סגור
עמיחי שפיגלר
עמיחי שפיגלר (צילום: יובל חן)

מדוע שדרי כדורגל עשויים לחשוש להשמיע ביקורת בשידור?

בזמן התפרעות אוהדי בית"ר ירושלים בגמר הגביע אמש השדר עמיחי שפיגלר אמר: "יכול להיות שלא יאהבו שאני אומר את זה, אולי יכעסו, יכול להיות שזה המשחק האחרון שאשדר, אבל אגיד את שאני חושב: בושה וחרפה שאלה האנשים שמנהלים את הכדורגל בישראל״. למה ששדר יחשוש להביע דעתו?

אמש (ג'), במהלך שידור משחק גמר הגביע בין בית"ר ירושלים למכבי נתניה, השדר עמיחי שפיגלר אמר משהו שרבים תהו לגבי פשר דבריו בעת האירועים שהכתימו את הזכייה של בית"ר. שפיגלר אמר: ״יכול להיות שלא יאהבו שאני אומר את זה, יכול להיות שיכעסו, יכול להיות שזה גם המשחק האחרון שאשדר, אבל אגיד את מה שאני חושב: בושה וחרפה שאלה האנשים שמנהלים את הכדורגל בישראל״. למה ששדר יגיד דבר כזה? ומדוע יש לא מעט שדרים שלא מותחים ביקורת על התנהלות רשויות הכדורגל?
לפי סעיף 6.15 להסכם זכויות השידור כל דבר שעשוי "לגרום לזילות מעמדו של הכדורגל כענף ספורט מקצועני הישגי מוביל, ובכלל זה כל התבטאות אשר בעיקרה ההלצה לשם ההלצה, והכדורגל טפל לה, מהווה הפרה של ההסכם. המנהלת וההתאחדות, לפי שיקול דעתם המלא והמוחלט, ולאחר שתשמענה את עמדת הזכיין, תוכלנה להורות על השעיית שדר/פרשן/מנחה אשר לא פעל בהתאם לעקרונות אלו".
בעונות האחרונות, המנהלת שלחה לזכיינים מספר מכתבי תלונה על שדרי וכתבי כדורגל - למשל אם הם מעלים סרטונים מהקווים לרשתות החברתיות, אם הם מתבדחים, אם הוגים לא נכון שמות של שחקנים ואצטדיונים ואפילו אם הם מותחים ביקורת שלא לרוחה המנהלת.
המכתבים מגיעים חתומים על ידי עורך הדין מוטי בורנשטיין, מנהל הפיתוח העסקי של המנהלת, ועם עותקים לניקולס לב, מנכ"ל המנהלת וניר ינקלביץ', משנה למנכ"ל המנהלת.
ערוץ הספורט אינו ערוץ חדשות אבל הם כן מעסיקים כתבים עם תעודות עיתונאי וזה כמעט בלתי נתפס שקיים סעיף שכזה - שמאפשר לגוף המסוקר להורות על השעייה של שדר או פרשן שלא פעל בהתאם "לעקרונות" שלו.
לפי מקור באחד מערוצי הספורט, בגלל הסעיף הזה, למשל, לא שודרו בערוץ הספורט אירועים ביציעים של משחקים מסוימים. אקט אנטי-עיתונאי שגם בתוך הערוץ מתרעמים עליו.
כמובן שסעיף כזה מביש את המנהלת הרבה יותר מאשר כל התבדחות או ביקורת של שדר או פרשן. זה סעיף הישר מברית המועצות שספק חוקי. לא מתקבל על הדעת ששדרים, פרשנים וכתבים יפחדו על מקום עבודתם בגלל חשש שמא יגידו משהו שמכעיס את המנהלת.
תגובת מנהלת הליגות: בדומה להסכמי זכויות שידור של אירועי ספורט רבים ברחבי העולם, בהסכם זכויות השידור של המנהלת הוראות שונות המסדירות את אופן התנהלות השדרים, הטכנאים, הצלמים ואנשי הצוות במגרשים.
חלק מההוראות עוסקות בכללי ההתנהגות, הוראות הבטיחות, מניעת הפרעה לניהול המשחק או קיום השידור, הנחיות ברורות ביחס לאופן ביצוע הראיונות, מניעת ניגוד עניינים בשידור, הנחיות השומרות על פרטיות השחקנים (כגון איסור צילום בחדרי ההלבשה) ועוד.
חלק אחר מההוראות אוסר על התבטאויות פוגעניות, אלימות מבזות או גזעניות.
המנהלת וההתאחדות אינן אוסרות על ביקורת, ולראיה - סעיף 6.16 להסכם זכויות השידור כותב מציין כי "המנהלת וההתאחדות מייחסות חשיבות לביקורת ציבורית בונה ואפקטיבית, לרבות ביחס לכדורגל הישראלי והעוסקים בו, והן מקבלות בברכה כל ביקורת כאמור ובלכד שמדובר בביקורת ו/או הבעת דעה מקצועית, עניינית ומבוססת המתבצעת באופן תרבותי , מכבד ומכובד"
שדר, פרשן או איש צוות החורג מהוראות אלו יכול להיות מושעה מכניסה למגרשים בהתאם להחלטת המנהלת.
מאז הקמת המנהלת, לפני קרוב ל-9 שנים, וחרף הפרות קשות של כללי התנהגות אלה נעשה שימוש יחיד בסעיף זה כלפי פרשן שטען ש "היה מוריד מים על ראש של שחקן בשירותים אחרי שצבע את שיער ראשו".