סגור
קריית טבעון
קריית טבעון (צילום: אלעד גרשגורן)

החללית של אנבידיה תיתקע בפקק? כבר היום יש מחסור בתחב"צ בקריית טבעון

קרוב ל־10 אלף עובדים צפויים לפקוד את קמפוס אנבידיה, רובם לא יגיעו ברגל, והם ייאלצו להגיע ברכב פרטי או בתחבורה הציבורית. אולם כבר כיום יש מחסור בתחבורה ציבורית באזור

קרוב ל־10 אלף עובדים צפויים לפקוד את קמפוס אנבידיה, רובם לא יגיעו ברגל מקריית טבעון הסמוכה, בה מתגוררים רק 20 אלף תושבים, והם ייאלצו להגיע ברכב פרטי או בתחבורה הציבורית.
כבר היום יש מחסור בתחבורה הציבורית בקריית טבעון, יישוב שבו רוב התושבים משתמשים ברכב פרטי, בעיקר נוכח התדירות הנמוכה של קווי אוטובוס לחיפה, שהיא העיר המרכזית הקרובה ביותר. לקריית טבעון אין תחנת רכבת, והתחנה הקרובה ביותר נמצאת בין כפר יהושע ליקנעם. מטבעון לתחנה יש שביל אופניים, אך העבודות עליו לא הסתיימו ונותר לסלול עוד קילומטר נוסף. ביישוב מאמינים שלאור השינויים מוטב לבנות תחנת רכבת קרובה יותר באזור צומת ג'למה במחלף העמקים. גם לנקודה הזאת, לדעתם, יש לסלול שביל אופניים.
כיום פועלים בקריית טבעון שלושה קווים עירוניים. בנוסף יש 10 קווים למוסדות חינוך. ביישוב פועלים חמישה קווים בינעירוניים, אך רק קו 826, מכרמיאל דרך קריית טבעון לתל אביב, מגיע לאזור המרכז.
אך הפן המשמעותי בעיבוי התחבורה הציבורית שטבעון צריכה זה חיבור בין הקמפוס למרכז היישוב. כיום יש רק קו אחד שמחבר ביניהם תוך מעקף ארוך, מה שהופך אותו לפחות אטרקטיבי.
גם מי שינסה להגיע עם רכב פרטי ייתקל בקשיים. לפי התב"ע המאושרת, אחת משלוש הכיכרות באזור התעשייה של טבעון צריכה להפוך למרומזרת, אך לא בטוח שזה יספיק לאלפי הרכבים שגיעו לאזור, שצפוי לגדול מ־120 אלף מ"ר ל־160 אלף מ"ר. בחיבור בין טבעון לכביש 6 יש רק נתיב אחד, היום הוא מתמודד עם שעות השגרה, אך עם פתיחת הקמפוס ייתכן צוואר בקבוק.
בשנים האחרונות כמעט שלא נעשה כל שינוי בעיבוי קווים או הוספת קילומטרים לקווי התחב"צ בקריית טבעון. אנבידיה מתכננת בקמפוס מסוף תחבורה ציבורית, מתוך ציפייה שיהיו שינויים משמעותיים. גם במועצת קריית טבעון מקווים לקדם תוכנית אב לתחבורה ציבורית ולהתאים פתרונות.
"חשוב לי לציין שבסטטוס הקיים אין לי ביקורת על משרדי הממשלה", אומר ראש מועצת קריית טבעון עידו גרינבלום, "הם קיבלו הצעה והם יכלו לפוצץ את זה או לתפוס את ההזדמנות ולייצר פתרונות תוך כדי תנועה וזה מה שנעשה. אנחנו מאמינים שצריך לייצר מינהלת והחלטת ממשלה, שכבר בהתחלה תקדם תחנת רכבת, מסלולי אופניים, עיבוי של תחבורה ציבורית וגם ביסוס השכלה גבוהה במרחב. כל זה צריך להיעשות לצד פינוי חוות הנחלים בקריית טבעון, עיבוי מגורים ופינוי גורמים מזהמים ממפרץ חיפה. אנחנו סמוכים ובטוחים שמשרדי הממשלה יתמכו בזה, לכולנו אינטרס משותף להצליח".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "ראשית נציין כי בניגוד לנטען, בקרבת המתחם שנבחר מתוכננות וקיימות תשתיות תחבורה מן המעלה הראשונה. רשת כבישים מהירה וראשית ובכלל זה כביש 6 לצפון בין כברי לסומך שעתיד להיפתח בשנת 2031, רשת מסילות עניפה - חלקה קיים וחלקה בתכנון סטטוטורי מתקדם: העמק, מנשה והגליל.
"בנוסף, מנכ״ל המשרד משה בן-זקן, יחד והצוותים המקצועיים כבר קיימנו מספר דיונים לצורך בחינה מקיפה של צרכי התחבורה הציבורית ובכלל זה מסופים, קווי מתע"ן וקווי שירות הנדרשים למענה לביקושים הנובעים משינוי משמעותי זה במרחב, ואנו נערכים לבחינת כלל צורכי התכנון. לצד קידום תחבורה ציבורית ותשתיות כבישים ומסילות, משרד התחבורה מקדם גם שבילי הליכה ואופניים במרחב זה. אנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם מנהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל על מנת שהפרוייקט ייקלט בהצלחה תוך תיאום לוחות הזמנים (נכון לעכשיו שנת 2031) ועל מנת שהפרויקטים התחבורתיים הנדרשים יבוצעו עד מועד זה.
"עם השלמת קביעת היקפו המלא של הפרוייקט תוצג תכנית תחבורתית בהתאמה לצרכים התחבורתיים המדויקים הנדרשים, כפי שמבוצע בפרוייקטים בסדר גודל שכזה".