סגור

עיריית באר שבע תיתן פטור מהיטל השבחה לפרויקטי התחדשות רק בליבת העיר

לפי חוק ההסדרים, על העיריות לגבש מתווי פטור לאזורים שונים עד תחילת מאי, לאחר מכן יוטל היטל אחיד בגובה 25%. עיריית ב"ש רוצה לחדש את האזור הוותיק, טל אל-על, מ"מ ראש העיר: "ההקלה תתניע הרבה פרויקטים. אובדן ההכנסות מהיטל השבחה הוא תיאורטי, כרגע אין הכנסות"

בישיבת מועצת העיר באר שבע האחרונה התקבלה החלטה על פטור מלא מהיטלי השבחה לפרוייקטי התחדשות עירונית (גם פינוי בינוי וגם התחדשות נקודתית) רק בליבת העיר-שכונה ג', שכונה ד', שכונה א', ציר רגר, ציר טוביהו, המרכז האזרחי והעיר העתיקה. בשאר אזורי העיר לא יהיה פטור מהיטל השבחה לפרוייקטי התחדשות עירונית.


חוק ההסדרים האחרון מאפשר לרשויות המקומיות לחלק את השטח שנמצא בתחומן לאזורים שונים, ולקבוע כי שיעור היטל ההשבחה שיחול ביחס לתוכנית פינוי-בינוי בכל אחד מהאזורים יהיה 50%, 25% או פטור מלא. על הרשויות לגבש את מתווי הפטור עד ל-1.5.22, ולא, יונהג בכל רחבי העיר היטל השבחה בגובה 25%. בשבועות האחרונים יש עוד ועוד רשויות שמגבשות פרוגרמות פטור מהיטל השבחה.
כך למשל, בירושלים ניתן פטור מלא רק בשכונות השיכונים, בנתניה, הוחלט על היטל השבחה מלא בכל חלקי העיר, ובחיפה, הוחלט על פטור מלא מהיטל השבחה בכל חלקי העיר פרט לאזור הכרמל. השיקולים הם לרוב תכנוניים, ונועדו לעודד התחדשות באזורים היותר מוחלשים. במקרה של חיפה מדובר בהחלטה פוליטית של האופוזיציה. יש להבין כי ההתלבטות של העיריות קשורה לכך שפטור מהיטל השבחה מונע הכנסות משמעותיות, שנועדו גם ליצירת תשתיות חיוניות להתחדשות עירונית. כך או כך, ההחלטה של העיר ב"ש קשורה ברצון לצופף ולחדש את האזור הוותיק של העיר.

2 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ' רוביק דנילוביץ ראש עיריית באר שבע
רוביק דנילוביץ' רוביק דנילוביץ ראש עיריית באר שבע
רוביק דנילוביץ, ראש עיריית באר שבע
(ישראל יוסף)
טל אל-על, מ"מ ראש העיר ב"ש ומחזיק תיק הנדסה מסביר את המהלך: "הכוונה היא לצופף את ליבת העיר עם יותר בנייה למגורים, תעסוקה ומסחר-בהתאם למדיניות תוכנית המתאר. בכל שאר השכונות לא יהיה פטור. אין ספק שהעובדה שאנחנו נותנים פטור מלא היא דילמה, אבל, מצב שוק ההתחדשות העירונית בב"ש הוא כזה שיש צורך בכל תמיכה והקלה אפשרית על מנת להגיע לפרוייקטים איכותיים. כאשר ערכי הקרקע הם מאד נמוכים אתה מקבל מכפילים מאד גבוהים, 1:6.5 דירות חדשות כל דירה נכנסת, וזה משהו שאנחנו פחות רוצים. אנחנו רוצים איכות. כרגע יש הרבה מאד פרוייקטים בצנרת שההקלה הזאת תסייע להם לצאת לפועל. אובדן ההכנסות מהיטל השבחה הוא תאורטי כי כרגע אין הכנסות".
אדר' תמר פוריה שרביט, מהנדס העיר ב"ש: "בסופו של דבר יש כאן אמירה ברורה ואמיצה של העיר שהמפתח להצלחה וצמצום פערים חברתיים הוא ההתחדשות העירונית. העיר היתה יכולה להמשיך ולחשב הפסד הכנסות פוטנציאלי ממתחמי התחדשות שבמשך שנים מחפשות דרכים למימוש, אך במקום זאת בחרה להפעיל את הכלים המועטים שברשותה כדי לדחוף קדימה את ההתחדשות העירונית והשכונות הוותיקות".

2 צפייה בגלריה
באר שבע
באר שבע
באר שבע
(צילום: שאטרסטוק)

רוביק דנילוביץ, ראש העיר ב"ש: "ההחלטה שהתקבלה משקפת את מדיניות העירייה לקדם ולתעדף את ההתחדשות העירונית בעיר, באר שבע כמטרופולין הדרומי של מדינת ישראל זקוקה למרכז עירוני תוסס ופעיל שימשוך אליו אוכלוסייה חדשה ויספק שירותים לכל תושבי האזור. את זאת ניתן לקדם באמצעות התחדשות עירונית אינטנסיבית במרכז העיר שתצמצם את הפערים מול השכונות החדשות ותייצר, באמצעות תוכניות של עירוב שימושים, סביבת חיים עירונית אטרקטיבית ויצירת מרחב ציבורי איכותי".