סגור

בלעדי
הצ'ופר החדש של אנשי הקבע: יוכלו לרכוש דירות בהנחה מצטברת של עד 30%

על פי החלטה חדשה, שתועלה מחר לאישור מועצת מקרקעי ישראל, אנשי קבע שירכשו דירה דרך מנהלת המגורים של צה"ל יזכו להנחה דרמטית. ההנחה תינתן רק על דירות ביישובי הפריפריה, ואנשי הקבע יחויבו להחזיק בדירה במשך 5 שנים לפחות. צה"ל: מקדמים מיזמי מגורים כחלק מתמרוץ אנשי הקבע

מנהלת המגורים של צה"ל נהנית מהקלות ייחודיות שמקנות לאנשי הקבע דירות בהנחה של כ-15% לעומת מחיר השוק. מסתבר שההטבה הזו אינה מספיקה ועל פי החלטה חדשה אנשי קבע יקבלו כפל הטבות, כך שיוכלו לרכשו דירות בהנחה מצטברת של כ-30%.
ההחלטה שתעלה מחר (חמישי) לאישור מועצת מקרקעי ישראל מבקשת להקנות לאנשי הקבע שרוכשים דירה בפריפריה דרך מנהלת המגורים את הנחת מחיר מטרה. תוכנית ממשלתית שבמסגרתה מחוסרי דירה יכולים לקנות דירה בהנחה של כ-20% ממחיר השוק.
משרד הביטחון נהנה כבר עתה מזכות יוצאת דופן לקנות קרקעות לבנייה למגורים בפטור ממכרז. כלומר: בעוד שהקבלנים מתחרים על כל מגרש, תחרות שגורמת לעליית מחירים, מנהלת המגורים פטורה ממכרזים. עבור המגרשים שהיא בוחרת לבנייה היא משלמת על פי שומה שמוציא השמאי הממשלתי. בתהליך הזה לבדו גלומה הנחה של עשרות אחוזים. במנהלת המגורים של צה"ל מעריכים כי הפטור ממכרז מקנה הנחה של כ-15%.
1 צפייה בגלריה
בנייה דיור נדל"ן אשקלון מנופים
בנייה דיור נדל"ן אשקלון מנופים
עבודות בנייה
(שאטרסטוק)
לפי ההחלטה החדשה שתעלה כאמור לאישור מחר: לאחר שהקרקע תוקצה בפטור ממכרז, השמאי הממשלתי יחשב את מחיר הדירות, ויחשב את הנחת מחיר מטרה שעל פיה יקבע המחיר הסופי והמוזל של הדירות.
הכללים האלה יחולו רק על דירות ביישובי הפריפריה, והם יחייבו את אנשי הקבע להחזיק בדירה 5 שנים לפחות. בהחלטה שתעלה למועצה נכתב כי הערכה היא שמדי שנה ירכשו 300 אנשי קבע דירות בדרך זאת. מדובר בהטבה של 120 אלף שקל לאיש קבע ולכן אובדן הכנסה השנתי המוערך הוא 36 מיליון שקל.
חשוב לחדד כי גובה ההטבה בסך 120 אלף שקל חושב בהשוואה למחיר של דירה שנמכרת בתעריפים המוזלים של מנהלת המגורים. אבל בהשוואה למחיר השוק של דירות דומות החסכון של אנשי הקבע שייהנו מכפל ההטבות הוא מאות אלפי שקלים.
בהחלטה החדשה טמון צ'ופר נוסף לאנשי הקבע - דילוג את רשימת המתמודדים בהגרלות מחיר מטרה. בעוד שבממוצע על כל דירה מוזלת מתחרים כ-3 זכאים, אנשי הקבע יוחלו לקנות כעת דירות כאלה בפריפריה בלי להשתתף בהגרלות.
ההסבר להחלטה החדשה הוא הרצון של משרד הביטחון לעודד מעבר של אנשי קבע לישובים הסמוכים למחנות צה"ל החדשים שנבנו ויבנו בנגב. לפי מנהל המגורים נבחנת אפשרות לבנות בשכונת רמות בבאר שבע. ההחלטה גורפת לגבי כל יישובי הפריפריה.
דובר צה״ל מסר כי: "צה"ל, באמצעות מנהלת המגורים, מקדם מיזמי מגורים ברחבי הארץ כחלק מהליך תמרוץ אוכלוסיית הליבה בקרב משרתי הקבע. בגין הצטרפות למיזם מגורים נדרש כל משרת קבע בהארכת שירות של 3-5 שנים.
"על פי חוק תקנות המכרזים, קרקעות להקמת מיזמי מגורים ניתנות לעמותות המגורים של מנהלת המגורים בפטור ממכרז לפי ערך עלות הקרקע והוצאות הפיתוח שנקבעים ע״י שמאי ממשלתי של רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון. מעבר לכך, לא ניתנת שום הטבה או הנחה ייחודית לצה"ל".