סגור

בלעדי
לראשונה: עדיקה נכנסת לחנויות של רשת גולף

חברת הפאסט פאשן, שנתקעה עם מלאי בשווי 40 מיליון שקל, תקים בחנויות אאוטלט של גולף פינות למכירת עודפים. המלאי התנפח ב־146%, ההכנסות צמחו רק ב־15.5%

חברת האופנה עדיקה מנסה להיפטר מהמלאי העודף שצברה, בשווי של 40 מיליון שקל. ל"כלכליסט" נודע כי בניסיון למכור את המלאים שלא נמכרו, תקים החברה בתוך חנויות העודפים של גולף פינות למכירת פריטים עודפים של המותג עדיקה. לגולף כ־15 חנויות אאוטלט, ובעוד שבועיים תפתח החברה חנות פופ־אפ במתחם שרונה בתל אביב, שתהווה סניף אאוטלט זמני, וגם זו תשמש למכירת עודפי מלאי. אלה יצטרפו לחנות האאוטלט של המותג במתחם בילו סנטר ברחובות. במקביל עדיקה תפתח בסוף דצמבר חנות רגילה בקניון מלחה ירושלים, שתצטרף לתשע חנויות הרשת.


בעולם האופנה יש משמעות גדולה ליתרות המלאי, וחברות ציבוריות מדווחות בדו"חות הכספיים על הפרשות שביצעו על מלאי שלא נמכר. חברות אופנה מסוגה של עדיקה הן חברות פאסט פאשן, שעובדות על גלגול מלאי מהיר במיוחד. היעד בחברות הללו הוא לצבור כמה שפחות מלאי ולא לאפסן אותו במחסנים, שכן הן עובדות על טרנדים עונתיים שמתחלפים במהירות ומחדשות את המלאי והדגמים בתדירות גבוהה. המלאי המצטבר אמור להספיק עד חודשיים או שלושה, ומה שלא נמכר באותה העונה, לרוב לא מצליח להימכר כשהטרנד חולף.
בדיקת המלאי של עדיקה מעלה כי ביוני 2020 עמד שווי המלאי של החברה על 16 מיליון שקל, ובדצמבר 2020 הוא צמח ל־41 מיליון שקל. נכון ליוני 2021, צברה החברה מלאי בהיקף 40 מיליון שקל. כלומר המלאי של עדיקה צמח ב־146% במחצית הראשונה של השנה בהשוואה למחצית הראשונה של 2020, זאת בעוד הכנסות החברה באותה תקופה צמחו ב־15.5% בלבד. גם אם מביאים בחשבון את האפקט השלילי של הקורונה, הנתונים מעידים על חוסר פרופורציה בין העלייה במלאי לבין המכירות ועל בעיה של החברה בגלגול המלאי.

1 צפייה בגלריה
חנות עדיקה Adika באשדוד
חנות עדיקה Adika באשדוד
חנות של עדיקה. חוסר פרופורציה בין העלייה במלאי לבין המכירות
(צילום: קמילה סימון)

בדו"חות הרבעון השני ציינה החברה מספר פעמים כי יש לה בעיית גלגול מלאי: "בשל הגלגול בהיקף המכירות של החברה, סגירת המרכז הלוגיסטי של החברה בארצות הברית ותקופות הסגר לאור התפשטות נגיף הקורונה, במהלכן חנויות החברה היו סגורות (במהלך הרבעון הראשון), החברה מיצתה את התשתית הלוגיסטית הקיימת לה ואף החלה להשתמש בתשתיות חיצוניות אשר הובילו לעלויות לוגיסטיקה עודפות. לאלה היתה השפעה מהותית גם על יכולת גלגול המלאי של החברה ועל יכולת המכירה בטווח הקצר, ובהתאם חלה פגיעה מהותית בהכנסות החברה ורווחיה בחציון הראשון של 2021".
בסעיף נוסף בדו"ח ציינה החברה את "האמרת מחירי הלוגיסטיקה והשילוח של מוצרי החברה, אשר השפיעו מהותית על יכולת גלגול המלאי והמכירה של החברה בטווח הקצר ואף הובילו לעלויות עודפות".