סגור

דיפלומט כבר לא לבד: גם כרמית תפיץ את מונדלז

יריבות מרה בעולם השוקולד? מונדלז מחדיר את מותג מאראבו, ונותן את זיכיון הפצתו לכרמית, שבגלגול קודם נכשלה בהשקת קדבורי. דיפלומט תמשיך לשווק את המותג המתחרה מילקה

תאגיד המזון מונדלז מפצל כוחות בישראל, ומעניק זיכיון הפצה לחברת הממתקים כרמית, במקביל לזיכיון שמחזיקה חברת דיפלומט. דיפלומט היא המשווקת בארץ של מוצרי מונדלז, ובהם מילקה אוראו, טובלרון ועוד, אלא שכעת מונדלז מחדירה לישראל את מותג השוקולד מאראבו, ואת זיכיון ההפצה שלו היא מעניקה לכרמית. המהלך יוצא לדרך כשנה ושלושה חודשים אחרי שמוטי כהן, שכיהן כסמנכ"ל פיתוח עסקי בדיפלומט, עזב את היבואנית ומונה למנכ"ל כרמית.
לדברי גורמים בענף, ההחלטה לפצל את זיכיון ההפצה עשויה ללמד על כוונתה של מונדלז לבחון את יכולות ההפצה של כרמית, ואולי להעביר אליה פעילויות נוספות; או על רצונה של מונדלז להבטיח שהמותג החדש יטופל על ידי המתחרה למילקה שמפיצה דיפלומט, שיהיה לה אינטרס להגדיל את מכירותיה ללא חשש מנגיסה במכירות מילקה. סיבות נוספות לפיצול יכולות להיות הקשרים שיצר כהן עם מונדלז בתקופה בה עבד בדיפלומט, שסייעו לו לקבל את הזיכיון; או העדפה של דיפלומט לא להפיץ את המותג מתוך תפיסה שמדובר בפעילות קטנה ובמותג יקר או לא מספיק רווחי.
עבור כרמית, מדובר בהזדמנות שנייה להיכנס לשוק השוקולד הממותג, אחרי שנכשלה בהשקת קדבורי שהשיקה בישראל לפני שני עשורים. בדצמבר 2002 החלה כרמית לשווק את מוצרי התאגיד הבריטי קדבורי, ואף הסבה את שמה ל"כרמית־קדבורי ישראל". בעת השקה הצהירה החברה כי שמה לעצמה יעד להגיע בתוך שנה לנתח של 12% משוק השוקולד שנשלט על ידי עלית, ולאחוז ברבע ממכירות השוקולד בתוך שנתיים מההשקה. אלא שמהלכי חסימה שביצעה עלית עבדו והשקת המוצר נכשלה. בעקבות כך כבר בסוף השנה הראשונה להשקה פתחה רשות התחרות בחקירה נגד עלית בחשד להסדר כובל לבלימת התחרות. החקירה העלתה הסכמים של עלית עם קמעונאים, שכללו הנחות והטבות תמורת חסימת מוצרי קדבורי. ב־2006 חתמה הרשות על צו מוסכם עם עלית, ששילמה קנס של 5 מיליון שקל בתמורה לסגירת התיק. בהמשך חתמו כרמית ושטראוס, שרכשה ב־2004 את עלית, על הסכם גישור בו נקבע כי תפצה את כרמית ב־9 מיליון שקל ותרכוש ממנה בנוסף מוצרים ב־50 מיליון שקל במשך ארבע שנים.
בכרמית רואים בהסכם ההפצה של מותג מאראבו צעד לביסוס מנוע צמיחה של יבוא, במקביל לפעילות בתחומי התעשייה, השיווק והיצוא. כרמית היא חברה ציבורית הפועלת בשוק השוקולד, הגרנולה והסוכריות. החברה מייצרת, במפעל שהקימה לפני כשנתיים בהשקעה של כ־120 מיליון שקל באזור התעשייה ציפורית, שוקולד המשמש כחומר גלם לתעשיות הגלידות, המחלבות, הקונדיטוריות, המאפיות ועוד.
כרמית סיימה את המחצית הראשונה של שנת 2023 עם עלייה של 9.5% במכירות, שהסתכמו ב־118.5 מיליון שקל. אך למרות שיפור הרווחיות הגולמית בזכות מעבר למפעל חדש, החברה רשמה ירידה של 20.3% ברווח הנקי, שהסתכם ב־1.1 מיליון שקל. מונדלז, מתאגידי המזון הגדולים בעולם, פועלת בכ־160 מדינות, ומטה החברה ממוקם בשיקגו, ארה"ב.