סגור

כולם מתנגדים לקיום המונדיאל כל שנתיים - חוץ ממי שאחראי עליו

האם קיום הטורניר כל שנתיים יוביל להתפצלות היסטורית ואולי אפילו מונדיאל אלטרנטיבי שייערך בין הנבחרות הגדולות בעולם? לשם זה הולך

פיליפ לאהם, אחד מהכדורגלנים החכמים בהיסטוריה, השתמש בטור שלו ב"גרדיאן" כדי לצאת נגד התוכנית של פיפ"א לקיים מונדיאל כל שנתיים. "יש הרבה יותר מדי כדורגל" הוא כתב. "כל יום, מישהו איפשהו משחק נגד מישהו אחר ואפשר לראות את זה מכל מכשיר - בלייב, בפיי-פר-וויו, רק רגעים גדולים במשחק, ביוטיוב, ב-DAZN או בטוויטר. יהיה עוד יותר משחקים בעתיד. ליגת האלופות תגדל ב-100 משחקים בעונה. היכולת שלנו לשים לב לדברים יורדת בהדרגה - כך לפי המחקרים - אבל זה קשה לעצור את מגמת הגידול במספר המשחקים שמשוחקים. ומה שג'יאני אינפנטינו, נשיא פיפ"א וארסן ונגר, יועצו, רוצים לעשות - להפוך את המונדיאל לאירוע שמתקיים כל שנתיים ולא כל ארבע - פשוט יוביל למצב של צריכת יתר...".
רק הטיעון של "צריכת יתר" הוא חזק מספיק בשביל שבפיפ"א ירדו מעניין המונדיאל כל שנתיים אבל לאחרונה הארגון דיבר עם כל ההתאחדויות העולמיות ואמר להן להתכונן לקיום מונדיאל ב-2026 ואז ב-2028.
3 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 14.5.20 תיירי הנרי כ מאמן מונאקו
מוסף שבועי 14.5.20 תיירי הנרי כ מאמן מונאקו
תיירי הנרי
(צילום: אי פי איי)
"מה העתיד של טורנירים בינלאומיים שנערכים כל שנה?" תהה לאהם. "זה לבטח ישפיע על האוהדים. הטורנירים הללו מהווים עוגנים לזיכרונות של אוהדים רבים. הם מעצבים את הביוגרפיות שלהם. היוונים היו יכולים לקרוא לעצמם אלופי אירופה במשך 4 שנים, הפורטוגלים גם... זירוז המחזורים של הכדורגל ישפיע מאוד על הזכרונות, על הייחודיות והמיוחדות של הטורנירים. מונדיאל כל שנתיים יהפוך את הטורנירים לעוד ערוץ מדיה חברתית שיש לך על הסלולר או לעוד שירות סטרימינג". לאהם טוען שפיפ"א תפגע באופן אנוש במותג המונדיאל, שחלק מהעוצמה שלו היא הנדירות שלו.
תיירי הנרי, שונגר טיפח וגידל כשחקן, גם כן יצא נגד התוכנית של אינפנטינו. "יותר מדי כדורגל יפגע בשחקנים" אמר הנרי. "אם אתה משחק מונדיאל כל שנתיים זה פשוט קשה מנטלית. הייתי יוצא מטורנירים כאלה מרוסק מנטלית". הנרי שיחק בשבעה טורנירים עבור צרפת. "גם אני הייתי מרוסק מנטלית אחרי הטורנירים ושיחקתי בשישה טורנירים - פרשתי מהנבחרת ב-2014" הוסיף להאם. "הלחץ הרבה יותר מדי אינטנסיבי ואתה לא מקבל על זה כסף." ומבחינה גופנית, כבר עכשיו, כשיש טורניר גדול (יורו, קופה אמריקה, מונדיאל) כל שנתיים, השחקנים משחקים הרבה יותר מדי משחקים לעיתים הם משחקים יותר מ-60 משחקים. "מתי יהיה זמן להתאושש, אני לא מבין" אמר טיבו קורטואה, שוער נבחרת בלגיה. "לקיים את האירוע החשוב ביותר לעולם הכדורגל כל שנתיים זה לא רעיון טוב" הסביר פאולו מאלדיני, מי שהיה כוכב מילאן ונבחרת איטליה וכיום המנהל הטכני של מילאן. "זה יוריד מהחשיבות של אחד מהאירועים המיוחדים ביותר בעולם ויביא לביטול מסורת בת 100 שנים. אני מקווה, כאיש ספורט, שפיפ"א ירדו מהרעיון הזה. יהיו לו גם השלכות נוראיות על הבריאות הפיזית והפסיכולוגית של השחקנים - בנבחרות ובכדורגל הליגות. כרגע המצב הזה במקום עדין".
זבונומיר בובאן, הכוכב הקרואטי ולשעבר סגן מזכ"ל פיפ"א, גם כן יצא נגד המונדיאל. הוא השתמש במילים כגון "אבסורדי" ו"לא נורמלי" כדי לתאר את הרעיון. בובאן עזב את פיפ"א לפני 3 שנים, הגיע לניהול מילאן ואז קיבל עבודה כמנהל מקצועי באופ"א - ומייצג את דעת הארגון שגם כן מתנגד נחרצות לקיום המונדיאל כל שנתיים, בעיקר בגלל הפגיעה הפוטנציאלית בטורניר אליפות אירופה (היורו).
3 צפייה בגלריה
ג'יאני אינפנטינו נשיא פיפ"א
ג'יאני אינפנטינו נשיא פיפ"א
ג'יאני אינפנטינו נשיא פיפ"א
(איי אף פי)
לגזטה דלו ספורט בובאן אמר: "צריך הרבה יותר התייעצויות עם הרבה יותר גורמים לפני שמקבלים החלטות גדולות ושינוי האקלים של הכדורגל לא יכול להתרחש רק בגלל הוראה שמגיעה מלמעלה... כל אדם נורמלי שמבין ומכבד כדורגל לא יכול לקבל את רעיון המונדיאל כל שנתיים. ככה מבטלים 100 שנות היסטוריה של מונדיאל ופוגעים בתחרות הטובה ביותר בעולם. וזה גם פוגע מאוד בשחקנים - פיזית. ממש ברווחתם. פיפ"א רוצה לשנות את לוח השנה של הכדורגל בלי הסכמה כללית אבל עם רוב של ההתאחדויות בעולם. זה ישפיע מאוד על הליגות - אי אפשר לשנות הכל בגלל הצבעה של איי שלמה". למה התכוון בובאן? עוד מעט ההסבר.
"מונדיאל כל שנתיים ישפיע על ההכנסות של מועדונים רבים, אין ספק. ועל חשבון מי? השחקנים שהמועדונים נותנים לנבחרות בחינם כדי לייצר לאחרים הכנסות" הסביר חאבייר טבאס, נשיא לה ליגה. "אי אפשר רק להתייעץ עם המועדונים לגבי העתיד של הכדורגל - הם צריכים להיות חלק מקבלת ההחלטה". יש לציין הכנסות המונדיאל תלויות הרבה בכמות הכסף שחברות תקשורת מוכנות ויכולות לשלם על זכויות השידור שלו. דרישה של מיליארדים עבור טורניר כל ארבע שנים היא סבירה מבחינה עסקית. דרישה מגופי התקשורת וגם נותני החסויות להכפיל את התשלומים, בעת הזו, זו דרישה, אפעס, לא הכי הגיונית. "אני לא חושב שצריך לקיים את המונדיאל כל שנתיים" אמר קספר רורשטד, מנכ"ל אדידס - אחת מנותנות החסות הגדולות לפיפ"א. "יש גם יורו וגם קופה אמריקה באמריקה הלטינית. צריך להשאיר את הדברים כפי שהם".

אפילו הוועד האולימפי נגד

ההשפעה של המהלך תהיה גדולה יותר מכדורגל. ולכן גם הוועד האולימפי הבינלאומי, שמארגן אולימפיאדת קיץ כל 4 שנים, הוציא הודעה רשמית נגד התוכנית של פיפ"א: "זו תוכנית שמספר רב של התאחדויות ספורט, התאחדויות כדורגל, מועדונים, איגודי כדורגלנים ומאמנים הביעו הסתייגות חזקה נגדה. זו תוכנית של פיפ"א לייצר יותר הכנסות לפיפ"א וזהו". ב-IOC הבהירו ש"הדאגות קשורות לפגיעה בהתפתחות של ענפי ספורט אחרים; פגיעה בהתפתחות והתקדמות של כדורגל הנשים ופגיעה ברווחת ובבריאות השחקנים".
גם האיחוד האירופי מתנגד למונדיאל כל שנתיים. "יש הרבה מאוד ספקות בקשר למונדיאל הדו שנתי בקרב התאחדויות הכדורגל האירופאיות ואני חולק אותן בדיוק" הסביר מארגריטיס סחינאס, בכיר יווני באיחוד האירופי. "אירופה היא מרכז הכדורגל העולמי ואנחנו מרגישים חובה לשמר את מודל הכדורגל ששומר על האינטרסים של האוהדים, על רווחת השחקנים ועל ההגיון בלוח השנה של הספורט הגלובלי ולא רק על האינטרסים המסחריים".
תומאס פרנקובסקי, כדורגלן לשעבר וכיום פוליטיקאי באיחוד הוסיף: "ככדורגלן לשעבר אני חושש שיהיו לכדורגלנים בעיות בריאותיות רציניות אם הם יצטרכו להיות מעורבים בטורניר אינטנסיבי כל קיץ".
לוונגר ואינפנטינו יש תוכנית "לסדר" את זמני המשחקים כך שמשחקי נבחרות לא יקטעו את כדורגל המועדונים 4 פעמים בשנה אלא רק פעמיים אבל בשום אופן הם לא הפחיתו את החששות מהשחיקה הגוברת - הפיזית והמנטלית - שעומדת בפני הכדורגלנים. כמו כן, וגם לזה וונגר ואינפנטינו לא התייחסו: תוכנית המונדיאל כל שנתיים תפגע קשות במונדיאל הנשים.
גם האחראים על כדורגל הנשים בפיפ"א לא ממש קיבלו הזדמנות להביע את דעתם במשרדי הנשיא ג'יאני אינפנטינו לפני שיצא לקדם את התוכנית שלו למונדיאל גברים כל שנתיים. לפי ארגון המועדון הגדולים, ה-ECA ונציגי כדורגל הנשים: "מערכת היחסים הסימביוטית בין כל החלקים של עולם הכדורגל - מערכת שמאפשרת למקצוענים, חובבנים ושורשי המשחק, במשחק הגברים והנשים לגדול - צריכה דיון אמיתי לפני שמגיעים למסקנות מרחיקות לכת לגבי כדורגל הגברים והנשים ולוח השנה של המשחקים. הדיון הזה לא התרחש".
3 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת צרפת חוגגים ניצחון מונדיאל 2018
שחקני נבחרת צרפת חוגגים ניצחון מונדיאל 2018
שחקני נבחרת צרפת חוגגים ניצחון מונדיאל 2018
(צילום: איי פי)
בהודעה המשותפת הבהירו ה-ECA וארגוני כדורגל הנשים מספר דברים.
"הוספת משחקים תוביל לעומס בלוח המשחקים ותפחית מחשיבות המשחקים והטורנירים של כדורגל הנשים" (מונדיאל הנשים התחיל לצבור פופולרית רבה בעיקר בגלל הרעב לטורניר כדורגל גדול בין מונדיאלים). הוספת עומס תפגע, באופן וודאי, בנראות ובצמיחה של כדורגל הנשים המקצועני וגם ברמת הנוער במועדונים ובנבחרות ברחבי העולם" נכתב בהודעה.
החשש המובהק הוא שההכנסות מחסויות וזכויות שידור ימרחו דק יותר על פני יותר מונדיאלים, מה שיותיר פחות כסף לכדורגל הנשים. כמו כן, נמתחה ביקורת חריפה על כך שפיפ"א, שאמורה לקדם את הכדורגל לכל המינים, תמקד את מירב המאמצים שלה בכדורגל גברים ובכך תפגע במאמצי ההתמקצעות של כדורגל הנשים. התמקצעות שהחלה וכבר הובילה לשיפור ניכר במשחק ובנראות שלו.

לסעודים לא איכפת

מה עצוב בכל הסיטואציה? שכדורגל הנשים לא ממש מעניין את אינפנטינו או ונגר ואחת מהסיבות לכך היא שמי מאחורי הדחיפה למונדיאל כל שנתיים היא סעודיה - שאינה מפורסמת בזכות השמירה שלה על זכויות הנשים. סעודיה הפכה לחלק יותר גדול ומשפיע מעולם הכדורגל בעקבות השימוש של קטאר בכדורגל לקידום התדמית שלה.
אינפנטינו וערב הסעודית קשורים זה לזה בהסכמים כאלו ואחרים שחתם עליהם עם משקיעים "סודיים", שההסכמה היא שרובם ככולם מסעודיה. המשקיעים רצו לקיים "מונדיאל מועדונים" אבל זה פרויקט שמתקשה להתרומם ובספק אם יכניס כמו מונדיאל בין נבחרות, ולכן הדגש עבר לקיום מונדיאל כל שנתיים. נראה שההכנסה העתידית של פיפ"א של אינפנטינו קשורה בזה. מוחמד בן סלמאן ישב לצד אינפנטינו במשחק הפתיחה של המונדיאל ברוסיה וככל הנראה יהיה שם לידו במשחק הפתיחה של המונדיאל בקטאר.
בגדול, אינפנטינו מחפש יותר כסף כי הוא הבטיח להתאחדויות הכדורגל הקטנות - שקובעות מי הנשיא של פיפ"א - העלאה בהקצאות של הארגון ל"פיתוח הכדורגל" בהן. זו שיטה ידועה ומאוד וותיקה בעולם הכדורגל. הנשיא צובר כוח פוליטי על ידי איסוף רוב בקרב ההתאחדויות הקטנות, המהוות את הרוב בארגונים גלובליים. בגלל זה פדרציית הכדורגל של צפון אמריקה, מרכז אמריקה והאיים הקריביים ( CONCACAF) משמעותית מאוד מבחינת פוליטיקת הכדורגל העולמית. יש שם הרבה מאוד התאחדויות כדורגל המייצגות איים קטנים או מדינות קטנות (גרנדה, בליז, ברמודה, קורוסאו וכו'). ג'ק וורנר, מי שהיה אחראי על CONCACAF במשך שנים, הפך לשם נרדף לשחיתות בכדורגל. הוא פשוט קיבל את כל מה שרצה כי בידיו היו ההצבעות של כל המדינות הללו. כרגע, כך נראה, סעודיה מממנת את השליטה של אינפנטינו במדינות הקטנות - מה שמשפיע באופן ניכר על כל עולם הכדורגל. אם תרצו, הרמת אצבע אחת בסנט קיטס ונוויס - תשפיע על כדורגלנית העתיד של גרמניה.
ונגר והתומכים האחרים ברעיון הזה (מבין המוכרים, כולם תומכים עבור תשלום מפיפ"א) טוענים ש"הדור הצעיר צריך עוד משחקים חשובים ופחות משחקי ידידות" ולכן מונדיאל כל שנתיים יספק יותר משחקים חשובים - אבל אם להסתמך על תקדימי עבר, הפיכת הטורניר ליותר נפוץ תפחית באופן ניכר את חשיבות המשחקים. ג'יאני אינפנטינו ציין "אם יש סופרבול כל שנה, למה שלא היה מונדיאל כל שנתיים" וזה באמת טיעון מטופש להפליא. סופרבול זה גמר של ליגה מקומית שנערכת כל שנה - ליגה, אגב, שכל משחק בה חשוב כי יש רק 17 מחזורים. לצד של קיום המונדיאל כל שנתיים אין באמת טיעונים טובים לטענות המאוד ברורות של המתנגדים למהלך.
אז מה מתוכנן בעתיד הקרוב? לפי הדיווחים של AP חלק מהתאחדויות הכדורגל הגדולות באירופה שוקלות לפרוש מפיפ"א. אם אכן המדינות הגדולות באירופה יפרשו מפיפ"א, זה עשוי להוביל לפרישה גם של פדרציית הכדורגל של דרום אמריקה - שגם כן, כמו אופ"א, הביעה התנגדות למונדיאל כל שנתיים. ואז ספק שפיפ"א תצליח להביא את ההכנסות שהיתה מעוניינת בהם עם משחקים בין קורסאו, בחריין וסעודיה. זה, בעצם, סוף המונדיאל כפי שאנחנו מכירים אותו. בטח אם אופ"א תהפוך את היורו לטורניר של 32 נבחרות עם מספר נבחרות מוזמנות מפדרציות כדורגל אחרות: ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי, קולומביה, ארה"ב, אוסטרליה, ניגריה, קמרון, מרוקו, יפן, דרום קוריאה ועוד.
לסיכום, אינפנטינו ופיפ"א עושים מאמצים כבירים כדי להעביר רעיון שכמעט כולם בעולם הכדורגל מתנגדים אליו - מתוך אינטרסים שאינם קשורים לכדורגל. בפעם האחרונה שפיפ"א קיבלה החלטות נגד כמעט כל האינטרסים של הכדורגל העולמי (שלא לומר הדמוקרטיות בעולם) היתה העברת הזכות לארח מונדיאלים ברוסיה וקטאר. ההחלטות הללו הובילו להתפוצצות פרשות השחיתות הרבות ב-2015 והיחלשות משמעותית של פיפ"א.
האם קיום המונדיאל כל שנתיים יוביל להתפצלות היסטורית ואולי אפילו טורניר מונדיאל אלטרנטיבי שייערך בין הנבחרות הגדולות בעולם? לשם זה הולך.