סגור
סניף סופר פארם ב קניון מודיעין
סופר פארם. מוכנה שחוק המזון יחול רק על מוצרי Near food (צילום: אוראל כהן)

סופר פארם לא החליטה מי המתחרות שלה

לקראת הדיון בוועדת הכלכלה מחר, רשת הפארם מתנגדת להכללתה בחוק המזון בטענה שהספקים הגדולים שלה הם מתחום התרופות והביוטי ולא ספקי מזון. אלא שב־2017 היא התנגדה בחריפות למיזוג בין שופרסל לניו פארם בטענה שרשתות המזון הן המתחרות העיקריות שלה

סופר פארם מתנגדת להחלת חוק המזון עליה בטענה שהוא יפלה אותה לרעה אל מול המתחרות. חוק המזון מתערב בין היתר ביחסים שבין ספקים לרשתות השיווק. לקראת הדיון בוועדת הכלכלה שיתקיים מחר, הגישה הרשת חוות דעת שהכין עבורה ד"ר אסף אילת, לשעבר כלכלן ברשות התחרות, ולפיה החלת חוק המזון על רשת הפארם שגויה.
בנוסף לכך הגישה סופר פארם לוועדה התייחסות בכתב של מנכ"ל סופר פארם, ניצן לביא, שטוען כי יש להחיל את החוק רק על מוצרי Near food שנמכרים בסופר פארם, וכוללים מוצרי ניקוי, חיתולים, מזון תינוקות, מוצרי היגיינה ומגבונים, ואין מקום להחיל את חוק המזון על תרופות, קוסמטיקה, מוצרי איפור ואופטיקה, שכן "הספקים של מצרכים אלו שונים מספקי שוק המזון, המתחרים שונים מהמתחרים בשוק המזון, אין ריכוזיות במכירת מצרכים אלו, הרגולציה שונה ולא ברור אם קיימת בעיית תחרותיות בתחום".
לפי ד"ר אילת, בקטגוריית ה־Near food סופר פארם בתחרות מול כלל רשתות השיווק הגדולות, שופרסל, רמי לוי, יינות ביתן, ויקטורי, יוחננוף, אושר עד, חצי חינם ואחרות. "שוק הספקים ברשתות קמעונאות המזון שונה משוק הספקים של סופר פארם. מתוך 27 ספקים המוגדרים כספקים גדולים על פי חוק המזון, סופר פארם מתקשרת אל מול תשעה ספקים בלבד, ונתח השוק של ספקים אלה נמוך משמעותית מהנתח שלהם ברשתות השיווק, והיווה בשנת 2022 רק 23% ממכירות סופר פארם – פחות ממחצית מנתח השוק של אותם הספקים ברשתות המזון", נטען בחוות הדעת. עוד נטען כי חלק משמעותי מהמכירות של סופר פארם מגיע מבית מרקחת, ונאסר עליה למכור מוצרי מזון טרי שהם המוצרים העיקריים שנמכרים ברשתות המזון.
עם זאת בשנת 2017 סופר פארם התנגדה נחרצות למיזוג בין שופרסל לניו פארם (כיום Be), והגישה התנגדות לממונה על התחרות דאז מיכל הלפרין. בניסיון למנוע את המיזוג, טענה סופר פארם כי התחרות בשוק הפארם לא מתנהלת רק בינה לבין ניו פארם, אלא היא בעיקר מול רשתות השיווק שמוכרות מוצרי טואלטיקה בהיקפים רחבים. אך כעת טוענת הרשת ההפך: "לאור ההבדלים המשמעותיים בין אופי הפעילות ומבנה הענף בתחום המזון ביחס לפעילויות סופר פארם, אין שום היגיון בהחלת הוראות חוק המזון על סופר פארם באופן כללי".
סופר פארם טוענת כי הספקים שמוגדרים "גדולים" בשוק המזון מהווים נתח קטן מהמכירות שלה. כך דיפלומט אחזה בנתח של 5.8% ממכירות הרשת בשנת 2022, שסטוביץ 6%, קימברלי קלארק 4%, החברה הדרומית לשיווק 2.7%, קוקה קולה ישראל 0.4%, אסם 1.2%, יוניליוור 1.6%.
מנגד, ספקים שמייצרים עבורה את המותג לייף מחזיקים 15% ממכירות הרשת, חברת ההפצה סלא 10.7%, כמיפל 6.3%, נובולוג 5.6%, ולוריאל 5.4%.
"הריכוזיות של הספקים הגדולים בסופר פארם נמוכה בהרבה מזו של הספקים הגדולים בתחום המזון. ארבעת הספקים הגדולים בסופר פארם הם המותג הפרטי Life וכן ספקים שמפיצים לסופר פארם מוצרים של יצרנים שונים. לכל שאר הספקים נתח שוק מוגבל יחסית של כ־5.5% ומטה", נטען במחקר של ד"ר אילת.
"החלת פרק הספקים על סופר פארם תפלה את סופר פארם לרעה. כך לדוגמה יוחל חוק המזון על הסדריה של סופר פארם עם ספקים בתחום בית המרקחת, אבל לא יוחל על בתי המרקחת של קופות החולים. סופר פארם תוגבל בהסכמים עם ספקי קוסמטיקה, בעוד רשתות וחנויות ייעודיות בתחום לא יוגבלו כך".
על פי ד"ר אילת, קטגוריית בתי המרקחת היוותה 42% ממכירות הרשת בשנת 2022, ואין אינדיקציות לכשלים תחרותיים בתחום זה. קטגוריית מוצרי ה־Near food היוותה כ־35% ממכירות הרשת, ואף שבקטגוריה הזו נכללים מכירות קפה וחטיפים, אלה היוו נתח מזערי של 3% ממכירות הרשת.
המחקר מגלה עוד כי קטגוריית הקוסמטיקה מהווה 20% ממכירות סופר פארם, ובה לרשת מתחרות רבות בין היתר רשת Be, הדיוטי פרי והמשביר לצרכן. קטגוריית האופטיקה, תחום אותו שואפת הרשת להרחיב בין היתר באמצעות רשת אירוקה אותה רכשה לאחרונה, מהווה רק 3% ממכירות הרשת. אתר האונליין מהווה 5% בלבד ממכירות סופר פארם.