סגור

החוק לעידוד השכרה ארוכת טווח בדרך לאישור הכנסת

ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את התיקונים לחוק לעידוד השקעות הון, שמטרתם לעודד שוק שכירות מוסדית ארוכת טווח. תקופת חובת ההשכרה מזנקת מ-5 שנים ל-15 שנה. בדיון העיר ח"כ יריב לוין: "בתקופתי כשר תיירות עודדנו יזמים לבנות מלונות ואף יזם לא בא". יו"ר הוועדה אלכס קושניר: "בנינו מודל כלכלי מאוד"

ועדת הכספים בראשות חבר הכנסת אלכס קושניר אישרה אמש (א') לקריאה שנייה ושלישית את חוק השכירות המוסדית – עידוד השקעות הון, שנכנס לראשונה לחוק ההסדרים. במסגרת התיקונים שאושרו נקבעו שיעורי מס מופחתים על הכנסה חייבת ממכירת דירות להשכרה או על השבח הריאלי ממכירת דירות להשכרה, וכן על ההכנסה החייבת מהשכרת הדירות, בכפוף לכך שהדירות יושכרו למגורים למשך 15 שנים מתוך 18 השנים הראשונות שלאחר תום הבנייה, כאשר תקופות ההשכרה לשוכרים יהיו תקופות רצופות של 5 שנים לפחות.


כך, במסגרת החוק שאושר לקריאה שנייה ושלישית, נקבע כי המסלול הישן ימשיך לחול עבור בניינים להשכרה שלגביהם הוגשו בקשות לאישור עד ל-31 בדצמבר 2023. ההטבות יחולו על בניין חדש ובבעלות של חברה או של יחיד, לצד חברות שקופות, חברות בית וכדומה, לצד התאמות מס מבחינת ההטבות. זאת בניגוד לנוסח החוק המקורי שבו יחיד לא היה זכאי למסלול ההטבות. באזור שאינו פריפריאלי הבניין צריך לכלול את אחד הקריטריונים: שהבניין כולל לפחות 10 דירות להשכרה, או שלפחות 66% מהדירות בבניין יהיו מיועדות להשכרה. זאת בשונה מהמצב הקודם שבו הדרישה למספר דירות להשכרה היתה 4-6 דירות בלבד, או לפחות 50% מהדירות בבניין מיועדות להשכרה. באזור פריפריאלי הבניין צריך לכלול אחד משני הקריטריונים: שהבניין יכלול 6 דירות להשכרה, או שלפחות 30% מהדירות בבניין יהיו מיועדות להשכרה.

2 צפייה בגלריה
ח"כ אלכס קושניר יו"ר ועדת כספים
ח"כ אלכס קושניר יו"ר ועדת כספים
ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת כספים
(צילום: אלכס קולומויסקי)

העמדת 66% מהדירות בבניין להשכרה תהווה מבחן משמעותי ליישום החוק, שכן עד כה יכול היה יזם למכור מחצית מהדירות בבניין, וליהנות מהטבות המס לאור העמדת המחצית השנייה של הדירות בבניין להשכרה. בהקשר זה אמר אתמול בדיון ח"כ יריב לוין כי "גם בתקופתי כשר תיירות, עשינו מודל יפה מאוד לבניית בתי מלון, רק שהוא נשאר על הנייר, ואף יזם לא בנה בית מלון. ההחלטות צריכות להיות כלכליות גם ליזמים".
על מנת לעודד את העמדת הדירות להשכרה לתקופה כמה שיותר ארוכה שמגיעה ל-20 שנה, נקבעו הטבות מס מדורגות. מכירת הדירות תתאפשר רק לאחר 15 שנות שכירות. ב-5 השנים הראשונות תזכה החברה המשכירה למס מופחת על הכנסה משכירות בגובה 11%, לאחר 5 שנים בתקופה 5 עד 10 שנים יירד המס ל-9% , ולאחר מכן בתקופה שבין 10 ל-15 שנים, יעמוד המס על 7%. בנקודה זאת לאחר 15 שנות השכרה ניתן יהיה למכור את הדירות, אך לאחר 15 שנה ועד 20 שנות שכירות ויותר, יעמוד המס המופחת על 5% בלבד.
יחידים ישלמו ב-5 השנים הראשונות מס מופחת על הכנסה משכירות בגובה 29%, לאחר מכן בתקופה שבין 5 עד 10 שנים ישלמו מס בשיעור 27.5%, לאחר מכן בתקופה שבין 10 ועד 15 שנה ישלמו מס בשיעור 25.5%. אם ימשיכו להחזיק בדירות לאחר 15 שנה, ישלמו מס בשיעור 24%.
חברות יוכלו למכור את הנכס לגוף אחר, ובתנאי שהדירות יועמדו להשכרה לפחות 15 שנה. כך שהחברה הרוכשת תתחייב להמשיך ולהשכיר את הדירות. מס הרכישה בעסקה שכזאת יעמוד על 0.5% במקום 6% בתנאי שהחברות עמדו בתנאים ובהתחייבויות.
במקרה של הפרת תקופת השכירות, ומכירת הדירות לפני התקופה הנקובה, יחוייב בעל הנכס בתשלום מלא של שיעורי המס. שלילת ההטבות תחול גם על הגופים שהחזיקו ראשונים בנכס ומכרו אותו הלאה. על כן, החברות יידרשו בעת מכירה לעגן את התחייבות הקונים להמשך השכרה בהסכמים ביניהן.

2 צפייה בגלריה
פרויקט הגדנ"ע תל אביב שכירות ארוכת טווח
פרויקט הגדנ"ע תל אביב שכירות ארוכת טווח
פרויקט בתל אביב לשכירות ארוכת טווח
(צילום: ציפי לבי)

בעקבות אלפי הסתייגויות שהגישו ח"כ ינון אזולאי וח"כ בצלאל סמוטריץ', שטענו כי המדינה לא פועלת כלל לבניית דירות להשכרה ארוכת טווח ביהודה ושומרון, וכי חוק עידוד השקעות הון לא חל לעניין יהודה ושומרון, הושגו הסכמות וההסתייגויות נמשכו. מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן הודיע כי פרויקטים של החברה הממשלתית דירה להשכיר, יכללו גם את יהודה ושומרון, וכן את האוכלוסייה החרדית.
"אני מאמין בכל ליבי שניתן פה דחיפה אמיתית לשכירות ארוכת טווח בשוק", אמר יו"ר הוועדה אלכס קושניר בתום הדיון. "הכנסנו לחוק את התוספת להגנה על הדיירים, בנינו מודל שהוא כלכלי מאוד, עם המשכיות של הטבות תוך שמירה על מתווה השכירות ארוכת הטווח, הכול כדי שהפרויקטים האלה ייצאו לפועל. 27% מהתושבים בישראל חיים בשכירות פרטית שלא מאפשרת ודאות. בעולם מדובר ב-40%, ואנחנו יכולים להגיע לשם באמצעות שלושת המסלולים: דירה להשכיר, חוק עידוד השקעות הון וקרנות הריט. אני מאמין שבשנה הבאה נראה את הפרויקטים הללו יוצאים לעולם".