סגור
סניף סופר פארם ב קניון מודיעין
סניף סופר-פארם (צילום: יריב כץ)

רשת Be נגד סופר-פארם: הקרב על החוק שעלול לחסום את ענקית הפארם

התיקון לחוק המזון שמצוי בדיונים בוועדת הכלכלה הצית מאבק עיקש בין שופרסל, בעלת רשת Be התומכת בתיקון, לבין סופר־פארם המתנגדת. מאחורי הקרב שבו יוכרע האם תיעצר התרחבות סופר־פארם מסתתר הון רב

אחרי שנים שבהן סופר־פארם נהנתה מהיותה ענק קמעונאות ללא כל פיקוח, כעת המדינה מאיימת לתקן את חוק המזון ולהכניס אותה תחת מגבלותיו. אם תיקון החוק יאושר בקרוב, סופר־פארם תיאלץ לבקש אישור מרשות התחרות לכל סניף חדש שהיא תפתח, והאופן שבו היא מסדרת את מדפי הספקים יפוקח גם כן.
התיקון לחוק מצית בשבועות האחרונים מלחמה עיקשת בין שופרסל וסופר־פארם, שמצטיידות במיטב המומחים להגבלים עסקיים כדי להגיש את חוות דעתן לוועדת הכלכלה. סופר־פארם, שהתנגדה ב־2017 למיזוג שופרסל ו־Be בטענה כי שופרסל היא מתחרתה העיקרית, הפכה כעת את עורה וכדי שחוק המזון לא יחול על הפארם – היא טוענת שהיא אינה מתחרה ברשתות המזון. שופרסל, לעומת זאת, טוענת כי חובה לבלום את כוחה של סופר־פארם. התיקון לחוק כבר עבר בקריאה ראשונה בתחילת פברואר, וועדת הכלכלה דנה עליו בימים אלה לפני אישורו הסופי הצפוי בשבועות הקרובים.

מחזיקה מעל 80% מהשוק

חוק קידום התחרות בענף המזון אושר במרץ 2014 כדי להגביר את התחרותיות בענף המזון ומוצרי הצריכה ולהפחית מחירים, זאת באמצעות הסדרת היחסים בין ספקים לקמעונאים, הגברת תחרות גיאוגרפית ושקיפות המחירים. אלא שמלבד תיקון שנעשה ב־2016 וקבע כי על רשתות הפארם יחול הפרק בחוק שנוגע לשקיפות מחירים, רשתות הפארם כלל לא כפופות ליתר הפרקים בחוק. את המצב הזה מבקשת לתקן הצעת חוק שהגיש ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) עם ח"כים נוספים שלפיה חוק המזון יחול גם על הפארמים, מה שיפגע בעיקר בסופר־פארם וביכולת שלה להתרחב במיקומים שהיא כבר פועלת בהם.


חוק המזון מתייחס, בין היתר, לתחרות הגיאוגרפית וקובע כי רשת מזון שמחזיקה למעלה מ־30% מחנויות המזון באזור גאוגרפי מסוים צריכה לקבל את אישור הממונה על התחרות לפתוח חנות מזון גדולה נוספת באזור, כדי למנוע את השתלטותה על האזור. ההגבלה הזו אינה קיימת היום בשוק הפארם ובפועל, סופר־פארם מחזיקה מעל 80% משוק הפארם בכל הארץ ולא מנועה מלגדול בערים שהיא כבר פועלת בהן. כעת התיקון לחוק קובע כי קמעונאי פארם גדול, שמחזור המכירות שלו מעל 3 מיליארד שקל ומחזיק מעל 150 חנויות פארם, יצטרך לקבל את אישור הממונה על התחרות אם ירצה לפתוח חנות פארם נוספת באותו אזור. יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן אף ביקש לאסור על סופר־פארם לפתוח סניף לבדה בקניון חדש שנפתח, למשך חמש שנים. במקרה שהקניון ירצה להקצות שטח לשתי חנויות פארם, סופר־פארם תוכל להיות אחת מהן. ברשות התחרות טרם בחנו אם לבקשה של ביטן להגביל את סופר־פארם בקניונים חדשים למשך חמש שנים יש היתכנות משפטית.
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן גם ביקש לאסור על סופר־פארם לפתוח סניף לבדה בקניון חדש שנפתח, למשך 5 שנים. ברשות התחרות טרם בחנו היתכנות משפטית לכך
הפרק בחוק המזון שמסדיר את היחסים בין ספקים לקמעונאים חל כבר כיום על Be וגוד פארם בשל היותן בבעלות של רשתות מזון גדולות – שופרסל ורמי לוי בהתאמה – אך אינו מחייב את סופר־פארם. וכך היא יכולה לעשות השקות בלעדיות עם ספקים, לקבל מהם כסף עבור אמצעי תצוגה בחנות ולהעלות קמפיינים שהספקים משתתפים בעלות שלהם. אלה אסורים על גוד פארם ו־Be.
מחזור המכירות של סופר־פארם מוערך ב־7.5 מיליארד שקל בשנה, ובמרחק ניכר מאחוריה ניצבת במקום השני Be עם מחזור מכירות של כמיליארד שקל בשנה. גוד פארם מגלגלת, על פי ההערכות, כ־550 מיליון שקל בשנה. הפער במחזורי המכירות מלמד על כוח השוק של סופר־פארם שהוא משמעותי במשא ומתן על מיקומים ודמי שכירות ומסייע לה גם לקבל תנאי סחר טובים מהספקים. אומנם גם לרשת Be כמו גם לגוד פארם שהן בבעלות רשתות מזון גדולות יש גב כלכלי חזק, אבל הן סובלות מנחיתות אל מול השחקנית הגדולה במיקומי הסניפים וברמת המותג וחוויית הקנייה.

"לקוחות בתי מרקחת ייפגעו"

בחוות דעת שהגישה מנכ"לית רשת Be עינת פלד־שפירא לוועדת הכלכלה היא ציינה ש"בערים רמת גן, בית שמש, ירושלים, לוד, דימונה, טבריה, חריש, יבנה, ראש העין, באר יעקב ועוד, סופר־פארם היא רשת הפארם היחידה, וצרכני הפארם הם צרכנים שבויים, אין להם ברירה אלא לקנות בסופר־פארם. גם ביישובים שבהם יש פארמים אחרים, לסופר־פארם יש שליטה מוחלטת של 70% מרשתות הפארם ואף יותר – כך בין היתר בחיפה, תל אביב ובאר שבע". פלד־שפירא גם ציינה כי במרכזי ביג רשת Be חסומה כי בכל מרכז חדש שנפתח יש עדיפות לחנות סופר־פארם.
ניצן לביא, מנכ"ל סופר־פארם, טען כי אין להגביל את פתיחת סניפי סופר־פארם ואם רוצים לעשות זאת, יש לשנות את מודל התחרות הגיאוגרפית שנקבע בחוק המזון ואינו מתאים לפארמים. לדבריו, גודל הסניפים, המיקומים ותמהיל המוצרים של פארמים שונה משל רשתות מזון והגבלת פתיחת סניפי סופר־פארם תחזק את שופרסל ורמי לוי, שמתחרות בה. הוא הוסיף שסופר־פארם מפעילה בתי מרקחת המשרתים את לקוחות כל הקופות בשבת, עד השעות המאוחרות של הלילה, והגבלת פתיחת בתי מרקחת חדשים של הרשת תפגע קשות בציבור.