סגור
מימין מנכ"ל יינות ביתן עמית זאב ומנכ"ל אלקטרה צריכה צביקה שווימר
מימין: עמית זאב וצביקה שווימר. לפי זאב, מדובר ב"טענות מופרכות, במטרה לפגוע בתחרות על ליבו וכיסו של הצרכן הישראלי" (צילום: טל פלינט, אוראל כהן)

יינות ביתן תובעת את המנכ"ל לשעבר עמית זאב: "השתמש במידע הסודי של הרשת"

רשת השיווק טוענת כי המנכ"ל לשעבר, שסיים את תפקידו בחברה ביוני 2022, חבר לשופרסל להבאת ספאר לארץ; "מדובר במהלך חתרני, זאב רתם את הסודות המסחריים השונים אליהם נחשף במסגרת המו"מ עם ספאר וקרפור לתועלתו האישית"

כוונת שופרסל לחבור לעמית זאב לטובת השקת רשת ספאר בישראל מציתה מלחמה מול אלקטרה צריכה, בעלת השליטה ביינות ביתן, שמנסה לסכל את המהלך. ל"כלכליסט" נודע כי יינות ביתן הגישה תביעה בגובה 809 אלף שקל נגד זאב, בטענה כי בהתקשרותו עם ספאר עשה שימוש במידע סודי, וכי החבירה לשופרסל המתחרה, מהווה הפרה בוטה של סעיף אי התחרות ושמירה על סודיות לו התחייב.
"חודשים ספורים לאחר שהחלה להשיק את קרפור בישראל, הצליח זאב לקדם מהלך חתרני מקביל, להבאת רשת בינלאומית נוספת לארץ, תוך שהוא רותם את הסודות המסחריים השונים אליהם נחשף במסגרת המו"מ עם ספאר וקרפור לתועלתו האישית, כמו גם את הקשרים אותם טווה במסגרת הפגישות שהתקיימו במסגרת תפקידו", נכתב בכתב התביעה, "זאב ממשיך לעשות שימוש במידע הסודי־מסחרי של יינות ביתן, ולא זו בלבד שלא חזר מהתקשרותו עם ספאר, אלא העמיק אותה יחד עם שופרסל, בידיעה שהדבר עשוי להסב ליינות ביתן נזק חמור".
לתביעה, שהוגשה לבית המשפט השלום בפ"ת, קדמו מכתבי אזהרה ששלחה החברה לזאב, שסיים את כהונתו כמנכ"ל יינות ביתן ביוני 2022, וחודש לאחר מכן קיבל את הזיכיון להשקת רשת ספאר בישראל. הקדנציה של זאב היתה קצרה: כ־8 חודשים בלבד לאחר שנכנס לתפקיד, גייסה אלקטרה צריכה, בעלת השליטה ברשת, את אורי קילשטיין, לשעבר המשנה למנכ"ל שופרסל ,וזאב התפטר. במכתב ההתפטרות ששלח זאב לצביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה, אשר נחשף בתביעה, הוא תיאר את הנסיבות שהובילו להתפטרותו: "בהמשך לשיחותינו בשבועות האחרונים והמחלוקות לגבי אופן שיקום החברה וכן לגבי אופן השקתה של קרפור בישראל, אני מבקש לסיים את תפקידי כמנכ"ל החברה".
במהלך כהונתו של זאב כמנכ"ל, בחנה יינות ביתן אפשרות לחתימה על הסכם זיכיון עם ספאר ההולנדית או עם קרפור הצרפתית. מכתב התביעה עולה כי למרות שבסוף התהליך נחתם הסכם עם קרפור, קודם לכן, בנובמבר 2021, נחתם מזכר הבנות בין יינות ביתן לבין ספאר. לחתימה האמורה קדמו מגעים אינטנסיביים בין ספאר ליינות ביתן בראשה עמד זאב, אשר כללו ביקורים במשרדי ספאר באירופה, אירוח נציגי הרשת ההולנדית בפגישות בישראל, דיונים על תנאים מסחריים, בשיתוף מלא עם זאב. לאחר בחינה מעמיקה, בחרה יינות ביתן להתקשר עם רשת קרפור וחתמה עימה במרץ אשתקד הסכם זיכיון, כשזאב ליווה מהלכים אלו באופן צמוד, והיה חשוף למידע מסחרי סודי הנוגע לנתונים מסחריים, ליעדי המכירות, לרווח האפשרי, ולמוצרים שבכוונת יינות ביתן לייבא לישראל במסגרת הזכיון המפורט, כך לפי התביעה.
זאב קיבל את הזיכיון לספאר זמן קצר לאחר שסיים את כהונתו ביינות ביתן, מה שהוביל את אלקטרה צריכה לשגר כבר ביולי האחרון מכתב אזהרה לזאב באמצעות משרד קוסטליץ ושות': "בהסכם ההתקשרות התחייבת לחובת אמונים ולהימנע מניצול הזדמנות עיסקית של יינות ביתן, במטרה להשיג לעצמך טובות הנאה, וכן להימנע מניצול של הסכמי הסחר של יינות ביתן לטובת עסקיך הפרטיים. נדהמנו לקרוא את הפרסומים בעיתונות הכלכלית, לפיהם חתמת על מסמך כוונות וייצוג להבאת רשת ספאר לישראל תחת הסכם זיכיון. קשה לעלות על הדעת, הפרה חמורה".
עוד נכתב כי "כמנכ"ל לשעבר, הינך מודע היטב, ואולי יותר טוב מכל אדם אחר, לנזק האדיר שגרמת כתוצאה מפעולותיך, וכי מדובר בהפרה בוטה של הסכם ההתקשרות, תוך רמיסה של האמון הרב שניתן בך".
זאב דחה את הטענות, אולם באלקטרה צריכה לא הרפו ושלחו בנובמבר האחרון מכתב אזהרה נוסף, שלפיו זאב קיבל מיינות ביתן, עם כניסתו לתפקיד, הלוואה בגובה כ־1.17 מיליון שקל: "הינך נדרש להשיב לחברה ללא דיחוי את יתרת ההלוואה שניתנה לחברתך בסך 964 אלף שקל, בקיזוז ההודעה מראש בגובה 312 אלף שקל. כמו כן, הינך נדרש להודיע בפומבי, ללא דיחוי, על חזרתך מהכוונה להתקשר עם רשת ספאר", נכתב.
זאב דחה על הסף את הטענות ביחס להלוואה, ובמכתב ששלחו עורכי דינו נטען כי יינות ביתן פועלת "באופן חסר תום לב, עם טענות מופרכות, שריח רע של תעלול יח"צני עולה מהן, במטרה לפגוע בתחרות הלגיטימית על ליבו וכיסו של הצרכן הישראלי".
ביחס לדרישה להחזר ההלוואה, כתב סופר: "מדובר בטענות מופרכות. בפועל, זאב הוא זה שהעלה בפני יינות ביתן טענות רבות ביחס לזכויות הכלכליות להן הוא זכאי במסגרת תנאי פרישתו, אך טרם הועברו אליו". לטענתו, "יינות ביתן היא זו שנותרה חייבת כספים רבים וזכויות משמעותיות למר זאב. תנאיו של מר זאב סוכמו ישירות מול שווימר, שהתחייב שיקבל אופציות על מניות יינות ביתן בשיעור של 0.2%. אלא, שבאופן חסר תום לב מר שווימר סיכל את מימוש זכות זו של זאב. הסכום שקיבל מר זאב עם חתימתו על הסכם ההעסקה עם יינות ביתן, שימש דה־פקטו כתשלום מקדמה ובטוחה, להבדיל מהלוואה, לאופציות אותן זאב היה זכאי לקבל".
בנוסף, נטען על ידי זאב, כי שווימר התחייב להמשיך ולשלם לזאב את משכורתו "כל עוד לא ימצא עבודה". חרף זאת, נמנעה יינות ביתן מלשלם, וזאב דורש כי החברה תעביר לו אופציות ושכר חודשי של 624 אלף שקל בתוספת מע"מ על אוגוסט־נובמבר 2022.
במקביל, שלחה יינות ביתן מכתב אזהרה לבת חן לוי, עובדת לשעבר, שכיהנה כראש המטה של זאב ביינות ביתן, ואשר גויסה על ידו לטובת הפעילות החדשה שהוא מקדם ודרשה ממנה לעזוב את התפקיד. לוי, באמצעות עורך דינה אילן סופר, המייצג גם את זאב, חשפה טפח מהנעשה ביינות ביתן: "בת חן לוי עזבה את עבודתה ביינות ביתן בלית ברירה ולנוכח סביבת עבודה רעילה ובכלל זה צעקות ואיומים, הן בעל פה והן בכתב".
מזאב נמסר: "מדובר בהתנהלות נפסדת מצד אלקטרה, אשר אינה בוחלת בהעלאת טענות מופרכות וכל זאת כדי למנוע כניסה של ענק קמעונאות בינלאומי נוסף בתחום המזון. תביעות הפחדה לא יעכבו ולא ימנעו את הקמתה של רשת ספאר בישראל. אני סמוך ובטוח כי בית המשפט ידחה את התביעה על הסף".