סגור
בולען שנפער ב בריכה ב בית ב כרמי יוסף
פעולות החילוץ

אסון הבולען: לבריכה אין היתר, הבעלים נעצרו בחשד לגרימת מוות ברשלנות

המשטרה עצרה זוג שבבעלותו הווילה בכרמי יוסף, שבבריכה שלה שהושכרה למסיבות נפער בולען גדול אליו נשאב גבר בן 32. גופתו חולצה בתום חילוץ מורכב שנמשך חמש שעות. המקום נבנה באזור שמלא בחללים תת-קרקעיים, ולפי החשד לבריכה אין היתר בנייה. סנגורם של בני הזוג: "הם מלח הארץ, בהלם"

זה היה יום כיף עבור עובדי החברה, אבל הוא נגמר באסון כאשר בולען נפער לפתע בתחתית הבריכה באמצע המסיבה: במשטרה ממשיכים הערב (חמישי) לחקור את נסיבות הטרגדיה בווילה בכרמי יוסף שבשפלה, שבה נשאב לתוך הבולען גבר כבן 30 וגופתו אותרה במנהרה תת-קרקעית בתום כחמש שעות של פעולות חילוץ מורכבות.
הזוג שבבעלותו הווילה עוכב הערב לחקירה, שבסיומה הוחלט לעצור אותם. מיוחס לה חשד לגרימת מוות ברשלנות והפעלת עסק ללא רישיון. במסגרת החקירה התברר כי לווילה שנבנתה לפני 27 שנים היה רק היתר בנייה לבית עצמו, ולא לבריכה הגדולה שבחצר שלו.
במסגרת החקירה בודקת המשטרה אם הבריכה במקום הושכרה, ואם מדובר בעסק שנוהל עם רישיון - או ללא. הבריכה הגדולה שוכנת בווילה שנבנתה לפני שנים רבות על מצוק בקצה המערבי של כרמי יוסף, מול תל גזר. האזור כולו יושב על חללים תת-קרקעיים ומערות קבורה, ולפי הערכות הבריכה עם משקל המים הרב שבה קרסה בחלקה לאחד החללים הללו – וכך נוצר הבולען.
הזוג שבבעלותו המקום מתגורר בבית פרטי אחר בכרמי יוסף. עורך דינם ציון אמיר מסר: "מדובר בבריכה שנבנתה לפני 27 שנים כדת וכדין וזה פשוט כמו בולען שפתאום נפער בים המלח". לדבריו, "הם בהלם כתוצאה מהטרגדיה האיומה והנדירה הזאת. הם מתכוונים לשתף פעולה באופן מלא בחקירה, להשיב על כל שאלה וכל מסמך. הם מלח הארץ, נמצאים תחת הלם קשה. זה אירוע כל כך חריג, כמו מכת ברק שפגעה בעץ וגרמה למות אדם. זאת רמת ההסתברות".
2 צפייה בגלריה
בולען שנפער ב בריכה ב בית ב כרמי יוסף
בולען שנפער ב בריכה ב בית ב כרמי יוסף
פעולות החילוץ מהבולען
(צילום: שאול גולן)


החוקרים גבו עדויות כבר בזמן החילוץ ממשתתפי מסיבת הבריכה ומכל הספקים לאירוע במסיבה בבריכה של הווילה הפרטית. איזי גורן, יו"ר ועד היישוב כרמי יוסף, אמר כי המקום כנראה הושכר לאירועים, והדגיש כי ליישוב עצמו אין דרך לאכוף סוגיות הקשורות לכך. "אנחנו לא נותנים היתרי בנייה, יש ועדה לתכנון ובניה של המועצה האזורית. כל אחד עושה כראות עיניו בחצר הפרטית שלו. כמו שאני מבין זה בית פרטי שמושכר לאירועים. הבריכה מושכרת למסיבות. זאת טרגדיה לכולם – גם לבעלי הבית ובעיקר לצעיר שאיבד את חייו".
הבולען נפער בסביבות השעה 14:00 בעיצומה של המסיבה עבור החברה שמשרדיה בתל אביב, ושבה השתתפו עשרות בני אדם. שני בני אדם שהיו בפנים נסחפו עם המים ונשאבו לבולען. אחד מהם, בן 34, יצא בכוחות עצמו ופונה במצב קל לבית החולים קפלן ברחובות. כוחות הכיבוי מסרו שהאדם השני, גבר כבן 30, נעדר במשך שעות עד שנמצאה גופתו. 15 בני אדם שהיו במסיבה לקו בחרדה וטופלו במקום.
פעולות החילוץ נערכו תחת סכנה של קריסות נוספות בתוך המנהרות התת-קרקעיות שמתחת לבסיס הבית. טפסר משנה אורן שישיצקי, מפקד תחנת הכיבוי איילון, אמר: "במשך חמש שעות מהרגע שהגענו עסקנו בפעולות סריקה, איתור וחילוץ. הורדנו כלבי גישוש ומצלמות אלחוטיות. ירדנו אנכית לעומק של כחמישה מטרים ומשם המשכנו עוד כ-15 מטרים בסוג של מנהרה תת-קרקעית שמתחת לווילה".

2 צפייה בגלריה
בולען שנפער ב בריכה ב בית ב כרמי יוסף
בולען שנפער ב בריכה ב בית ב כרמי יוסף
פעולות החילוץ
(צילום: שאול גולן)

לדבריו, "הנעדר נתפס בבוץ ובמים הכלואים של הבריכה בקצה המנהרה שמתחת לבריכה. היה קשה לחלץ את הנעדר. העברנו את הגופה לאלונקה ולאט לאט משכנו עד שחילצנו אותה לשפת הבריכה. אירועים כאלה בעולם לוקחים לפחות יממה ואנחנו בתוך שעות חילצנו את הגופה. נערכנו לאפשרות שהוא ייסחף במערות תת-קרקעיות עד לתל גזר. כל האזור מלא במערות".
המצילה שעבדה במסיבה, אביב בובליל, העידה כי "נוצרה מערבולת בתוך הבריכה. משהו שלא נראה רגיל, כמו להוציא את הפקק או לפתוח את בור הניקוז. נוצרו גלים מוזרים, כל המים נשאבו למטה, בהתחלה לא ראיתי לאן הם נשאבים". לדבריה, בזמן שהבולען נפער היו בבריכה כשישה אנשים בלבד, וחלקם היו בצדדים כך שלא נסחפו עם המים שנשאבו. היא נשאלה אם המים נשאבו פנימה מיד, והשיבה: "כן, זה היה עניין של שניות. זה לא משהו שנראה רגיל, בגלל זה הבנתי שזה איזשהו אירוע חריג שאני לא רואה בבריכות בדרך כלל".
היא הוסיפה כי "צרחה" לאנשים שהיו בבריכה לצאת ממנה: "הם חשבו שזה סוג של משחק של אחד האנשים. שניות אחרי זה פשוט נשמטה שם הקרקע, משהו שנראה כמו בולען ענקי. ראיתי שני אנשים שפשוט נעלמו. האינסטינקט הראשוני היה לנסות להיכנס, אבל הבנתי גם מאנשים שם שמנעו ממני להיכנס שלא הייתה אופציה להיכנס פנימה", הוסיפה.
בובליל ציינה כי חלף זמן מה עד שהייתה הבנה שיש נעדר. "לקח כמה זמן להבין. ניסו לחייג אליו, לאתר אותו בסביבה, אולי הוא הלך הביתה, ואז מצאו את הטלפון שלו", אמרה. על הגבר השני שחילץ עצמו מהבולען אמרה כי רק כשנרגעה ההמולה במקום שמעו אותו צועק "הצילו" מתוך הבולען. "הוא הרגיע אותנו שהוא בסדר. הוא היה קצת חבול. במזל היו שם אנשים מהחברה שהצליחו לרדת למטה ולעזור לו".