סגור
מפעל טרה בנתיבות
מפעל טרה בנתיבות (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
טרה תשווק בתוך שנה חלב מתורבת של רימילק

במסגרת מרכז החדשנות שהקימה החברה המרכזית נחתם ההסכם שלפיו רימילק תפיק את החלבון, וטרה תשתמש בו למוצריה. תנובה היא משקיעה מרכזית ברימילק

התפתחות מפתיעה בשוק החלב המתורבת. ל"כלכליסט" נודע כי רימילק, יצרנית החלב המתורבת הבולטת בתחום, חתמה על הסכם שיתוף פעולה בן עשר שנים עם החברה המרכזית, שהיא בעלת מחלבות טרה, שלפיו טרה תתחיל לשווק את מרבית מוצרי החלב המתורבת של החברה בתוך שנה. על פי ההסכם, רימילק תפיק את החלבון, החברה המרכזית תקבל אותו ותייצר באמצעותו את המוצרים הסופיים במחלבת טרה. מי שניהל את המהלך מצד החברה המרכזית הוא נשיא הקבוצה יורם שגיא.
במסגרת ההסכם טרה תפתח מוצרי חלב מתורבת, המבוססים על הטכנולוגיה של רימילק: משקאות חלב, יוגורטים, מעדנים, גבינות חצי קשות וכדומה.
ההתפתחות מפתיעה משום שאחת המשקיעות המרכזיות ברימילק היא דווקא תנובה, השחקנית הגדולה בשוק החלב בארץ. גם החברה המרכזית, שמחזיקה בטרה ומשק צוריאל, השקיעה סכום קטן יחסית ברימילק, אולם הדבר פורסם רק בריאיון עיתונאי של מנכ"ל רימילק אביב וולף בשבוע שעבר. תנובה עצמה עשויה לייצר חלק אחר, קטן יותר של המוצרים, בעיקר הגבינות הרכות, אולם נכון להיום איננה חתומה על הסכם מול רימילק ככל הידוע.
רימילק מפתחת מוצרי חלב ללא שימוש בבעלי חיים, וקיבלה לאחרונה אישור Self-affirmed GRAS בהתאם לדרישות מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ליצוא חלבון החלב שהיא מפתחת. קבלת האישור מאפשרת לרימילק, שגייסה עד כה יותר מ־130 מיליון דולר, לשווק את חלבוני החלב בארצות הברית. מהחברה נמסר בעבר כי המכירות צפויות להתחיל כבר ברבעונים הקרובים.
עם קבלת האישור אמר המייסד וולף כי "מדובר באישור משמעותי לאיכותו ולבטיחותו של חלבון החלב שלנו. אנחנו עובדים במרץ עם רגולטורים שונים ברחבי העולם כדי שנוכל להציע את המוצרים שלנו לקהלים מגוונים במדינות רבות ברחבי העולם".
החברה חתמה על הסכמים עם מספר יצרנים של מוצרי חלב בעולם, שמהם היא צפויה לקבל הזמנות ייצור בתוך שנה, והיא מקימה בדנמרק את המפעל הגדול מסוגו בעולם לייצור חלבוני חלב שלא מן החי. החברה הישראלית, היושבת ברחובות, תיאלץ להשיג בקרוב אישורים רגולטוריים גם בישראל.
חלבון רימילק זהה לחלוטין לחלבון המופק מפרות, אך מיוצר בלי להשתמש אף לא בתא אחד מן החי. משמעות קבלת האישור בארצות הברית היא כי החלבון נחשב בטוח לצריכה במזון ובמשקאות, ולפיכך יכול לשמש כחומר גלם בידי יצרני מוצרי החלב המובילים בארצות הברית, המפתחים גרסאות עדכניות של מוצרי צריכה פופולריים כמו גלידה, יוגורט וגבינת שמנת.
בניגוד לחלופות חלב מהצומח, חלבוני רימילק זהים מבחינה ביולוגית למקביליהם מן החי, ולכן ניתן להפיק מהם מוצרי חלב הזהים בטעמם ומרקמם לאלה המיוצרים באמצעות חלב פרה.
לאחרונה דיווחה החברה על הקמת מפעל בקלונדבורג בדנמרק במטרה להגדיל באופן מסיבי את ייצור החלבון. במפעל יופק חלבון בנפח השווה לתפוקת החלב שמפיקות 50,000 פרות מדי שנה.
בתחילת השנה השלימה רימיליק סבב גיוס שני של 120 מיליון דולר, לפי שווי של 325 מיליון דולר - פי 10 משווייה שנה קודם לכן. עם המשקיעות בחברה נמנות כאמור תנובה וגם קרן Ourcrowd.
המהלך של החברה המרכזית הוא חלק ממרכז החדשנות והפודטק שהיא הקימה לפני שנתיים בקיבוץ גבעת חיים בהשקעה של למעלה מ־30 מיליון שקל (במסגרת זו בוצעה גם השקעה של כמה מיליונים ברימיליק). המרכז, הנושא את השם The Core ("הליבה" באנגלית), הוקם במטרה לקדם חדשנות בקבוצת החברה המרכזית, הנחשבת לאחת מחברות המזון הגדולות בישראל, ומי שמשווקת בישראל בין השאר את המותגים קוקה־קולה, קרלסברג, פריגת, נביעות, טרה ועוד. בראש המרכז עומד שחר שיין, המשמש כיום כמנכ"ל הפעילות הבינלאומית של פריגת.
בשלב זה פועלות במעבדה במגוון סוגי התקשרויות עשרות חברות סטארט־אפ, בין היתר עם כאלה המפתחות אריזה נמסה ומזון שלא מתקלקל.