סגור

מסתמן: פטור מהיטל השבחה לחמש שנים במתחמי פינוי-בינוי בירושלים

ההחלטה תלויה באישור מועצת העיר, ותכלול רק את שכונות השיכונים. עיריית ירושלים: "התועלת הציבורית מהמהלך גוברת על התועלת מערך ההכנסות"

הנהלת עיריית ירושלים קיבלה היום (ג') החלטה על הענקת פטור מהיטל השבחה לתקופה של חמש שנים במתחמים מוכרזים לפינוי-בינוי. כעת ההחלטה תלויה באישור מועצת העיר.


ההחלטה מתבססת על חוק ההסדרים האחרון, המאפשר לרשות המקומית לחלק את השטח שנמצא בתחומה לאזורים שונים, ולקבוע כי שיעור היטל ההשבחה שיחול ביחס לתוכנית פינוי-בינוי בכל אחד מהאזורים יהיה 50%, 25% או פטור מלא.
יש לציין כי הפטור יחול רק בשכונות השיכונים בירושלים, ובכלל זה שכונות הקטמונים (גונן), גבעת מרדכי, קריית יובל ועוד. הפטור לא יחול באזורי התעשייה בעטרות, גבעת שאול, תלפיות והר חוצבים, וכן במרכז העיר ובשכונות נחלת שבעה, נחלאות, אגן העיר העתיקה, ימין משה, טלביה, רחביה, המושבה הגרמנית, המושבה היוונית, בקעה, ניות, הר הצופים, רמת מוצא ועין כרם.
מעיריית ירושלים נמסר כי היא "רואה את התועלת הציבורית המצרפית כגוברת על התועלת מערך ההכנסות האפשריות מהטלת חבות בהיטל השבחה בפרויקטים מסוג זה. משכך, ובהתחשב במגבלת השטחים הפתוחים העומדים לטובת התרחבותה וגידולה הטבעי של העיר ובצורך לשמר את השטחים הירוקים בה, העירייה רואה בהתחדשות עירונית את הפתרון המיטבי לעתיד המגורים בעיר".
1 צפייה בגלריה
משה ליאון ראש עיריית ירושלים
משה ליאון ראש עיריית ירושלים
משה ליאון, ראש עיריית ירושלים
(צילום: דור פזואלו)
עוד הוסיפה העירייה: "תהליכי התחדשות עירונית מורכבים ואורכים זמן רב. עיריית ירושלים מעוניינת להאיץ את תהליך קידום התוכניות הללו, להביא לקיצורם ולרתום את כלל הגורמים העירוניים והממשלתיים כדי להוציאם מהכוח אל הפועל".
להערכת העירייה, האצת הבנייה בתחום ההתחדשות העירונית עתידה לזכות אותה בתקציבים מהמדינה (הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית), בהתאם להחלטת הממשלה מחודש אוגוסט 2021. בדרך זו ייווצר האיזון המתבקש בתמהיל ההכנסות לעיר בחמש השנים הקרובות, לצד צדק חלוקתי בין האזורים השונים ותוך שימת לב למאפייניהם.
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, מסר: "הכוונה להעניק את הפטור מהשבחה היא ביטוי למימוש המדיניות העירונית לתכנון יעיל וצודק של משאבי הקרקע המוגבלים לטווח ארוך, לבינוי מיטבי על הקרקעות הירושלמיות באמצעות בינוי גבוה, לציפוף בצירי הרכבת הקלה ובמקומות המתאימים לכך, בפרויקטים להתחדשות עירונית לפינוי-בינוי. כך גם נשמור על השטחים הפתוחים ועל הריאות הירוקות. למהלך יש גם יתרונות גדולים בהיבט של חידוש הרקמה האורבנית, חיזוק חברתי לשכונות ודאגה לדיור וקהילתיות לצעירים".
איתי סמדר, סמנכ"ל התחדשות עירונית בחברת רוטשטיין נדל"ן, בירך על המהלך: "הבשורה של פטור מהיטל השבחה מלא בפרויקטי פינוי-בינוי היא פנטסטית כי הפרויקטים, גם כאלה שהיו עם רווחיות נמוכה, עוברים את סף הכדאיות הכלכלית בצורה יותר טובה. זה יאפשר לנו לעשות תכנון יותר איכותי, עם פחות יחידות דיור. הבשורה היא גם עבור הדיירים, שיוכלו ליהנות מפרויקט יותר איכותי".