סגור
יואל גבע ו פיליפ מיכאל אטיאס
יואל גבע ופיליפ מיכאל אטיאס. גבע טוען כי אופן ניהול העסק מוביל לכך שלעולם לא תיפרע הלוואת הבעלים ( צילומים: יובל חן, צביקה טישלר)

עשו לו תרגיל: יואל גבע תובע את השותף בפיצרייה

המורה המיתולוגי למתמטיקה, שב־2009 נכנס לשותפות בפיצה Phillipe, טוען שפיליפ מיכאל אטיאס ניהל את העסק באופן כושל, מקפח ותוך צבירת חובות שוטפים. מבקש צו פירוק או שחרור מערבויות אישיות

מה שהחל כשותפות בפיצרייה פופולרית בתל אביב הפך כעבור עשור וחצי למאבק שעלול להביא לסופה של המסעדה. יואל גבע, המורה המיתולוגי למתמטיקה ומקים בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי, הגיש למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה בגובה 1.18 מיליון שקל נגד שותפו פיליפ מיכאל אטיאס בפיצריית Phillipe בתל אביב. גבע מבקש צו לפירוק החברה וחלוקת יתרת העודפים, ולחלופין את העברת החזקותיו לידי השותף ושחרורו מערבויות אישיות שנתן לחברה.
גבע, המציג את עצמו בכתב התביעה כ"איש עסקים בעל מוניטין", נכנס ב־2009 לשותפות (50%) עם אטיאס בחברת פיצה פיאנו, והשקיע לטענתו בהקמת הפיצרייה למעלה ממיליון שקל, באמצעות הלוואת בעלים, כשהוא משמש בה כדירקטור, ואטיאס, על תקן השף שמנהל את העסק, מחזיק ביתרת המניות ולא נדרש להשקעה. כעת גבע טוען כי גילה שאטיאס מנהל את המסעדה באופן כושל תוך צבירת חובות שוטפים, נטילת כספים מחשבון הבנק של החברה שלא כדין, אי הגשת דו"חות לשלטונות המס במועדם, ביצוע עסקאות הטעונות אישור דירקטוריון ללא אישורים, ערבוב הוצאות החברה עם הוצאותיו האישיות, צבירת התחייבויות לבנקים ולספקים ועוד פעולות שלכאורה קיפחו את גבע.
גבע טוען כי בהתאם להסכם המייסדים, ועל בסיס הצהרותיו של אטיאס, הלוואת הבעלים שהעמיד לצורך מימון פתיחת המסעדה היתה אמורה להיפרע מהכנסות החברה, שנקבע כי לא תחלק כל רווחים לבעלי מניותיה אלא רק לאחר שהלוואת הבעלים תיפרע במלואה. בהתאם לדו"חות הכספיים של החברה לשנת 2020 עמדה יתרת הלוואת הבעלים על כ־530 אלף שקל. גבע טוען כי האופן בו אטיאס מנהל את החברה, ומושך עשרות אלפי שקלים שלא כדין בכל חודש, מביא לכך שלעולם לא תיפרע הלוואת הבעלים.
עוד טוען גבע כי ניהולו של אטיאס הוביל לכך שהנהלת חשבונות של החברה לא בוצעה, נצבר חוב כלפי רואה החשבון, וזה הודיע כי אינו מוכן להגיש לרשות המסים דו"חות כספיים לשנת 2021. עוד נטען כי בישיבת הדירקטוריון שנערכה ביוני סירב אטיאס לשנות את זכויות החתימה בחברה באופן בו כל תשלום שיבוצע מחשבון החברה יחייב בנוסף לחתימתו גם חתימה של גורם מוסמך מטעם גבע, וכן סירב להפקיד את כלל כרטיסי האשראי של החברה בידי גורם ניטרלי מוסכם. עיון בדוחות כרטיסי האשראי שצורפו לכתב התביעה מלמד כי אטיאס רכש באמצעות כרטיס האשראי של החברה טיסה מאל על ומוצרי יוקרה, וביצע עסקאות במט"ח בחו"ל להשכרת כלי רכב ועוד. גבע מצא מעיון בטופס תקנות מס הכנסה שצורף לדו"חות הכספים לשנת 2021 כי אטיאס רכש לעצמו מכספי החברה אופנוע דוקאטי בעשרות אלפי שקלים.
בישיבת דירקטוריון שקיימה החברה ביוני טען אטיאס כי אינו מכיר את הנושאים הנדונים, נמנע ממתן מענה ענייני לכל סוגיה שגבע העלה, וסירב לתת דיווח על מצב החברה והסברים בנוגע לשימושים שעשה בכרטיסי האשראי של החברה. שבוע לאחר מכן שיגר גבע מכתב לאטיאס עם דרישה לתשלום מידי של החוב לרואה החשבון ולהתייחסותו לשורה של נושאים, ובראשם עמדתו בנוגע לשינוי זכויות החתימה בחברה, כאשר כל תשלום שיבוצע מחשבון החברה יחייב בנוסף לחתימתו גם חתימה של גורם מוסמך מטעם גבע והפקדת כלל כרטיסי האשראי של החברה בידי גורם ניטרלי אשר הוא בלבד יהיה מוסמך לעשות בהם שימוש ורק למטרות החברה שיאושרו על ידי מורשי החתימה.
התביעה של גבע הוגשה שלושה חודשים וחצי לפני סיום תקופת האופציה שהוענקה לחברה במסגרת הסכמי השכירות של הנכס שבו פועלת המסעדה, ולהערכתו במצב שנוצר לא יתאפשר לחתום על הסכמי שכירות חדשים מול המשכירים, אלא באמצעות בעל תפקיד ניטרלי שיפעל לטובת החברה ויגיש לבית המשפט דו"ח על מצב החברה.
ביוני שלח עורך דינו של אטיאס, נעם קולודני, מכתב לעורך דינו של גבע, ולפיו "מאז הקורונה ירדו מחזורי המכירות באופן משמעותי... כיוון שפיצה פיאנו אינה רווחית במצה הנוכחי, נדרש כי יושקעו כספים במטרה להחזיר את העסק לרווחיות. הואיל ומרשך ממאן לעשות כל השקעה ומטרתו לבטל את האפשרות לנהל אותה, פועל מרשי באמצעים שנותרו לו להחזיק את העסק בחיים. הפקדת כרטיס האשראי בידי מרשך, שמטרתה הפסקת התזרים השוטף, משמעותה פגיעה באפשרות הצלחת הפיצרייה".