סגור
חולצה של ליאו מסי ב מדי אינטר מיאמי
מוכרים חולצות של ליאו מסי במדי אינטר מיאמי (תילום: JORGE BERNAL / AFP)

אפקט מסי: ההשפעה של מגה סטאר על מיתוג של עיר שלמה

המעבר של מסי לאינטר מיאמי וההצלחה שלו על המגרש מביאה למיאמי קהלים וצרכנים חדשים, שיכולים להניע משמעותית את הכלכלה והנדל"ן המקומי, ולהכניס למדינה בטווח הרחוק מאות מיליוני דולרים

"היום מתחיל מסע חדש ופרק חדש. תמיד יהיה לפני ואחרי ליונל מסי", כך פתח חורחה מאס, הבעלים של קבוצת הכדורגל אינטר מיאמי את ההודעה בה אישר לראשונה את ההחתמה של כוכב הכדורגל הארגנטינאי בקבוצה. באותה עת, לא בטוח שהבעלים הבין עד כמה מהר מסי ישפיע על מיאמי לא רק בתוך המגרש, אלא הרבה מעבר.
כבר כעת, ההערכה כי הכנסות המועדון ישלשו את עצמן ויגיעו למעל 200 מיליון דולר, לפי Yahoo כשגם הערכת השווי של הקבוצה, שעמדה בשנה שעברה על 585 מיליון דולר, צפויה לזנק לסכום שמוערך בכ-1.5-1.3 מיליארד דולר, לפי הבעלים.
כך גם במקרה של לברון ג'יימס, שבתוך כ-5 שנים מאז הגעתו לקבוצת לוס אנג'לס לייקס, הכניסה העיר כ-400 מיליון דולר וכ-3,000 מקומות עבודה.
המקרה של מסי, מאפשר לבחון מקרוב את ההשפעה המהירה והאדירה שיש לכוכב על כלכלה של עיר גדולה כמו מיאמי, ולהשוות זאת למקרי עבר, כמו הדוגמא של כוכב ה-NBA לברון ג'יימס, שנדד בין 3 קבוצות שונות בארה"ב, והצליח מיידית להזניק את המסחר באזור.
1 צפייה בגלריה
אוהד ארד מנכ"ל אינווסטו
אוהד ארד מנכ"ל אינווסטו
אוהד ארד, מנכ"ל אינווסטו
( צילום: Johanes)
במקרה של ג'יימס, האמריקאיים כמו שהם יודעים לעשות הכי טוב, כבר הגישו לנו את הנתונים, שלא משאירים שום מקום לספק. ב-2017 ערך ה-American Enterprise Institute, מחקר שמצא כי "הנוכחות של ג'יימס הגדילה את מספר המסעדות והברים בטווח של מייל אחד מהאולם של קבוצתו ב-13%, ואת התעסוקה בהם ב-23.5%. כשסך הכל ההשפעה שלו באה לידי ביטוי במרחק של עד 7 מייל". הערכת השווי של קליבלנד קאבלירס, נחתכה תוך שנה במעל ל-25% עם עזיבתו של ג'ימס ב-2010 ועמדה אז על 355 מיליון דולר, לפי ESPN.
במקביל, המעבר של ג'יימס באותה שנה לקבוצת המיאמי היט, הביא לעלייה של 20% במחירי הנכסים באזור "דאונטאון מיאמי", והיה אחד הגורמים המרכזיים שסייעו למרכז העיר להתאושש מהמשבר הכלכלי העולמי באותה תקופה, לפי miami condo investments.
"אפקט לברון", לא רק השפיע על מחירי הבתים, הברים והמסעדות, אלא גם על תפוסת המלונות וכמובן המרצ'נדייז שמסביב, לרבות מכירת חולצות ומוצרים שונים של הקבוצה. ב-2018, עבר ג'יימס ללוס אנג'לס לייקרס. טרם המעבר, מחקר של FormSwift העריך כי בתוך 5 שנים הוא יסייע לעיר להכניס כ-396 מיליון דולר יותר, ויביא איתו 3,000 מקומות עבודה חדשים וכ-29 מיליון דולר הכנסות ממסים.
הטירוף סביב מסי סוחף את ארה"ב כולה ואת הדמויות המפורסמות בעולם שתורמות להגדיל את המותג. ההשפעה של הסופרסטאר, לאחר זכייתו עם ארגנטינה בגביע העולם בקטאר, היא בינלאומית ומאפשרת לחשוף את ה-MLS, ליגת הכדורגל המקומית, לשווקים בכל העולם.
המטרה של המהלך היא להקפיץ מדרגה גם את המיתוג של מיאמי ואת שוק הנדל"ן המקומי שרושם התעניינות הולכת וגוברת. לקבוצות הקודמת, פריז סן ז'רמן, סייע מסי להגיע לרווחים של קרוב ל-700 מיליון יורו בשנה, בין היתר בזכויות חסויות עם מותגי על כמו נייקי, קוקה קולה ועלייה של קרוב ל-40% במכירת חולצות משחק.
הטירוף סביב מסי, לא משאיר אף אחד אדיש בארה"ב, בייחוד כשהביצועים שלו על המגרש יחד עם קבוצתו אינטר מיאמי, מזכירים את ימיו הטובים. כשגם הדמויות המפורסמות ביותר באמריקה ובעולם, לא מפספסות את המגע עם הכוכב ביציע. הנסיך הארי, ליאונרדו דיקפריו וכמובן לברון ג'יימס, הם בין אלו שהגיעו לחלוק כבוד לשחקן ולהזניק עוד קצת את החשיפה של המותג.
אם ניקח רגע צעד אחורה למאחורי הקלעים של הגעתו של מסי למיאמי, אפשר לומר שלשחקן העבר ונשיא הקבוצה שהוקמה רק ב-2020, דיוויד בקהאם הייתה השפעה מכרעת על ההחלטה של "הפרעוש" להגיע לארה"ב.
גם בקהאם הוא מותג בפני עצמו, והיה מבין הדמויות שתרמו הכי הרבה להתפתחות ליגת הכדורגל האמריקאית, ענף ספורט שנחשב לפחות פופולרי במדינה בעלת תרבות הספורט המפותחת בעולם, ושמעדיפה פוטבול ובייסבול באופן מובהק. מאז נחת בקבוצת הלוס אנג'לס גלקסי הוא הצליח לסייע לליגה לחתום על חוזה שידורים ב-100 מדינות שונות ולמכור כ-300 אלף חולצות משחק, פי 700 מאלו שנמכרו שנה לפני הגעתו, לפי דון גרבר, קומישינר ה-MLS.
התחושה היא שהמעבר של מסי והרוח הגבית שההצלחה שלו על המגרש מעניקה למיאמי ולארה"ב כולה, היא אירוע היסטורי מבחינה כלכלית וספורטיבית. עם כל הכבוד ללברון ג'יימס או שחקני על אחרים, מבחינה שיווקית וכלכלית מדובר באירוע בינלאומי, שיביא למיאמי ולארה"ב כולה, קהלים וצרכנים חדשים, שיכולים להניע משמעותית את הכלכלה והנדל"ן המקומי, ולהכניס למדינה בטווח הרחוק מאות מיליוני דולרים, לכל הפחות.
אוהד ארד הוא יזם נדל"ן וממייסדי בית ההשקעות האלטרנטיביות Investo וחברת Be Rich, נציגות גרנט קרדון בישראל