סגור

5 הערות על האליפות של אתלטיקו מדריד

המאמן עם משכורת העתק שעמד בלחץ, החוסן המנטאלי המיוחד, ברצלונה וריאל שלא עמדו בסטנדרט, ושניים שעשו את ההבדל - מרקוס יורנטה ולואיס סוארס

1. אתלטיקו מדריד הובילה את הליגה הספרדית כמעט לאורכה. ואולם, אחרי ההפסד לאתלטיק בילבאו בסוף אפריל, נראה היה שקבוצתו של דייגו סימאונה קורסת תחת הלחץ. "הקבוצה הכי חזקה מנטלית תזכה באליפות" אמר סימאונה אחרי ההפסד לבאסקים. "אני לא אדע מי זו עד שאראה את זה". "הם במצב פסיכולוגי מדאיג" הסביר קיקו, חלוץ אתלטיקו מדריד לשעבר. אוהדי אתלטיקו, שאחד מהכינויים שלהם הוא El Pupas (חסרי המזל) התחילו להריח את הריח החריף של הפאשלה. הם כבר ראו איך הם כושלים בעונה שהם לא היו יכולים להיכשל בה.
ואולם, דייגו סימאונה ושחקניו עמדו בלחץ. הם התייצבו מול ההיסטוריה העגומה של המועדון, התעלמו מהמרדף של הענקיות ולא נתנו לעצמם להיות "מקוללים". "אנחנו כועסים! וניקח את זה כדי לנצח בחמשת המשחקים האחרונים" אמר קוקה, הקפטן. אתלטיקו ניצחה 4 מ-5 משחקים אחרונים (עשתה 0-0 עם ברצלונה במשחק האחר). "אף אחד לא מאמין בנו ובסיטאוציה הזו אנחנו במיטבנו", הוסיף קוקה. "ככל שזה יותר קל, ככה יותר קשה לנו". וכך היה. אתלטיקו מדריד נכנסה לפיגור בשני המשחקים האחרונים של העונה אבל ניצחה את שניהם. היום, נגד ויאדוליד, ירדו אתלטיקו למחצית בפיגור. בכל המשחקים העונה בהם היו בפיגור, אתלטיקו הפסידו (נגד ריאל מדריד, לבאנטה ובילבאו) - חוץ מהמשחק האחרון. אתלטיקו מדריד של דייגו סימאונה "סבלה" כמו כל אתלטיקו לפניה - אבל בניגוד לפעם, הסבל הסתיים בהצלחה כבירה.

2 צפייה בגלריה
שחקני אתלטיקו מדריד חוגגים זכייה באליפות הערב
שחקני אתלטיקו מדריד חוגגים זכייה באליפות הערב
שחקני אתלטיקו מדריד חוגגים זכייה באליפות הערב
(AFP)

2. על הרוח הזו והחוסן המנטלי הזה אחראי אחד, המאמן בעל השכר הגבוה בעולם (32 מיליון יורו) - דייגו סימאונה. דייגו סימאונה הגיע לקבוצה שבשתי העונות לפניו, סיימה במקום התשיעי והשביעי. מאז, 9 עונות מלאות, אתלטיקו של סימאונה אף פעם לא סיימה מתחת למקום 3. היא זוכה באליפות השנייה שלה תחת הארגנטינאי. יש לו 8 תארים עם אתלטיקו (שתי אליפויות, שתי זכיות בליגת אירופה, שתי זכיות בסופרקאפ של אופ"א, זכייה בגביע הספרדי וזכייה בסופרקאפ הספרדי). הכי הרבה מבין כל מאמני אתלטיקו מדריד בהיסטוריה. "חיינו העונה ממשחק למשחק, כמו תמיד" הסביר מרקוס יורנטה, קשר הקבוצה, בתום משחק האליפות. "הלחץ היה גדול אבל במחצית דייגו הרגיע אותנו. ועכשיו אנחנו חוגגים".
3. אי אפשר להכחיש שריאל מדריד וברצלונה לא עמדו בסטנדרטים הרגילים שלהן העונה. ריאל מדריד קבוצה מזדקנת שזינאדין זידאן הוציא ממנה את כל מה שהיה יכול כמאמן ועדיין לא הצליח למנוע עונה ראשונה מאז 2009/10 ללא תואר. ברצלונה המתפוררת מוחזקת בצמרת הליגה רק בגלל שחקן אחד, ליאו מסי. ואולם, במקביל לכישלונות של בארסה וריאל, אתלטיקו מדריד זוכה באליפות הרבה בזכות העובדה שהצליחה מעל המצופה - מבחינה סטטיסטית.
2 צפייה בגלריה
דייגו סימאונה מאמן אתלטיקו מדריד
דייגו סימאונה מאמן אתלטיקו מדריד
דייגו סימאונה מאמן אתלטיקו מדריד
(צילום: גטי אימג'ס)
לפי חישובי xG (שערים צפויים - מדד שמודד את איכות מצבי ההבקעה אליהם הגיעה הקבוצה) אתלטיקו מדריד כבשה בערך 13.5 יותר שערים ממה שהיתה אמורה לכבוש. זה קורה הרבה בזכות העובדה שמבחינת חישובים של xA (בישולים צפויים - מדד שמודד את איכות המסירות למצבי הבקעה), אתלטיקו מדריד רשמה 12.7 בישולים יותר ממה שהיתה אמור לבשל. בשפה פשוטה: לאתלטיקו מדריד היו חלוצים שהפכו מצבים עם סיכויי הבקעה נמוכים, לשערים. אחד מאותם שחקנים שהיו אחראים להפיכת מצבי ההבקעה הללו לשערים הוא לואיס סוארס - שהגיע בפחות מ-7 מיליון יורו מברצלונה - וכבש שערים שהעניקו לאתלטיקו מדריד 21 נקודות ליגה העונה (יותר מכל אחד אחר). סוארס כבש שערים שחלוצים אחרים מתקשים לכבוש. שערים שברצלונה לא הצליחה לכבוש העונה. "ברצלונה לא העריכה אותי" אמר סוארס אחרי הניצחון היום. "אתלטיקו פתחה בפניי את הדלת ואני מודה לה על האמון בי". סוארס, סטטיסטית, השחקן שהעניק לאתלטיקו אליפות.
יש לציין גם את אנחל קוראה שמעורב העונה (בכל המסגרות) ב-20 שערים (9 שערים, 11 בישולים) - יותר מכל עונה אחרת שלו באתלטיקו ובקריירה. יאניק קארסקו מעורב ב-9 שערים בשמונת משחקיו האחרונים בליגה (4 שערים, 5 בישולים) - יותר מאשר ב-30 המשחקים שלפני הרצף הזה.
4. מרקוס יורנטה הוא ככל הנראה שחקן העונה. הוא היחיד בקבוצה שסידר לסוארס מספר דו-ספרתי של מצבי הבקעה העונה והוא גם השחקן הראשון של אתלטיקו מאז דייגו פורלאן ב-2008/09 עם 10+ שערים ו-10+ בישולים בליגה העונה (ליורנטה יש 12 שערים ו-11 בישולים). כולם באתלטיקו לוחמים - גם יורנטה - אבל הוא גם היה כוח יצירתי שלאתלטיקו לא היה בשנים האחרונות בקישור. יורנטה, שמשפחתו מזוהה עם ריאל מדריד, יצר 1.37 מצבי הבקעה ל-90 דקות ובמסירות המפתח ובהרמות עמד על אחוזי השלמה גבוהים מאוד. יורנטה גם היה הקשר שמעורב בהכי הרבה רצפי מסירות שהובילו לשערים בלה ליגה העונה: 0.94 ל-90 דקות. מבין כל השחקנים בליגה העונה, רק יאניק קארסקו מעורב ביותר מ-0.90 התקפות שמובילות לשער. הנתונים הללו מלמדים שיורנטה היה מעורב במהלך למשחק שהסתיים בשער. עבור קבוצה שבקושי סופגת, זה קריטי. השילוב שלו ושל סוארס היה השילוב שהעניק לפלדה ההגנתית של אתלטיקו את הברק ההתקפי.
5. קרדיט רב מגיע גם ליאן אובלאק, השוער הסלובני של אתלטיקו. אובלאק עצר יותר מ-80% מהבעיטת שנבעטו למסגרת שלו העונה. רק הוא ועמיתו מריאל מדריד, טיבו קורטואה, רשמו 80% או יותר אחוזי הצלה העונה בחמש הליגות הבכירות. לפי חישובי ה-xG אובלק מנע 9.7 שערים העונה. יותר מכל שוער אחר בחמש הליגות הבכירות באירופה. לפחות 3.5 יותר מאשר כל שוער אחר בספרד.
זו היתה עונה קשוחה. לוח שנה צפוף, פציעות, קריסות נפשיות של קבוצות ושחקנים. וכמו שדייגו סימאונה אמר הקבוצה הכי חזקה מנטלית זכתה באליפות. הוא ראה את החוסן הנפשי הזה בשוער שלו, בקשר היצירתי שלו ובחלוץ החדש שלו.