סגור
קדימה צורן פארק עסקים חדש
פארק העסקים בקדימה צורן (צילום: באדיבות קרן מרתון)

הופקדה תוכנית אזור התעסוקה החדש בקדימה צורן - שווי הקרקע המושבחת יגיע ל-755 מיליון שקל

קרן גרין, ראש המועצה: "היום אני ב-3.5 מ"ר שטח תעסוקה, כשאני צריכה 12 מ"ר לכל תושב. רק אחרי שתסתיים הבנייה של אזור התעסוקה החדש אגיע למצב של איזון"

הוועדה המחוזית מרכז דנה שלשום באישור ההפקדה של תוכנית פארק לוגיסטיקה ועסקים בשטח של כ-130 דונם בישוב קדימה צורן שבשרון. ע"פ התוכנית, שהיא יוזמה של המועצה המקומית, יבנו כ-134,000 מ"ר שטחי תעסוקה וכ- 42,500 מ"ר מסחר. כ-37,000 מ"ר מתוך שטחי התעסוקה יוקצו בתת הקרקע לחוות שרתים. הבעלויות על כל השטח נחלקות בין המדינה, פרטיים וקרן מרתון, שרכשה ב-2022 כ-45 דונם, בתמורה לכ-70 מיליון שקל. לפי הערכה שמאית, שווי הקרקע המושבחת במצב היוצא יגיע לכ-755 מיליון שקל.
ע"פ הוראות התוכנית הרי שפארק התעסוקה, שתוכנן ע"י אדר' אוהד בן דיין, מעוצב כעין "קמפוס". במרכזו תהיה כיכר וממנה נמתחים צירים ירוקים לעבר הרחוב הדרומי והדרכים הסובבות. הכיכר תאפשר גישת רכב לחניונים תת קרקעיים ולחניות מטע - חניות פתוחות משולבות בעצים. מבחינת בנייה מדובר ב-6 מבנים מאורכים בגובה 10 קומות. המטרה המוצהרת של היזמים היא שניתן יהיה לראות מכביש 4 את המבנים. לאור הקרבה היחסית לתחנת הרכבת ספיר כוללת התוכנית רשת שבילי אופניים.
תוכנית המתאר לישוב קדימה-צורן, שנמצאת בתהליך הפקדה ארוך וממושך, מדברת על תוספת של 8,200 יח"ד ל־8,000 יח"ד הקיימות ביישוב. התוכנית הופקדה ב־2015, אז הוגשו התנגדויות שחלקן אומצו ע"י הוועדה המחוזית. התוכנית שודרגה והופקדה שוב להתנגדויות ב-2021. ביולי 2023 הגישה המועצה המקומית ערר למועצה הארצית לתכנון ובנייה בעניין תוכנית המתאר ובו ביקשה לצמצם את היקף הבנייה והצפיפות של התוכנית המקודמת.
קרן גרין, ראש המועצה קדימה צורן אמרה לכלכליסט שאישורה להפקדה של תוכנית אזור התעסוקה החדש תאפשר גם פיתוח של עוד אזורי מגורים: "כיום אני ב-3.5 מ"ר שטח תעסוקה, כשאני צריכה 12 מ"ר לכל תושב. רק אחרי שתסתיים הבנייה של אזור התעסוקה החדש אגיע למצב של איזון". גרין מעריכה שרק עוד שלוש שנים יתקבלו היתרי בנייה. לדבריה: "לתוכנית המתאר שלנו התנגדנו בגלל שהיא לא נתנה פתרונות תעסוקה ותחבורה. כישתחילו לבנות ותהיה ארנונה אוכל להעצים גם את המגורים".
דר' רינה דגני, ממכון גיאוקרטוגרפיה, שייעצה בהכנת תוכנית אזור התעסוקה, מודעת היטב לכמות הגדולה של שטחי תעסוקה באופן כללי, אך עדיין משוכנעת בנחיצותו של אזור התעסוקה של קדימה צורן: "במדינת ישראל אין עדיין חלוקת הכנסות בין הישובים והיא מעודדת את זה שלכל ישוב יהיו מקורות הכנסה משל עצמו. קדימה צורן יושב במקום מצויין, על ציר תחבורה ראשי. יחודו של הישוב היא בכמות הגדולה של צמודי קרקע, שמבטיחה אוכלוסיה ברמה גבוהה יחסית. מדינת ישראל תכפיל את עצמה בשנים הקרובות ואני מעריכה שזה יגיע גם לאזור השרון. יהיה צריך עוד ועוד מקורות תעסוקה קרובים לתושבים".
איתמר גירון, שותף מנהל בקרן מרתון שהניעה את קידומה של התוכנית מסר לכלכליסט: "גם בתקופה כזו של אי וודאות בשווקים, אנו מאמינים כי הפרויקט הייחודי הזה המשלב לוגיסטיקה, תעסוקה וחוות שרתים בהיקפי בנייה משמעותיים ובסמוך לצירי התנועה הראשיים ייהנה מאטרקטיביות וייחודיות".