סגור

הכדורגל שמלמד להיות שחקן וג'נטלמן

ההתאחדות לכדורגל הגרמנית מובילה בשנתיים האחרונות מהפך בקורסי המאמנים והמדריכים: פחות שיעורי טקטיקה ויותר דגש על הגינות ורגישות, או כפי שמנהל האקדמיות שם מכנה זאת “אלמנט המענטש”, שנודע כבעל תרומה מכרעת לניצחון הקבוצה. והמאמנים בישראל? אפילו לא בכיוון

טוביאס האופט, מנהל האקדמיות של ההתאחדות לכדורגל הגרמנית, חשף לאחרונה בראיון ב”קיקר” את השינויים ההכרחיים לטעמו בהכשרת מאמני העתיד. לדבריו, בשנתיים האחרונות ההתאחדות הגרמנית דחפה לשינוי קורסי המאמנים והמדריכים כדי שילמדו בהם יותר "יכולות חברתיות" ו"תקשורת בינאישית". השיעורים הללו באים על חשבון שיעורי טקטיקה. האופט כינה את התהליך כ"פיתוח אלמנט המענטש" (Menschlicher Faktor).
התרגום של מענטש זה "בן אדם", אבל זה גם כינוי לאדם ישר, ערכי והגון המתחשב באחרים. בהתאחדות רוצים שהמאמנים יתמקדו בפיתוח היכולת שלהם לפתח את האדם בשחקן וגם לדעת לזהות "טריגרים רגשיים" של שחקנים מדור אחר כדי לדעת איך להוציא את המיטב מהם, מבחינה מקצועית וגם אנושית. התפיסה החדשה משתלבת עם התפיסה של המאמן הגרמני המבטיח ביותר בשנים האחרונות, יוליאן נאגלסמן, שיאמן את באיירן מינכן מהעונה הבאה.
1 צפייה בגלריה
מימין לאון גורצקה שחקן באיירן מינכן ו עומר אצילי שחקן מכבי חיפה
מימין לאון גורצקה שחקן באיירן מינכן ו עומר אצילי שחקן מכבי חיפה
מימין לאון גורצקה שחקן באיירן מינכן ועומר אצילי שחקן מכבי חיפה
(צילומים: גטי אימג'ס, עוז מועל)
לפני מספר שנים נאגלסמן אמר בראיון ל”סוידויטשה צייטונג” ש"אימון זה 30% טקטיקה ו־70% יכולות חברתיות". הוא הוסיף: "כל שחקן הוא שונה ויש לו מקור מוטיבציה שונה, ולכן צריך להתאים את עצמך לכל אחד בנפרד כשאתה מדבר איתו. ברמה הזו, רמת האיכות של השחקנים שיש לך מבטיחה לך שאם מבחינה פסיכולוגית הם סגורים על מה שצריך לעשות טקטית, אתה תשחק היטב".
קריטי למחלקות נוער
מבחינת האופט זה רק הגיוני שאלמנט המענטש יהיה קריטי במלאכה ש־70% ממנה היא אנושית. שחקנים מקצוענים צריכים להבין את המאמן, ולכן יכולות התקשורת שלו ויכולות העברת המסרים שלו יהיו קריטיות יותר מהבנתו הטקטית. כמו כן לעתים קרובות החיבור הרגשי של שחקנים למאמן חשוב יותר לקבוצה מאשר ההוראות הטקטיות שהוא מעניק.
"אלמנט המענטש" עוד יותר קריטי במחלקות הנוער. מיעוט מהשחקנים שעוברים במחלקות הנוער יהפכו לשחקנים מקצוענים. לפי הנתונים בצרפת, פחות מ־12% מבוגרי האקדמיות יהיו מעורבים בתעשיית הכדורגל כבוגרים. פחות מ־3% ירוויחו כסף מלשחק כדורגל באחת משתי הליגות הבכירות במדינה שלהם.
כך שהבנה טקטית ברמה גבוהה פשוט אינה הכרחית לרוב הנערים שעוברים תחת המאמנים, בטח לא כמו היכולת לתקשר, לדבר זה עם זה ולעבוד בצוות, יכולות שייקחו איתם לחיים שאחרי הכדורגל. לכן החליטו לשנות את הקורסים הבכירים בגרמניה כדי שיהיו יותר ספציפיים: יהיה קורס "מורה לכדורגל" ויהיה קורס "מאמן כדורגל". המטרה היא שמורה הכדורגל ילמד את השחקנים לשחק כדורגל ולהיות "מענטשים", בעוד שמאמן הכדורגל ילמד בוגרים צעירים ובוגרים איך לנצח משחקים. לפי "קיקר", בהתאחדות לכדורגל הגרמנית זיהו שיש יותר מדי מאמנים במחלקת הנוער שאכפת להם מדי מהניצחון ולעתים זונחים את המטרה העיקרית של מחלקת הנוער: לגדל שחקנים שהם בני אדם טובים.
בהתאחדות לכדורגל הגרמנית גם עובדים בימים אלו להגדיל את ההכנסה של "מורי הכדורגל" כדי שהמוטיבציה שלהם להישאר בטיפוח שחקנים לא תיפגע מסיבות כלכליות.
“מאמן מנטלי”
בישראל, לפי הראיות בשטח, אפילו לא חושבים בכיוון. כל כך לא חושבים בכיוון שמועדונים מקדמים מאמני ילדים ונערים לפי התוצאות שהם משיגים, וקבוצות כדורגל מתגאה בניצחונות של ילדים בני 8 על בני 8 עם מדים אחרים.
אסף שטנגל, שמנהל חוגי כדורגל בקריות ובחיפה ובעלי האתר ללימודי כדורגל socr.co.il, מודאג מאוד מתופעת המועדונים הישראליים ש"מרימים" לניצחונות של קבוצות ילדים. "פרסום תוצאות ניצחון בגיל הצעיר מוביל כביכול להינדוס מחשבה שהקבוצה היא מועדון מצליח", אומר שטנגל. "זה הינדוס מחשבה שמניע הורים לרצות להיות שם. לאחר מעקב שעשיתי ראיתי שיש מועדונים שבאופן קבוע מפרסמים רק ניצחונות ובהפסדים לא מפרסמים. בשביל לפתח ספורטאים חייבים דרך ודרך ארוכה, וכאשר פועלים ככה זה נראה שאין דרך אלא יש מחשבה שיראו שלי יש יותר גדול כי ניצחתי".
עבור רבים בישראל התפיסה ש"צריך ללמד ילדים איך לנצח" היא נפוצה ולא שערורייתית כלל, אף שלאורך השנים נאספו הרבה ראיות לכך שהיא מזיקה להתפתחות הילד כאדם וכדורגלן. "אני משמש גם כמאמן מנטלי לספורטאים, והדבר הראשון עליו אני מסתכל זה הפעולות של שחקן צעיר", אומר שטנגל. "אנחנו חייבים ללמד את השחקנים לעמוד במטרות הקשורות בפעולות שהם צריכים לעשות. כאשר מתייחסים לפעולות הקטנות, יגיעו ההישגים הגדולים. וכאשר אנו מראים לילדים שהתוצאה היא הדבר היחיד שקובע אם אתה טוב או לא, אף אחד לא יתייחס לפעולות הקטנות והמטרות הקטנות, הדברים החשובים ביותר לשחקן בגיל צעיר. חשוב לי לפתוח את הראש של ההורים, שיבינו שהניצחון במשחק ילדים לא יעזור לילדים שלהם ללמוד כדורגל, ללמוד איך ללמוד או דרך ארץ. זה חשוב להבין שהתוצאה בשבת לא קשורה למה שהוא צריך ללמוד לאורך השבוע".
שטנגל מנסה לקדם מטרות אחרות מלבד ניצחונות בגיל הצעיר. אולי ההתאחדות לכדורגל, לה הסכם שיתוף פעולה עם ההתאחדות הגרמנית, צריכה לשלוח כמה מדריכים להשתלמות מענטשים בגרמניה, ואז לעשות את מה ששטנגל עושה — רק ברמה הארצית.