סגור
סניף סופר פארם
סניף סופר-פארם (אוראל כהן)

ביטן דורש: למנוע מסופר-פארם לפעול בקניון חדש בלי רשת מתחרה

יו"ר ועדת הכלכלה ביקש מהממונה על התחרות לתקן את חוק המזון כך שיגביל את הרשת בפעילות בקניונים כך שבכל קניון חדש שייפתח יפעלו שתי חנויות פארם. אם הקניון יאשר פתיחה של חנות אחת מסוג זה - היא לא תוכל להיות סופר פארם. מנכ"ל הרשת ניצן לביא: "זה חוק סופר פארם. ההצעה מחזקת את שופרסל שמחזיקה ב-Be"

סופר פארם לא תוכל להיות חנות הפארם היחידה בקניון חדש שייפתח במשך חמש השנים הראשונות. כך החליט היום (ב') יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, בדיון בהצעת חוק של ח"כ ינון אזולאי וח"כים נוספים, שמבקשת להחיל את חוק המזון על רשתות הפארם במטרה לקדם את התחרות בענף. יו"ר הוועדה ביקש מהייעוץ המשפטי של הוועדה ומהממונה על התחרות, מיכל כהן, לנסח את סעיפי הצעת החוק כפי שסוכמו, לקראת הדיון הבא שבו תסיים הוועדה לדון בהצעת החוק.
ביטן התנגד לקביעת מגבלות גיאוגרפיות, אך קבע כי הפארם הראשון שייפתח בכל קניון חדש שיוקם, לא יוכל להיות של סופר פארם, אך במידה והקניון ירצה לפתוח שתי חנויות פארם, אין מניעה שסופר פארם תהיה אחת מהן. ההצעה באה לטפל בדומיננטיות של סופר פארם שיש לה סניפים רבים בקניונים ומקבלת עדיפות מצד בעלי הנכסים, על פני רשת Be שבבעלות שופרסל ורשת גוד פארם שבבעלות רמי לוי.
בדיון שאל ביטן את מנכ"ל סופר פארם, ניצן לביא, האם יש לרשת הסכמי בלעדיות עם הקניונים. לביא השיב בשלילה ואז נשאל מדוע הרשת היא הראשונה לקבל מיקום בכל קניון ועל כך השיב לביא כי סופר פארם היא עוגן בקניונים "ואנחנו הכי טובים".
עינת פלד-שפירא, מנכ"לית רשת B, אמרה כי הבעיה היא גיאוגרפית וסופר פארם חולשת על 80% מהשוק. "סופר פארם יצרו שוק בישראל ואין בו תחרות. הם מונופול שחולש על 80% מהשוק. אין שום מדינה בעולם שיש בה רשת פארם אחת דומיננטית. לרשת Be יש 96 סניפים, אבל אין פה תחרות כי הבעיה בעיקר גאוגרפית, אין לנו יכולת להיכנס למרכזי מסחר. ביג לא מוכנים להכניס אותנו כי הם סגורים רק עם סופר פארם. זה לא צריך להיות כתוב בהסכם בלעדיות, כדי שתהיה הבנה. גם אם אין הסכם פורמלי ביניהם זה מה שקורה בפועל. המיקומים שלנו נחותים אל מול סופר פארם".
הוויכוח בין השניים התפתח לכיוון של מי מונע תחרות ומי אחראי לרמת המחירים הגבוהים בשוק הפארם. פלד–שפירא התייחסה לטענה לירידת מחירים בשוק הפארם: "יכול להיות שהיתה ירידה במחירי שוק הפארם אבל היא לא הגיעה מסופר פארם, זו רשת יקרה בכל הסקרים", אמרה מנכ"לית Be. המשפט הזה הקפיץ את מנכ"ל סופר פארם שצעק על פלד-שפירא: "את פשוט משקרת. את זורה חול בעיניים ומשקרת. פתחתם סניף בקניון רחובות ובעוד קניונים ואתם סוגרים אותם כי אתם כושלים".

1 צפייה בגלריה
מנכ”ל סופר־פארם ניצן לביא
מנכ”ל סופר־פארם ניצן לביא
מנכ”ל סופר־פארם ניצן לביא. "שופרסל ו-Be זה אותו אבא ואמא. זו אותה הבעלות, זה לא תחרות"
(צילום: אביגיל עוזי)

מנכ"ל סופר פארם טען כי הגבלת הרשת בקניונים תחזק את כוחה של שופרסל הגדולה ממילא. "זה חוק סופר פארם. ההצעה הזו מחזקת את שופרסל שמחזיקה בבעלות על רשת Be. מה שאתם עומדים לייצר זה מצב שבו בקניון תהיה אפשרות לשופרסל לפתוח חנות של 3,000 מ"ר ועוד רשת שקוראים לה רשת Be תוכל לפתוח גם כן סניף באותו קניון. אבל הרשתות הללו זה אותו אבא ואמא. זו אותה הבעלות, זה לא תחרות, זה מה שיקרה ואני אומר לכם שאתם טועים. השמפו שנמכר בשופרסל וברשת Be הוא אותו שמפו, של אותו ספק, זה אותו קניון, ואותה משאית שמובילה את המוצרים לשתי הרשתות. מוצרי Be גם נמכרים באונליין של שופרסל".
לביא הנסער פנה לממונה על התחרות מיכל כהן שנכחה בדיון ואמר לה: "מיכל, אני מבקש שתתערבי ותסבירי. את יודעת שיש פה בעיה. זה אותו חומר ניקוי ואותו שמפו. אפשר לראות את זה בדו"ח הכספי של שופרסל, זו מחלקה בתוך אותה חברה בדו"חות הכספיים. יש שם סינרגיה בכל התחומים וגם באונליין שלהם". נציגי Be צעקו לעבר לביא כי הוא מונע תחרות והוא ענה להם: "אני מאחל לכם הרבה בהצלחה כמו שהצלחתם בקניון רחובות ובעזריאלי".
בהמשך הדיון אמרה הממונה על התחרות כי אין לרשות כוח אדם לאכוף חוקים חדשים. יוזם הצעת החוק ח"כ ינון אזולאי אמר בתגובה: "מקומם לשמוע שמחוסר כוח אדם לא נחוקק חוקים לטובת הציבור. תבקשי מהשר הממונה להקצות כוח אדם לאכיפה. האם בשל חוסר שוטרים לא נאכוף עבירות פליליות?".
בנוסח ההצעה שהונח על שולחן הוועדה הוטמעו שינויים שביצעה רשות התחרות בחוק המזון כך שיחולו על הפארמים. כך, בין היתר, נאסר על ספק גדול להתערב ולהכתיב לקמעונאי מחיר שבו יימכר המוצר לצרכן, ולהיפך, נאסר על ספק גדול לסדר מדפים בחנות ונאסר על ספקים להתערב בשטח המכירה בפארם. הוועדה החליטה להחיל את הוראות החוק על תחום הטואלטיקה ולא על מוצרי קוסמטיקה יוקרתיים.

שוק עם ריכוזיות גבוהה

מדו"ח שחיבר עמי צדיק ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לקראת הדיון, עולה כי שוק רשתות הפארם הוא בעל רמת ריכוזיות גבוהה. בהשוואה בין הרפורמה בענף הטקסטיל וההלבשה, לרפורמה בענף המזון, עולה כי הרפורמה להסרת מכסים על מוצרי הלבשה והנעלה הובילה לירידה חדה במחירים. לעומת זאת, רפורמות חלקיות בענף המזון שעסקו ביחסים בין הספקים לקמעונאים ובשקיפות מחירים, ללא הסרה מלאה של חסמי יבוא מכסיים ולא מכסיים, וללא ביטול של מכסות ייצור בענף החקלאות (חלב, ביצים ודבש), הובילו לתוצאות חלקיות. הדו"ח קבע כי "בחלוף עשור מחקיקת חוק קידום התחרות בענף המזון, נראה כי המטרות לא הושגו: נתחי שוק של הספקים הגדולים נותרו גבוהים ולא חלה ירידה חדה במדד מחירי המזון. עם זאת, חלה ירידה בריכוזיות בקמעונאות המזון ברמה הארצית והאזורית".