סגור
בניין קצין העיר ב ירושלים
בניין קצין העיר בירושלים (צילום: יואב דודקוביץ)

מתחם קצין העיר במרכז ירושלים נמכר ב-180 מיליון שקל ליזם ישראלי-צרפתי

איש העסקים לורנט לוי ידרש להפריש 462 מ"ר לטובת יעוד ציבורי. שטח המתחם 2.4 דונם והוא כולל מבנה לשימור, מבנים להריסה ומגרש חניה שבו ניתן לבנות

המתחם שבו שכן במשך שנים רבות משרד קצין העיר של ירושלים, ברחוב הלל 27, נמכר השבוע לאיש העסקים הצרפתי ישראלי לורנט לוי (ל.לוי נדל"ן) בסכום של 180 מיליון שקל. המתחם, ששטחו 2.4 דונם, כולל מבנה היסטורי, שמיועד בחלקו לשימור ומגרש חניה. המבנה שבו שכנו משרדי קצין העיר עמד נטוש בשש השנים האחרונות. ע"פ התב"ע, יעוד המגרש הוא מסחרי, ניתן לבנות בו מבנה נוסף, אך היזם יידרש להפריש 462 מ"ר לטובת יעוד ציבורי. מחיר המינימום שבו נקבו שמאי רמ"י היה 95 מיליון שקל. למכרז הוגשו רק 4 הצעות.
המתחם שבו נמצא הבניין נבנה בסוף המאה ה-19 כיוזמה של הנזיר לדיסלאוס שניידר ו"האגודה הפלשתינאית של הקתולים בגרמניה". המבנה הראשון שהוקם במתחם הוא המרכז הקתולי, שבו נמצא היום מוזיאון יהדות איטליה ובית הכנסת האיטלקי. בשנת 1886 הוקמו על המגרש בית הספר שמידט, ובית חולים. מתכנן המתחם היה האדריכל הגרמני־טמפלרי תאודור זנדל.
רחוב הלל, הממוקם במקביל למדרחוב בן יהודה, משמש כציר תנועה המקשר בין רחוב המלך ג'ורג' ומזרח העיר. המרכז הקתולי במתחם שמידט, שבו נמצא גם מבנה קצין העיר, היה המבנה הראשון ברחוב הלל. מרבית המבנים האחרים נבנו בתקופת השלטון הבריטי. החלק התחתון של הרחוב גובל בגן העצמאות ובנחלת שבעה.
בשנים האחרונות הפך איש העסקים הצרפתי-ישראלי לורנט לוי, בעלי רשת האופטיקה "אופטיקל סנטר", המתפרסת על שש מדינות, ליזם נדל"ן מוביל ובמיוחד בירושלים. יש לו עשרות דירות במקומות הכי מבוקשים בירושלים וגם לא מעט חללים מסחריים.
איתי שפרן, ממכון גיאוקרטוגרפיה, טוען שהעיסקה משקפת היטב את מגמת הפיתוח של מרכז העיר ירושלים: "המרחב של שוק מחנה יהודה, רחוב יפו, המשולש, כיכר ציון ועד גן העצמאות הוא מהמבוקשים ביותר היום בירושלים ומתאפיין בעירוב שימושים יוצא מן הכלל. התחדשות האזור קשורה היטב לנגישות התחבורה הציבורית, הן של הרכבת הקלה, והן של הרכבת הכבדה. ערכי הקרקע למגורים באזור הזה הם במחירים הגבוהים בבירה -למעלה מ-50-60 אלף ש"ח למ"ר".