סגור
קופאיות ב שופרסל ב עזריאלי ב תל אביב
קופאית שופרסל. העובדים ישלמו את המחיר (שאול גולן)

פרשנות
קמעונאות פוסט קורונה - ביד אחת אופציות ובשנייה מכתבי פיטורים

חגיגת הקמעונאות בקורונה הסתיימה ועכשיו הגיע זמן התשלום. אלא שבעוד שאת רווחי השיא של התקופה גרפו רשתות המזון, מי שכעת ישלמו את מחיר הזינוק בהוצאות יהיו עובדיהן

חגיגת הקמעונאות בקורונה הסתיימה ועכשיו הגיע זמן התשלום. אלא שבעוד שאת רווחי השיא של התקופה גרפו רשתות המזון, מי שכעת ישלמו את מחיר הזינוק בהוצאות יהיו העובדים שלהן.
בשופרסל אמנם לא מדובר בקופאיות ובסדרניות המוחלשות, אלא בכ־180 עובדי מטה ועובדים וכאלה שעסקו במתן ייעוץ ושירותים לרשת, אבל צריך הרבה חוצפה לבצע צעד כזה חודש אחרי שראשי החברה אישרו תוכנית תגמול נדיבה ליו"ר ולמנכ"ל וחילקו לעצמם ול־14 חברי ההנהלה אופציות בהיקף כולל של 35 מיליון שקל.
על רקע זה צורמת אמירתו של המנכ"ל וטרמן במכתב לעובדים, ולפיה ״אלו ימים לא פשוטים עם החלטות לא קלות", כשמובן מאליו שימים קשים יותר עוברים על אלו שיקבלו ממנו בימים הקרובים את מכתבי הפיטורים.
העובדים לא יהיו היחידים לשלם את המחיר. בשלב זה מובילים אברכהן ווטרמן קו תקיף נגד הספקים הדורשים העלאת מחירים. מובילת השוק מסרבת לאשר את ההתייקרויות ומאלצת את שאר הרשתות להתאים את עצמן לסטנדרט שקבעה. אלא שהערכות הן כי ברשת מעריכים שאת עליות המחירים ניתן לכל היותר לדחות ולעכב. ברגע שלמערכה יצטרפו אסם, תנובה, שטראוס וחברות המשקאות, יפרץ הסכר ואז תוכל הרשת להסביר כי עשתה הכל ולראייה, אף נקטה בתוכנית התייעלות קיצונית, ולכן לא תוכל להמשיך ולספוג את ההתייקרות וצריך לקבל בהבנה שתעלה מחירים.
צריך לזכור, שיו"ר החברה איציק אברכהן, מונה לאחרונה על ידי המוסדיים להם הבטיח כי הנסיון שצבר ב־20 השנים האחרונות בשופרסל, כשבעשור האחרון כיהן כמנכ"ל, יאפשר לו להשיב את החברה לפסי צמיחה במהירות. בכדי לעמוד ביעד זה, היה חייב אברכהן יחד עם וטרמן שכיהן עד לאחרונה כמנכ"ל רשת הפארם Be להציג תוכנית אגרסיבית שתחתוך הוצאות בהיקף המוערך בכרבע מיליארד שקל.
אישור התוכנית רגע לפני תום השנה שבמילא היתה גרועה, יאפשר לבצע בזמן שנותר עד סופה את המחיקה בגובה 200 מיליון שקל, כך שבשנה הבאה, יחד עם עליות המחירים ירשם שיפור חד שיאפשר להציג את אברכהן כרפורמטור המושלם.