סגור
אפליקציית שיין
אפליקציית שיין. הפכה את ארה"ב לשוק המרכזי שלה (צילום: שאטרסטוק)

יוצאת מהמסך לעולם האמיתי: שיין פותחת חנות פיזית

ענקית האופנה המקוונת תפתח החודש חלל פיזי ראשון בטוקיו. בחנות יהיה ניתן לסרוק את הבגדים ולרכוש אותם אונליין, ויתקיימו בה תצוגות אופנה

שיין, ענקית האופנה המקוונת הסינית הפופולארית מאוד בישראל, מתכוונת לפתוח החודש את החלל הפיזי הקבוע הראשון שלה, וזאת במטרה לחזק את המותג המקוון, כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס.
הסניף הנבחר, שישמש לפי הגדרת דובר החברה כחלל פיזי ראשון מסוגו של החברה, ייפתח ב־13 בנובמבר בטוקיו ברובע האופנה הרג'וקו. הקונים יוכלו לעבור על מגוון הבגדים המוצעים בחנות ולסרוק ברקוד שיאפשר רכישה מקוונת של הפריטים. לפי הדובר, ניתן יהיה להשתמש בחלל כדי לארח גם תצוגות אופנה ואירועים אחרים של מעצבים.
החברה כבר הפעילה מוקדם יותר השנה מספר חנויות פופ אפ ביפן, ובאוקטובר אף פתחה סניף זמני באוסקה במערב המדינה, אך חנות קבועה לא פתחה מעולם.
האתר המוכר מגוון רחב של בגדים ואקססוריז המיוצרים בסין הושק ב־2008, ומכוון בעיקר לנשים צעירות. כיום השוק הגדול ביותר שלו הוא ארה"ב, אך הוא מוכר גם באירופה ובאסיה, אם כי לא בסין עצמה. בפברואר הקפיאה החברה תוכניות לביצוע הנפקה בארה"ב, על רקע התנודתיות בשוקי ההון והפלישה הרוסית לאוקראינה. לפי אדם שהיה מעורה בנושא, בשיין מרוצים מהעמדה הפיננסית היציבה שלהם והעדיפו לא לסכן את המוניטין על ידי הוצאה לפועל של עסקה בשווקים המאופיינים בחוסר ודאות רב.
בסבב גיוס ההון האחרון שלה באפריל הוערכה החברה ביותר מ־100 מיליארד דולר, שהפכו אותה לחברה הפרטית בעלת השווי השלישי הגבוה ביותר בעולם, אחרי ספייס X של אלון מאסק ובייטדאנס, הבעלים של אפליקציית טיקטוק. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", שיין מכרו במחצית הראשונה של השנה סחורה בשווי 16 מיליארד דולר, זינוק של מעל 50% לעומת שנה קודם לכן.
התחזית לשנה הנוכחית של שיין היא למכירות בגובה 30 מיליארד דולר, שיהפכו אותה לקמעונאית הבגדים המתמחה הגדולה בעולם. לשם ההשוואה, אינדיטקס הספרדית, הבעלים של מותגים כמו זארה וברשקה, ומי שמוגדרת כעת כקמעונאית הבגדים הגדולה ביותר, דיווחה ב־2021 על מכירות בגובה 27.3 מיליארד דולר. עם זאת, הרווחיות של שיין נפגעה מהאינפלציה המאמירה. לפי דיווח באתר החדשות הסיני 36kr, שיעור הרווח של שיין עמד על 6% ב־2021, והתחזית היא לנתון דומה השנה.
הפופולאריות הגדולה של האתר הובילה לכך שכמה מחברות המסחר המקוון הגדולות בסין, ביניהן פינדואודואו ובייטדאנס, השיקו בחודשים האחרונים פלטפורמות המחקות את שיין. כך למשל, הפלטפורמה המתחרה של בייטדאנס נקראת If Yooou והושקה ברבעון הראשון של השנה. היא מתאימה את הזמנות הייצור בהתבסס לתגובות המתקבלות בזמן אמת מהקונים באתר, ואילו פינדואודואו השיקו בספטמבר את פלטפורמת טמו (Temu), המתבססת על מומחיות ניהול שרשראות האספקה של החברה־האם.