סגור
מסי חולצה מספר 10 בקבוצת מיאמי

האם כוחו של מותג נמדד בשווי הכלכלי שלו?

הכדורגל בארה"ב קיבל חיזוק בדמות השחקן הגדול בהיסטוריה – שאמור להביא את האהדה לענף לשיא בקרב הקהל באירוע היעד שהוא המונדיאל, במטרה ליצור את הטורניר המוצלח ביותר בכל הזמנים. האם המהלך ינחל הצלחה כלכלית? אל תהמרו נגד הפרעוש

מספר שבועות עברו מאז חתם הכדורגלן הארגנטינאי ליאו מסי בקבוצת אינטר מיאמי מליגת ה-MLS. ההעברה הגדולה של הקיץ מלמדת אותנו שיעור מעניין בשאלה מורכבת, עליה התשובות מגוונות: ״כיצד נמדד כוחו של מותג?״.
מועדוני כדורגל בארץ ובעולם שדרגו בשנים האחרונות את המודל העסקי שלהם, ובעקבותיו אנו רואים תהליך שעובר הספורט העולמי (והישראלי), כשהמטרה שלו היא למקסם רווחים. זה התחיל מחיזוק הקשר שבין המועדון לאוהדים, מתקנים חדשים ששדרגו את חוויית האירוע, הקמת חנויות פיזיות ובאונליין עם מגוון מוצרים שמאדירים את המותג, הסכמי שיתופי פעולה רחבים והקמת צוותי מדיה רחבים שתפקידם העיקרי הוא חיזוק הנוכחות הדיגיטלית של המועדון ברשתות החברתיות השונות על מנת וחשיפה לקהל רחב יותר - במטרה להמיר עוד אוהדים/לקוחות.
כל אלה הופכים את המעבר של מסי לאינטר מיאמי לגדול יותר ממה שנדמה לנו. הקבוצה האמריקאית, שהצטרפה לליגה רק לפני 3 שנים, הצליחה להנחית את אלוף העולם בליגת ה-MLS בשכר בלתי נתפס של כמעט 60 מיליון דולר בעונה. סכום שהופך לשולי אל מול פוטנציאל הרווח כשיש ברשותך מותג כמו ליאו מסי. בדומה לסיטואציה של לברון ג'יימס (המעריץ החדש של מסי) שחזר בזמנו לקבוצת הבית שלו בקליבלנד ועקב כך הניע את הכלכלה המקומית בסכום המוערך בכמיליארד דולר, הציפייה (הריאלית) היא להשפעה דומה מצד הפרעוש. איך זה יקרה? דרך מכירת חולצות ומוצרים של הכוכב הארגנטינאי, מכירת כרטיסים למשחקים במחירים שמרקיעים לשחקים, כאשר כבר מתוכננת בנייה של אצטדיון חדש לקבוצה, הסכמי חסויות ותיירות ספורט שתזניק את העסקים המקומיים שאמורים להפוך את השכר של מסי לבטל ב-60 (מיליון דולר).
גם ליגת ה-MLS יוצאת נשכרת מהמהלך ומבינה שקהל חדש בדרך לזרום אליה ולכן ממקסמת את המעבר המתוקשר למכירה של עוד זכויות שידור בכסף רב וחדירה מאסיבית לעוד בתי אב ברחבי הגלובוס בזכות שיתוף הפעולה עם אפל TV שמשדרת את המשחקים, בתמורה לתשלום נוסף מעבר למנוי, לכל העולם.
1 צפייה בגלריה
עידן לוצקי מנהל השיווק של 365scores
עידן לוצקי מנהל השיווק של 365scores
עידן לוצקי מנהל השיווק של 365scores
(צילום: עומר הכהן)
אבל כמובן שמי שהכי יודע למקסם את המותג של מסי לעוד רווחים, הוא ליאו מסי עצמו. מלבד השכר המפלצתי, דאג הפרעוש בעזרת סוכניו להכניס סעיפים מיוחדים הדואגים לו לאחוז רווח מכל שימוש שנעשה במותג היוקרתי שלו. זה מתחיל ברווח ממכירת החולצות שלו על ידי אינטר מיאמי ומגיע עד לרמת ה-MLS ו-אפל TV, שם מסי זוכה לנתח מההכנסה על כל מנוי חדש לצפייה בסטרימינג שמצטרף לליגה. בשני המקרים – שני הצדדים יוצאים מורווחים ומעידים על כוחו הכלכלי של המותג.
עד כאן בנוגע להווה, אבל כמובן שמדובר בתהליך שנושא עיניים לעתיד, וכשאנחנו אומרים עתיד אנחנו מתכוונים ל-2026, ולמונדיאל שתארח ארה"ב בצוותא עם קנדה ומקסיקו. ב-3 השנים הקרובות אמורה החתמתו של מסי להרים לגבהים חדשים את ה-MLS, אשר נמצא נכון לכתיבת שורות אלו הרחק מאחורי שאר הליגות המקצועניות בארה"ב – ה-NBA, NFL, NHL ו-MLB, אשר יותר ותיקות ויותר קורצות לקהל האמריקאי.
הכדורגל, שנמצא בזינוק בשנים האחרונות דווקא בזכות נבחרת הנשים של ארה"ב, קיבל חיזוק בדמות השחקן הגדול בהיסטוריה – שאמור להביא את האהדה לענף לשיא בקרב הקהל באירוע היעד שהוא המונדיאל, במטרה ליצור את הטורניר המוצלח ביותר בכל הזמנים ועם פנטזיה, שהופכת לריאלית עם הזמן, לעוד מונדיאל אחד אחרון של הכוכב הארגנטינאי ושלאחריו יודיע על פרישה מכדורגל. וכשיגיע הרגע הזה, ומסי אכן יתלה את נעליו, המותג שלו עצמו אמור להגיע גם כן לפיק – לאחר שכבר כבש (תרתי משמע) את הקהל בכל העולם: אירופה, דרום אמריקה, אפריקה ואסיה – יוסיף הפרעוש לאמתחתו אולי את השוק והקהל הרווחי ביותר – הקהל האמריקאי. האם המהלך ינחל הצלחה כלכלית כמי שמצופה? אם לא יצא לכם לנחש משחקי כדורגל של הפרעוש ב-20 השנים האחרונות, קבלו טיפ: אל תהיו נגד ליאו מסי.
עידן לוצקי הוא Product Marketing & Brand Manager בחברת הספורט והדאטה 365scores