלים. למשל, בשנה האחרונה פיתחנו כלי שאיתו אנחנו יכולים לזהות שחקנים שפעם שיחקו עבור סביליה, כדי שלא להפסיד כספי סולידריות ופיצויים מפיפ"א ואופ"א. יש כ-1,700 שחקנים במחלקות הצעירות שהפכו למקצוענים ולא משחקים איתנו. אז יש לנו כלי שיכול לעקוב אחרי ההתפתחות שלהם לאורך כל הקריירה שלהם. כל פעם ששחקן שלנו לשעבר נרכש בסכום מסוים, יש לנו זכויות על חלק מהכסף הזה. ככה הכסף הזה מגיע חזרה למועדון. בלי הכלי הזה, זה לא היה קורה.
"כמו כן, בשנה האחרונה, יש לנו פיתוח AI שעוזר לנו להבין תבניות התנהגויות של אוהדים. כך אנחנו יכולים לחזות מי מבעלי המנויים יגיעו למשחק מסוים ולהוציא את הערך המקסימלי מהמנוי - יש לנו 43 אלף מושבים, 38 אלף מהם תפוסים על ידי מנויים.
"אם אנחנו יודעים שלא תגיע למשחק במזג אוויר קר, אנחנו יכולים לבקש ממך לשחרר את הכיסא שלך ולנהל מכירת כרטיס למי שכן רוצה להגיע למשחק".
וחזרה לשוק העברות, כמה אנשים צריך בשביל לרכוש שחקן?
"בהליך קבלת ההחלטה צריך לא פחות מ-15 איש. וזה לא כולל את הסקאוטינג. אנחנו במחלקת הדאטה מייצרים מידע, שמשתמשים בו בשרשרת קבלת ההחלטות. יש תיק על שחקן ספציפי עם כל הדאטה שלו. מחלקת הסקאוטינג גם מייצרת תיק משלה. כל המידע מועבר להנהלה הבכירה עם מונצ'י, הם ישבו עם אנשי הכספים ויקבלו החלטה.
"לסביליה יש הרבה מזל. יש לה מאמנים נהדרים בשנים האחרונות. יש לנו נשיא, סגן נשיא, מנהל ספורטיבי, מנכ"ל והם כולם טובים בעבודה שלהם. המערכת יציבה. זה נכס משמעותי מאוד. יש יציבות מצד אחד אבל גם פתיחות לחדשנות. במקומות אחרים פשוט אין את היציבות הזו של שני עשורים שמנהלים בצורה כל כך טובה את המערכת".
כמה חשוב שמועדונים בגודל של סביליה יהיו עם מחלקות מחקר ופיתוח שיעזרו להבין את הדאטה ואיך אפשר לייצר ערך משוק השחקנים?
"כמה זה חשוב שלישראל יהיה את המודיעין הכי טוב בעולם? כמה חשוב הידע שלכם כדי להיות יותר טובים מהיריבים היותר גדולים מכם מבחינת אוכלוסייה? זה אותו הדבר. השקעה במודיעין, באינטליגנציה שלך כארגון או מדינה, זו השקעה ביכולת שלך להיות תחרותי בשוק קשוח.
"כשאתה קטן מבחינת משאבים ומספר תושבים, אתה חייב להשקיע את המשאבים שלך בצורה חכמה יותר, אחרת לא תצליח. זה נכון לישראל ולסביליה. אנחנו מתחרים לא רק נגד ריאל מדריד העשירה בהרבה מאיתנו אלא גם נגד מועדונים בבעלות מדינות כמו מנצ'סטר סיטי, פריז סן ז'רמן או ניוקאסל. זה פשוט לא הוגן. אנחנו מתחרים נגד יריבות עם משאבים בלתי נגמרים. אנחנו משחקים עם מגבלות כלכליות מאוד ברורות".
מה הדבר הבא בעולם הדאטה והכדורגל?
"מטריקות פסיכולוגיות יכולות בהחלט להיכנס לתוך החישובים שלנו כמועדון. זה משהו שצריך לראות איך עושים. עבדתי בסקטור הפיננסי. בעולם הזה, אם אתה מביא לחברה מישהו שירוויח מיליונים, אתה רוצה לדעת עליו הכל. הוא יעבור מבחנים, מבדקים פסיכולוגיים, בדיקות חוקיות, בדיקת נאותות מלאה. בספורט זה לא עובד ככה. זה הכרחי אבל אתה רוכש שחקן במיליונים ומשלם לו מיליונים בלי היכולת לבחון אותו בהיבטים פסיכולוגיים ואנושיים. אתה יכול לדבר עם אנשים עליו, אבל בוחן את ההתאמה שלו בעיקר בהיבטים טקטיים, טכניים ופיזיים. יש לנו ידע טכני-טקטי-פיזי על 20 אלף שחקנים. אנחנו יודעים את המהירות המקסימלית של כולם, אבל לא פחות חשוב, בעיני, זה לדעת מה רמת המוסריות של האדם שאני מביא לתוך חדר ההלבשה שלי.
"אפשר לעשות הערכה פסיכולוגית של שחקן בלי לדבר איתו - יש לנו הרבה דברים שאמרו עליו, דברים שהוא אמר במדיה ובמדיה החברתית. אנחנו יכולים לאסוף מידע על מישהו בדיוק כמו שסוכנויות ביון עושות. אבל בסופו של דבר - אתה חייב לדעת איך הוא, כאדם, על המגרש ובחדר ההלבשה. דאטה בהחלט יכולה, בעתיד, לסייע להבין גם את זה לפני שאתה בכלל מדבר איתו".

סאמורה הוא אחד מהנציגים הבכירים של קבוצות לה ליגה ובנודסליגה שיגיעו לישראל בשבוע הבאה במטרה להכיר חברות ישראליות במסגרת אירוע Future Sport Israel לטכנולוגיות ספורט ומדיה אשר יתקיים בתאריכים 30.5-1.6. האירוע הוא בהובלת מכון היצוא ומנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה