סגור
פרויקט מחיר למשתכן עפולה
פרויקט מחיר למשתכן בעפולה. ההנחה גרמה ללווים לדחוף את עצמם לקחת משכנתאות גדולות במיוחד (צילום: אלעד גרשגורן)

זוכי מחיר למשתכן סובלים יותר מההשפעות של הריבית הגבוהה

רבים מרוכשי הדירות בתוכנית מחיר למשתכן לא צפו את הזינוק בריבית וקנו דירות שלא מתאימות למצבם הפיננסי. האיסור על מכירת הדירות כולא אותם במצוקה. דיון קצר בוועדת הפנים של הכנסת שהתקיים היום חשף שוב את המחירים הסמויים שיש להתערבויות ממשלתיות בוטות בשוק החופשי

דיון קצר בוועדת הפנים של הכנסת שהתקיים היום חשף שוב את המחירים הסמויים שיש להתערבויות ממשלתיות בוטות בשוק החופשי. הפעם מושאי הדיון היו זוכי מחיר למשתכן. מתברר כי בעוד כלל משלמי המשכנתאות נאנקים תחת עליית הריבית החדה, זוכי מחיר למשתכן נאנקים יותר.
תופעה זו נובעת מכמה גורמים. ראשית, ההנחה המגולמת במחיר למשתכן גרמה ללווים לדחוף את עצמם לקחת משכנתאות גדולות במיוחד. שנית, בשל ההנחה המשמעותית, זוגות דחקו את עצמם לקנות דירות שעתידות להיות מוכנות רק בעוד כמה שנים ולשלם שכירות ומשכנתא בו בזמן. שלישית, בשל המחיר הנמוך לעומת מחיר השוק הייתה אפשרות לקחת משכנתא בשיעור של 80% ממחיר רכישת הנכס. מה שהופך את הגורמים הללו לדרמטיים במיוחד הוא איסור המכירה של דירת מחיר למשתכן בטרם יחלפו שבע שנים מיום הזכייה או חמש שנים מיום מסירת המפתח.
חברי הכנסת שיזמו את הדיון, חנוך מילביצקי ומירב כהן, התמקדו בטענות נגד מגבלת המכירה. כהן אף תהתה לרגע: "מה בכלל ההיגיון בכך שאנחנו מגבילים את המכירה?" והדגימה כיצד המציאות הכלכלית עשויה להשתנות מן הקצה אל הקצה. כשתוכנית מחיר למשתכן נהגתה, היה חשש רב כי היא תאיץ את עליית מחירי הדיור, הרוכשים יסתכלו על הדירות כהשקעה ויספסרו בהן. אך כיום כשמחיר למשתכן נמצאת בשלביה האחרונים, מכירות ומחירי הדירות בהאטה, והריביות עולות, נראית מגבלת המכירה כהתעללות בזוגות צעירים שלא הרחיקו ראות לתקופה שבה הריבית תחל לעלות.
נציגי משרד השיכון שנכחו בדיון הציגו רק נתונים חלקיים בדבר הפניות לוועדת החריגים המאפשרת למכור את הדירה בתוך חמש עד שבע שנים. לדבריהם, בשנה האחרונה התקבלו 96 פניות למכירה מוקדמת על רקע כלכלי, ו־15 מהן נענו בחיוב. מרבית הפניות הן על רקע גירושים, מוות או רקע רפואי. עם זאת, כפי שטענו חברי כנסת בדיון, יש מקום להעלות את התהייה האם שיעור הפניות הנמוך נובע מכך שהציבור לא יודע על האפשרות לחמוק ממגבלת המכירה המוקדמת.
נציגי התאחדות יועצי המשכנתאות הצביעו על כך כי למגבלת המכירה המוקדמת יש גם השפעה על היכולת לאחד את כלל ההלוואות של משק הבית בתנאי משכנתא. מתברר כי למשק בית רגיל קיימת אפשרות לאחד את כל חובותיו עד לגובה של 50% מערך הנכס שבבעלותו ולקבל הלוואה בתנאי משכנתא. לעומת זאת, שווי הדירה במחיר למשתכן בתקופת איסור המכירה מופחת ב־450 אלף שקל - גובה הקנס במקרה של מכירה מוקדמת. מעבר לכך זוכי מחיר למשתכן מוגבלים ביכולת להוסיף למשכנתא את עליית מחיר הדירה בגין עליית המדד. יועצי המשכנתאות הציפו מהשטח את העובדה העומדת בבסיס הדיון: רבים מרוכשי מחיר למשתכן קנו דירות שלא מתאימות למצבם הפיננסי ולהעדפות האישיות שלהם.
הצד האחר של המטבע שבלט בדיון הוא שחברי הכנסת מרגישים, ובצדק, כי יש להם אחריות ייחודית על הלווים של מחיר למשתכן, שכן במובנים מסוימים הממשלה דחפה את האזרחים למקומות הללו. וכך, בעוד נציג בנק ישראל אמר בוועדה כי "במבט מאקרו אנחנו רחוקים מלראות מספרים טקטוניים של אי החזר חובות", יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר הגיב בחדות ואמר: "אתה מנסה להרגיע אותנו, אבל אתה מרגיע את עצמך וזה מדאיג אותי. הדברים שאתה אומר אלו מילות שבח לאזרחי ישראל ששורדים בציפורניים ומשלמים את החובות שלהם. אני לא אוהב שאתם רגועים".