סגור
וועידת מרכז הנדל"ן אילת   אלדד ניצן  יגאל סלוביק אייל סיסו
מימין: אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כוח אדם זר בענף הבניין; תא"ל במיל’ יגאל סלוביק, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ; מנחת הפאנל עינב קרנר; אייל סיסו, מנכ״ל רשות האוכלוסין וההגירה; אלוף במיל' איתן דנגוט; ויהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון (צילום: אוראל כהן)

"ענף הבנייה זה ענף חנוק"

מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ קרא לממשלה לקחת אחריות. "אם רוצים להכניס עובדים למדינת ישראל מהר – זה רק פלסטינים", אמר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. ומנכ״ל רשות האוכלוסין וההגירה הדגיש: "מנסים לעשות ולתקן"

"אם רוצים להכניס עובדים למדינת ישראל מהר – זה רק פלסטינים", אמר יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בפאנל בוועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024. "נכנסנו למשבר עם 50 אלף עובדים זרים". הגדלנו מכסות ל־65 אלף מהודו, מולדובה, אוזבקיסטן וסרי לנקה. מצאנו כבר 20 אלף עובדים כשירים, ואנחנו מדגישים שבכל מקרה, כל עובד שיוקצה במדינת המוצא יישאר בארץ גם כשהפלסטינים יחזרו. לא ברור לי למה התאגידים לא לוקחים עובדים זרים, אז הקבלנים אמרו שהם מחכים לפיצוי או לפלסטינים. יש חשש של קבלנים שהעובדים הזרים לא יצליחו להסתגל במהירות. כסף להביא עובדים הוא לא חסם ונעשה הכל כדי לפרק כל מחסום אפשרי. אושרו עשרות תאגידים חדשים להעסקת עובדים. אנחנו בעד מודל של הבאה ישירה. יש פה צורך בעובדים, וכל דבר שיאפשר לעבוד מהר יותר, נעשה".
אייל סיסו, מנכ״ל רשות האוכלוסין וההגירה, הדגיש כי "מספר העובדים הזרים גדול ממה שהיה לפני פרוץ המלחמה. הפער הוא העובדים הפלסטינים שנעלמו ביום אחד. יש 137 אלף עובדים זרים, לא כולם בנדל"ן. אפשר לעשות הרבה לשינוי הבירוקרטיה להעסקת עובדים, אבל אין ביורוקרטיה גדולה בישראל להבאת עובדים. יש לנו הרבה אחריות ועובדים כל הזמן לפתור בעיות. מדינות חוששות לשלוח לכאן עובדים. לא ממהרים להגיע. היה אמור להגיע מטוס מהודו עם 100 עובדים, וערב הטיסה הם ביטלו. אנחנו מנסים למצוא כמה שיותר עובדים בעולם. אנחנו תחת פיקוח בינלאומי על העסקת עובדים ויש מדינות שאם לא נפעל על פי הסטנדרט המקובל, לא יאפשרו לנו להביא עובדים. אנחנו צריכים עוד כוח אדם ברשות כדי לצמצם ביורוקרטיות ומנסים לעשות ולתקן".
תא"ל במיל’ יגאל סלוביק, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמר: "אנחנו שבוע אחרי פורים ושבוע לפני פסח אבל ענף הבנייה עוד תקוע בחנוכה, בקו"ף. אנחנו ענף חנוק. ב־8 באוקטובר היינו במינוס של 85 אלף עובדים ועכשיו מרץ ואין לנו עובדים. ממשלת ישראל לא לקחה על עצמה אחריות למצב. אמרנו למשרד רה"מ למנות פרויקטור לעבודה בין־משרדית. מדינת ישראל הסתמכה על מקור אחד של עובדים, רק על העובד הפלסטיני. צריך שיהיה תמהיל למקרה של סגר נוסף ושהענף ימשיך לעבוד גם כשאין עובדים פלסטינים".
אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כוח אדם זר בענף הבניין, אמר כי "ביקשנו מרשות האוכלוסין לייצר מתווה של החזרת עובדים שעבדו חמש שנים ויידעו להיכנס במהירות לעבודה, בעיקר אנשים ממולדובה. מרגע שהיה אישור, החזרנו עובדים שברחו ועובדים שהיו בעבר בישראל וזה עמד על 5,000 עובדים. אנשים שניהלו את רשות האוכלוסין עשו טעות גדולה שפגעה במדינה. התרכזו בלהביא רק עובדים מסין, שהפכה למונופול. הם מנהלים את הקבלנים ואת ענף הבנייה. הם פוגעים במדינה ובקבלנים. חייבים לפתוח לעוד מדינות".
אלוף במיל' איתן דנגוט אמר: "אין סיכוי לפתרון בטווח הקצר. ההחלטה שהיתה ב־7 באוקטובר לעצור כניסה של פלסטינים היתה נכונה. לפי דעתי, יכולנו להתחיל לעשות פיילוטים ולהכניס עובדים זרים בתהליך חדש ומסודר. מערכת הביטחון חושבת שיש מקום לשחרר לחץ מהרחוב ביהודה ושומרון ויש לעשות פיילוט ראשוני אחרי הרמדאן. אבל הדרך מחייבת החלטה מהירה של הממשלה. מי שיש לו היתר עבודה, הסיכוי לביצוע פעולות טרור היה אפסי. המערכת שלנו יצרה תקלות. לא יודעים לעשות סיכום של כניסות ויציאות מהרשות הפלסטינית. המצב צריך להיות שפועל פלסטיני מסיים לעבוד וחוזר לביתו. צריכה להיות תפיסה ביטחונית של מדלת לדלת".