סגור

שופרסל תנסה לקלקל לקרפור את החגיגה

שופרסל חתמה על הסכם עם עמית זאב, זכיין ספאר בישראל, ותנסה להכניס את מוצרי המותג לרשת עוד במאי. בחודש זה מתכננת אלקטרה צריכה להשיק את קרפור

שופרסל החישה את צעדיה עם המותג ההולנדי ספאר בניסיון להשיקו במקביל להשקת רשת קרפור על ידי יינות ביתן. שופרסל חתמה אתמול על הסכם השקעה של 28 מיליון שקל כנגד 19.9% בחברה משותפת שתקים עם עמית זאב, זכיין ספאר בישראל. בשלב הראשון יחזיק זאב 80.01% בחברה, אך בהמשך צפויים להיכנס לחברה שני שותפים, וחלקו של זאב יעמוד על 50.01%.
הצדדים העבירו את ההסכם לאישור רשות התחרות, שתידרש להכריע האם יש לאשר למובילת שוק קמעונאות המזון בישראל להיות שותפה ברשת החדשה שאמורה להתחרות בה. בנוסף, תידרש הרשות לבחון את היחסים המסחריים בין הצדדים, שכן שופרסל תהיה גם שותפה בחברה שתפעיל את רשת ספאר ותשווק את מוצרי המותג, וגם תהיה הלקוחה של אותה חברה, ותרכוש ממנה את מוצרי ספאר למכירתם גם בסניפי שופרסל. במקביל, החברה שתוקם תהיה לקוחה של שופרסל, שתמכור לה את מוצרי הספקים המקומיים, במחירי הקנייה הטובים שיש בידיה מתוקף כוח הקנייה שלה ומוצרים אלו יימכרו ברשת ספאר.
ההסכם עם זאב נחתם כחודשיים לאחר שהצדדים חתמו על מזכר הבנות להקמת חברה משותפת, שתקים 10 חנויות למותג, ועוד קודם לכן תשיק את המותג הפרטי ספאר, שישווק גם ברשת שתוקם וגם בשופרסל. ההערכות הן כי זאב כבר החל באיתור מיקומים לחנויות, שאמורות להיות גדולות, בשטח של כ־2,000 מ"ר, בפריסה ארצית. לא מן הנמנע שבניסיון לקצר תהליכים, יפעל זאב לקנות רשתות קטנות, שאותן יסב למותג ספאר, מתוך כוונה להשיק את הסניפים הראשונים של הרשת עד תחילת 2024.
החתימה על ההסכם מתרחשת כחודשיים בלבד לפני השקת קרפור הצרפתית על ידי המתחרה יינות ביתן שבשליטת אלקטרה צריכה. ניתן להעריך כי העיתוי אינו מקרי ובשופרסל ינסו להשיק מקבץ ראשון של מוצרי ספאר בישראל בתחילת חודש מאי. בחודש זה נערכת אלקטרה צריכה להסב כ־50 סניפים של יינות ביתן למותג קרפור. הדבר יוכל לשרת את שופרסל בשתי דרכים: גם בכך שיהיה בידיה מענה למחירים הנמוכים של מוצרי המותג הצרפתי וגם בכך שתזכה לחשיפה חיובית בזכות השקת מותג בינלאומי במחירים נמוכים. זאב, מצדו, יסגור מעגל כשישיק את ספאר במקביל לקרפור, שאותה אמור היה להשיק בכובעו הקודם כמנכ"ל יינות ביתן.
אלקטרה צריכה, בעלת השליטה ביינות ביתן־מגה, חתמה באפריל הקודם על הסכם עם קרפור הצרפתית, שיאפשר לה להסב את 150 הסניפים למותג קרפור ולהשיק את מוצרי המותג הפרטי בישראל. אלקטרה צריכה גייסה את זאב לתפקיד המנכ"ל, והוא זה שביצע את המהלכים הראשונים של יבוא המוצרים של המותג הצרפתי ותכנון החנויות. צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה, וזאב לא ראו עין בעין את הדרך ליישום המהלך וזאב סיים את כהונתו מוקדם מהצפוי, ואת מקומו תפס אורי קילשטיין, לשעבר המשנה למנכ"ל שופרסל. יינות ביתן אמורה הייתה להשיק את הסניפים הראשונים בנובמבר החולף, אך בפועל שיפצה מספר מצומצם של חנויות ודחתה את ההשקה לחודש מאי הקרוב. בינתיים מקדמת החברה את המותג הפרטי של קרפור עם השקת מוצרים בקטגוריות שונות כמו שוקולד, תה, קפסולות קפה, שמן זית ובירה. בזכות השקות אלו, שהתאפיינו בתמחור נמוך, נהנתה הרשת מחשיפה תקשורתית חיובית, בעוד שופרסל התמודדה באותה תקופה עם גל ההתייקרויות מצד ספקים מקומיים והעלתה במקביל את מחירי המותג הפרטי שלה.

1 צפייה בגלריה
משמאל נכ"ל אלקטרה צריכה צביקה שווימר ויו"ר שופרסל איציק אברכהן על רקע סניף ספאר Spar
משמאל נכ"ל אלקטרה צריכה צביקה שווימר ויו"ר שופרסל איציק אברכהן על רקע סניף ספאר Spar
מימין: יו"ר שופרסל איציק אברכהן ומנכ"ל אלקטרה צריכה צביקה שווימר. רשות התחרות תידרש להכריע
(צילומים: אוראל כהן, אלעד גרשגורן)

למותג ספאר יש שלוש רמות איכות ומחיר, כשההערכות הן ששופרסל תייבא את המוצרים ברמת המחיר הנמוכה, כדי להציע פתרון ליוקר מחירי המזון. כך גם תוכל למנוע קניבליזציה שעלולה להיווצר מהצגת מותג ספאר לצד מותג שופרסל, שיהפוך למותג ביניים, שמתומחר נמוך מהמותג המוביל בקטגוריה וגבוה יותר מזה של ספאר.
יש לציין שניסיון העבר של שופרסל להשיק מותג פרטי ברמת מחיר נמוכה מזו של המותג הפרטי שלה (הקו הלבן — נ"ק) נכשל, הן כיוון שהצרכנים לא רצו בו והן בשל חוסר כדאיות כלכלית לרשת. אלא שלצד התרומה החיובית של השקת מותג ספאר בסניפיה, תידרש שופרסל למצוא את הדרך לבצע את ההשקה, באופן שמצד אחד ימקסם את החשיפה של המותג החדש שאמור לתת מענה לקרפור, ומנגד, לא ינגוס במכירות המותג הפרטי של שופרסל והמותג המוביל, המקנה לרשת רווחיות גבוהה. הרצון שלא לאבד מכירות של המותג שופרסל ושל המותג המוביל בכל קטגוריה, עלול להוביל לפגיעה בספקים קטנים.
ספאר פועלת ב־48 מדינות, עם 13,623 חנויות. זאת בעזרת זכייניות שונות. מחזור המכירות השנתי של ספאר העולמית ב־2021 היה 41.2 מיליארד יורו, צמיחה של 3.3% לעומת שנה קודם לכן. עיקר פעילותה במערב אירופה, שם היא מייצרת 63% מההכנסות.