$
שוק ההון

בלעדי לכלכליסט

סומיטומו מחפשת להשקיע עד 100 מיליון דולר בהייטק הישראלי

תאגיד הענק יחפש שיתופי פעולה בתחומי התשתיות, ערים חכמות וניידות. סגן נשיא החברה אומר: "בעתיד התחרות תהיה בין ערים, לא בין מדינות"

ליאור גוטמן 08:4206.05.20

תאגיד הענק היפני סומיטומו (Sumitomo) פותח בימים אלה קרן השקעות חדשה בישראל, In venture, שהיקף ההשקעות המתוכנן בה הוא עד 100 מיליון דולר.

 

 

 

סומיטומו חוגגת 100 שנות פעילות ומעסיקה כיום כ־67 אלף עובדים בכ־135 מדינות בעולם. מדובר בקונגלומרט שנסחר בנאסד"ק ומחזיק קרוב ל־1,000 חברות־בנות.

 

סומיטומו מדורגת כאחת החברות בפורצ'ן 500 (רשימת החברות הגדולות בארה"ב), עם רווח שנתי של כ־2.9 מיליארד דולר. תחומי הפעילות שלה הם תעשיית הפלדה והמתכות, תעופה ותחבורה, תשתיות אנרגיה קונבנציונלית ומתחדשת, טלקומוניקציה ותעשיות המינרלים והכימיה. 

סגן נשיא סומיטומו טושיקזו נאמבו סגן נשיא סומיטומו טושיקזו נאמבו צילום: יובל חן

 

מי שהשיק את הקרן בישראל הוא סגן נשיא התאגיד טושיקזו נאמבו (Toshikazu Nambu), רגע לפני שישראל הטילה חובת בידוד על כל הנוסעים הנכנסים אליה.

בראיון ל"כלכליסט" הוא מספר על פעילות התאגיד, ואומר שאחת המטרות בהקמת הקרן בישראל היא "למצוא פתרונות טכנולוגיים וחברות הזנק מקומיות שיתמכו בפעילות החברה".

 

למה לחפש דווקא בישראל?

"אורח החיים שלכם פה הכריח אתכם למצוא פתרונות לחיים וזה הרשים אותנו. אז התחברנו לאייל ואיתן (רוזנר ונאור, מנהלי הקרן בישראל ‑ ל"ג), והרצון הוא לא רק להתחבר כלכלית אלא למצוא שיתופי פעולה משמעותיים. זו פעם ראשונה שלי בחיבור עם ישראל".

 

מה בדיוק אתם מחפשים?

"הפוקוס הוא על תשתיות, לרבות עיר חכמה, דיגיטציה ומוצרי בריאות, סייבר, IT, אנרגיה ומוביליזציה. בשלב זה העולם מחולק למדינות, אבל בעתיד העולם יחולק לאזורים, מחוזות וערים. לכל עיר תהיה פלטפורמה והתמחות משלה. לכל עיר יהיה אופי שונה, וכל אזרח יבחר איפה לחיות ואיפה לשלם מס. טוקיו תתחרה בניו יורק שתתחרה בתל אביב. כדי להיות עיר טובה שתמשוך, היא תצטיין במשהו. למשל, תל אביב מאוד טובה לתיירות. ולכן, סל המוצרים שלנו יאפשר לתת חבילה לכל עיר בתחומים שונים, למשל אינטרנט מהיר, בתי חולים יעילים, תעשייה ואנרגיה מתקדמות ותחבורה חכמה. זו ההגדרה לתפיסתי של הערים החכמות".

 

מה לגבי תחבורה - באמת בעשור הבא לא נשב מול ההגה?

נאמבו צוחק. "בחודש שעבר הייתי בארה"ב ונסעתי בטסלה. זה היה מדהים לעלות על הכביש המהיר עם נהיגה שבממוצע היתה יותר מהירה משלי. יש כרגע בעיות רגולציה אבל עובדים על זה בכל העולם, וגם יצרני הרכב הסינים על זה. חברות הביטוח יצטרכו לתת פתרון לנהיגה אוטונומית ומחוץ לעיר יצטרכו להוציא את הנהג מההגה, אבל זה פתרון עתידי שחייב להגיע מהממשלה ובאחריותה".

 

מי שינהלו את הקרן בישראל הם אייל רוזנר (55) ואיתן נאור (57). רוזנר כיהן בעשור הקודם כראש מינהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה. נאור ניהל בעבר את TTI Telcom, ECTel ושימש בכיר באמדוקס.

 

לאיזו פעילות אתם מכוונים?

"אנחנו יכולים לספר לך על השקעה ראשונית בחברת אנגוג, חברת בינה מלאכותית שמציעה פתרונות לסקטורי הבנקאות, הקמעונאות, התחבורה והתקשורת".

x