$
שווקי חו"ל

בעקבות הפרסום בכלכליסט על המו"מ עם פפסיקו: המסחר במניית סודה סטרים זינק פי 4 מהממוצע

המניה ננעלה במחיר של 72.5 דולר והשלימה זינוק של 105% מתחילת השנה; סוכנות בלומברג: סודה סטרים תעניק יתרונות רבים לקוקה קולה או לפפסי אם ירכשו אותה

ענת ציפקין 08:5009.06.13

מחזור המסחר של מניית סודה סטרים ביום שישי היה גבוה פי 4 מהממוצע, זאת בעקבות חשיפת "כלכליסט" ביום חמישי כי החברה מנהלת משא ומתן לרכישתה על ידי ענקית המשקאות פפסיקו בתמורה ל־2 מיליארד שקל.

המניה עלתה ב־1.8% ביום שישי וננעלה במחיר של 72.5 דולר — רמתה הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2011, חרף הודעת פפסיקו באתר האינטרנט כי היא מכחישה את קיומו של המשא ומתן. בשבוע האחרון עלתה המניה ב־11% בנאסד"ק ובסך הכל השלימה זינוק של 105% בשנה האחרונה והגיעה לשווי שוק של 1.46 מיליארד דולר.

 

כפי שפורסם ב"כלכליסט", המחיר שמוכנה פפסיקו לשלם אף גבוה מ־2 מיליארד דולר ועשוי להגיע למחיר של 95 דולר למניה. פפסיקו כבר פנתה לסודה סטרים באמצעות בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס. כמו כן, סודה סטרים ביקשה לבחון אפשרויות דומות מול המתחרה קוקה־קולה, לפני הנעת המגעים עם פפסיקו למו"מ מתקדם והחלפת טיוטות, אולם בדירקטוריון החברה ישנה נכונות לבצע את המכירה בשוויים המדוברים.

 

סודה סטרים סודה סטרים צילום: בלומברג

 

סודה סטרים הופכת לבעיה עבור היצרניות הגדולות

 

בשווקים התייחסו בחיוב לאפשרות שסודה סטרים תמכור או אולי אף תשתף פעולה עם אחת מהחברות הגדולות - פפסיקו או קוקה קולה אם עסקת המכירה לא תצא לפועל. "שתיהן מודעות כיום יותר מאשר בעבר לקיומה של סודה סטרים", כתב האנליסט ג'ון פאוצ'ר מג'י.פי מורגן צ'ייס.

 

אף כי מנכ"לית פפסיקו אינדרה נואי הכחישה את הדיווחים לפיהם בכוונת ענקית המשקאות לרכוש את סודה סטרים, אתרים כלכליים מיהרו לציין כי יצרנית מכשירי הסודה עשויה בהחלט להוות רכישה מוצלחת עבור חברה גדולה, בין אם פפסיקו או קוקה קולה.

 

סודה סטרים, כך דווח, מנסה לשנות את האופן שבו אנו צורכים סודה. אף כי היא מתחרה נגד שחקניות גדולות כמו קולה ופפסי, לחברה יתרונות רבים לעומת ענקיות הסודה הוותיקות. סודה סטרים מציעה חלופה למי שאינם מעוניינים לסחוב ולאחסן כמות גדולה של בקבוקי משקה. לא מדובר כאן בנוחות אישית בלבד, כי אם גם ביתרונות לא מבוטלים לשימור הסביבה. מעבר לכך, סודה סטרים מאפשרת לצרכן חיסכון בעלויות וגמישות צריכה רבה בשל ריבוי הטעמים שהיא מציעה בערכות שלה.

 

סוכנות בלומברג ציינה כי החברה הופכת בהדרגה לבעיה מעיקה עבור היצרניות הגדולות, גם בשל היתרון הסביבתי שלה. לפי בלומברג, גם אם סודה סטרים לא כבשה עדיין נתח משמעותי משוק המשקאות הקלים, היא צומחת בקצב מרשים והכנסותיה עלו ב־33% בממוצע בשנה, בחמש השנים האחרונות.

 

בנק ההשקעות ברקליס העלה את מחיר היעד של סודה סטרים ל־100 דולר למניה, כשהאנליסט דיוויד קפלן כתב כי "הדיבורים על כך שהחברה היא שיגעון חולף הינם מנותקים מהמציאות", וציין כי הדברים נתמכים במה שאומרים הן הצרכנים והן נקודות המכירה בנוגע להיקפי המכירות והשימוש במוצרים.

 

פפסיקו שואפת להרחיב עסקיה באמצעות רכישות

 

2012 היתה שנה מעולה לחברה שרשמה צמיחה של 51% במכירות שגדלו ל־436.3 מיליון דולר. הרווח הנקי השנתי צמח ב־59.6% והסתכם ב־44 מיליון דולר. בתחזיות ל־2013 צפתה החברה גידול של כ־25% בהכנסותיה. הרווח ברבעון הראשון של 2013 עמד על 12 מיליון דולר ובקופה 50 מיליון דולר.

 

בחודש שעבר הציגה פפסיקו יעדים ארוכי טווח במסגרת כנס אסטרטגי שנערך בארצות הברית. בין השאר דיווחה החברה על תוכניתה להגדיל את הצמיחה באמצעות השקעות בכלכלות מתפתחות ועל ייעול טכנולוגיות הייצור והאריזה כדי לחסוך עלויות. תוכניות לקיצוץ כ־3% מכוח העבודה הגלובלי שיצאו לדרך ב־2012 אמורות לחסוך לחברה כ־1.5 מיליארד דולר עד 2014.

 

באותו כנס דיווחה פפסיקו גם על שאיפתה להרחיב את עסקיה באמצעות רכישות ושותפויות אסטרטגיות. יצוין כי השקעותיה של החברה מסתכמות בפחות מ־500 מיליון דולר בשנה.

המאבק של סודה סטרים מול היצרניות הגדולות היה בעיקר בחזית השיווק. בשנה האחרונה התמודדה החברה עם הרגולטורים בבריטניה ובארה"ב, לאחר שמשני צדי האוקיינוס הוחלט לפסול את הפרסומות שלה. סמנכ"ל השיווק של סודה סטרים, אילן נקש ציין באחד המקרים כי "היינו פרובוקטיביים מדי בכל הקשור לתעשיית המשקאות המוגזים".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x