סגור
בניינים אתר בנייה ב עיר רמלה
בנייה ברמלה (צילום: עמית שעל)

תזרז את הוצאת היתר הבנייה או תגרום לכאוס? הרפורמה החדשה בתכנון

ממלא מקום שר הפנים יריב לוין חתם על תקנה המבטלת את ההפרדה בין שטח עיקרי לשטח שירות בהיתרי בנייה. דעות המומחים חלוקות: בעוד יש הסבורים שהתקנה תפשט תהליכים, אחרים מזהירים מפני "שיבוש של כל מנגנון התכנון העירוני"

מינהל התכנון ומטה התכנון הלאומי הודיעו הבוקר (ג') כי מ"מ שר הפנים, יריב לוין, חתם על תקנה המאפשרת את ביטול החלוקה בין שטח עיקרי לשטח שירות בהיתר בנייה - גם בהיתרי בנייה שיוצאו מכוח תוכניות שכבר אושרו. מטרת המהלך היא לקצר משמעותית את תהליך הוצאת ההיתר.
שטח שירות הוא שטח שכשמו כן הוא - משרת את השטח העיקרי במבנה. שטחי שירות הם למשל ממ"דים, חדרי מדרגות, חדרי מכונות, שטחים המיועדים למערכות טכניות, חניות ומרפסות לא מקורות. האדריכלים, בשליחות היזמים, מעוניינים בדרך כלל להגדיל את השטח העיקרי על חשבון שטחי השירות, מה שגורר מחלוקות ומעכב את הוצאת ההיתר. לדברי יו"ר מטה התכנון הלאומי, הרב נתן אלנתן, התקנה עליה חתם לוין היא "תיקון היסטורי שישנה את עולם הרישוי, יחסוך זמן רב ויפתור מחלוקות משפטיות בשלב הרישוי".
אולם לא כולם תומכים בתקנה החדשה. כך למשל, המהנדס יגאל צ'ודנר, מנכ״ל ומייסד חברת נתיבי הקמה המתמחה בניהול הליכי רישוי וסטטוטוריקה, טוען כי התקנה עלולה דווקא לגרום לתוצאה ההפוכה - עיכוב בתהליך הוצאת ההיתר. לדבריו, "המהלך הזה יגרום לשיבוש של כל מנגנון התכנון העירוני, לריבוי פרשנויות, וכתוצאה מכך לוויכוחים מיותרים ועיכובים רבים בתהליכי קבלת היתרי בנייה. מעכשיו, כל יזם או קבלן יחליט איך וכמה שטח שירות, אם בכלל, יבנה. מובן מאליו שיזם של קניון ירצה יותר מסחר מאשר מחסנים, מעברים לציבור וחניה, ויזם מגורים ירצה יותר דירות ופחות שטחי שירות, וכנ״ל בתעשייה, משרדים וכדומה. מצד שני, הרשות בוודאי תרצה להיות מעורבת בתכנון, להגביל ולא לתת ליזם להתפרע".
לעומת זאת, אדר' גיא דוננפלד, מהנדס העיר בית שמש ויו"ר איגוד מהנדסי הערים, סבור כי "הרציונל של ביטול האבחנה בין עיקרי לשירות הוא חיובי. הוויכוחים בין אדריכלים לוועדות הרישוי על שטחים הגיעו למקום של הזיה. כל הזמן רק ניסו לייצר פטנטים להגדלת השטח העיקרי. יש חישוב שטחים כולל ותפקיד האדריכל לשמור על איכות התכנון".
עו"ד מיטל טויסטר רוזנטל, שותפה במשרד עפר טויסטר עורכי דין המתמחה בתכנון ובנייה, סבורה שהחשש מתכנון לא ראוי הוא בשוליים. כלומר, שהתיקון יביא לייעול הליכי הרישוי: "אני חושבת שיש פה הרבה יתרונות. זה יפשט תהליכים ויזרז אותם. היום מתבזבז הרבה זמן על בדיקת ניואנסים קטנים. יש לזה גם יתרונות מבחינת גמישות התכנון: ביטול ההפרדה בין שטח עיקרי לשירות יאפשר את התאמת התכנון לצרכים המשתנים עם הזמן. החשש שמתעורר הוא שהתכנון יהיה פחות מיטבי מבחינת שטחי השירות, אך ההנחה היא שהשוק ידע לנהל את זה. בסופו של דבר, גם היזם צריך למכור את הדירות". עו"ד טויסטר רוזנטל מדגישה: "יש תקנים והם לא נעלמים. ההגדרות של כמות חניות, מעלית, או רוחב מסדרון תקפות - והן אלה שיקבעו".