$
בורסת ת"א

מהפכת הסלולר הגיעה לדו"חות: 95 אלף מנויים נטשו ברבעון השני

כניסתם לשוק של ספקיות הסלולר החדשות והמפעילים הווירטואליים מורגשת היטב בדו"חות החברות הוותיקות. ההכנסה מהלקוחות קטנה, כוח האדם נפגע ובסלקום ביטלו את הבונוס לעובדים - אבל בפרטנר עדיין מחלקים דיבידנד

שניר הנדלר ומאיר אורבך 08:1815.08.12

השינויים הרגולטוריים והתחרות הגוברת בענף הסלולר הורגשו עד עתה בעיקר בכיסו של הצרכן. סדרת פעולות שהוביל שר התקשורת משה כחלון העניקו לצרכן כוח מיקוח גדול יותר כנגד החברות, וסייעו לו להפחית משמעותית בהוצאות התקשורת שלו. הדו"חות הכספיים לרבעון השני של 2012 שפרסמו אתמול סלקום ופרטנר ובתחילת החודש פלאפון כחלק מדו"חות בזק, מאפשרים לכמת את השינוי שהתרחש בשוק התקשורת בשנה החולפת, ומרמזים על האתגרים הצפויים לחברות הסלולר עקב הגברת התחרות מצד גולן טלקום ו־HOT Mobile, שהצטרפו לשוק במאי האחרון.

 

מנויי החברות מדברים יותר במחיר נמוך יותר

 

כדי לשמור על נתח השוק, נאלצו חברות הסלולר הגדולות להציע חבילות תקשורת שכללו דקות שיחה רבות יותר, תמורת מחיר נמוך יותר. דו"חות החברות מראים שאכן הלקוחות ניצלו את החבילות החדשות, וממוצע דקות השיחה ללקוח עלה בקרב כל החברות. מאידך, הכנסת החברות הגדולות מכל מנוי ירדה. ההכנסה החודשית הממוצעת של סלקום מקו ירדה ב־16.5% ברבעון השני של השנה לעומת התקופה המקבילה; בפרטנר ירדה ההכנסה החודשית הממוצעת בקצב שנתי של 10% ופלאפון ספגה ירידה מתונה יותר של 9.2% בהכנסה החודשית הממוצעת מכל קו.

למרות שלקוחות הסלולר שילמו בממוצע פחות, חברות הסלולר יכולות להתנחם בכך שהשחיקה בהכנסה החודשית הממוצעת מקו נבלמה ברבעון השני ושמרה על יציבות לעומת הרבעון הקודם. לא מן הנמנע שעקב התגברות התחרות וכניסתם של השחקנים החדשים לענף, חברות הסלולר הגדולות יאלצו להתמודד עם שחיקה משמעותית יותר בהכנסה החודשית הממוצעת מקו.

 

לקוחות הסלולר מדברים יותר אבל משלמים פחות

 

שיעורי הנטישה הגיעו לשיאים חדשים

 

לקוחות הסלולר ניצלו את התחרות הגוברת כדי לשפר עמדות מול הספקיות, מהלך שניכר היטב בנתוני שיעורי הנטישה של החברות הוותיקות, שהגיעו לשיא ברבעון השני של 2012. מהדו"חות עולה ששיעור הנטישה (אחוז הקווים שעזבו את החברה במהלך השנה מקרב כלל קווי החברה) עלה אצל שלוש החברות ולכן נראה כי עיקר הנטישה היא לטובת המפעילים החדשים.

 

סלקום חוותה עלייה משמעותית בשיעור הנטישה הרבעוני שעלה בכ־29% לעומת הרבעון הראשון של השנה לכדי 8.1%. לפני הרבעון השני, סלקום רשמה עלייה מתונה יחסית בשיעור הנטישה, שמלמד כי רבים מלקוחותיה העדיפו שלא לנטוש אלא לנצל את הכוח שניתן להם כדי לזכות במחירים טובים יותר. אם ברבעון השלישי השנה, שיהיה הרבעון השלם הראשון שבו תבחן השפעתן של גולן טלקום ו־HOT Mobile על החברות הגדולות, קצב העלייה בשיעור הנטישה בסלקום יהיה דומה או גדול יותר, סלקום תידרש להשקיע משאבים רבים יותר בשימור הלקוחות, עבודה לא קלה בתקופה שבה התחרות גוברת.

 

אם ברבעונים האחרונים נהנתה פלאפון מירידה עקבית בשיעור הנטישה, הרבעון שהסתיים ביוני האחרון מרמז על היפוך המגמה עם זינוק של 54% לעומת הרבעון הקודם לשיעור נטישה של 6%. את שיעור הנטישה הגדול ביותר רשמה פרטנר: 8.9% ברבעון השני, עלייה של 11% לעומת הרבעון הראשון של השנה.

 

בסך הכל איבדו שלושת חברות הסלולר הגדולות 95 אלף מנויים במהלך הרבעון השני של השנה. לעומתן, HOT דיווחה השבוע כי גייסה ברבעון השני 142 אלף לקוחות חדשים ויותר מרבע מיליון לקוחות עד כה, כך שנראה שמגמת איבוד המנויים לא צפויה להיחלש ברבעונים הקרובים.

 

ההשקעה בטכנולוגיה צפויה להיחתך

 

לב לבה של כל חברה סלולרית היא המערכת הטכנולוגית שעליה בנויה הרשת. חוסר הבהירות לגבי ההכנסות הצפויות לחברות מטיל צל כבד על יכולתן של החברות לבצע השקעות שאינן רק לשמירה על איכות הדיבור ברשת או על מהירות הגלישה, אלא שנועדו להתפתחות טכנולוגית עתידית. אם בעבר חברות הסלולר ראו ביתרון הטכנולוגי של כל

רשת את עיקר התחרות, הרי שמאבק המחירים יוביל אותן במהרה להתחרות זו בזו בכמות הקיצוצים בהשקעה, והטכנולוגיה עלולה להיות הנפגעת העיקרית.

 

אף שהחברות לא צפויות להרחיב את השקעותיהן בטכנולוגיה, סלקום ופרטנר דווקא כן מתכוונות להשליך חלק מיהבן על שירותי טלוויזיה בתשתית אינטרנט. שתי החברות ציינו זאת בדו"חותיהן ומנכ"ל פרטנר חיים רומנו אף מצוטט אומר "דירקטוריון החברה אישר את המלצת ההנהלה להשקיע בשנתיים הקרובות כ־60 מיליון שקל בשדרוג מערכות המידע".

 

אף שנתוני החברות מראים לכאורה עלייה בהשקעות במחצית הראשונה של 2012 ביחס לשנה הקודמת, בפועל מדובר בעיקר במה שנשאר מהשקעות 2011. לפי ההערכות בענף בעתיד הקרוב יחושו אגפי הטכנולוגיה קיצוץ נרחב והחברות ישקיעו את המינימום הנדרש בכדי לעמוד בתחרות.

 

העובדים משלמים את מחיר החיסכון בהוצאות

 

כדי להתמודד עם התמורות שעבר הענף בשנה האחרונה נאלצו החברות להתייעל. רכישת סמייל ונטויז'ן שהשלימו פרטנר וסלקום אשתקד מאפשרת להן להציע מוצרים רבים יותר, מערכי הפצה ושיווק מפולחים יותר, ותשתיות תקשורת רחבות יותר, בדומה לאלו שהציעה קבוצת בזק, בעלת השליטה בפלאפון וחברת הלווין yes. כל אלה, תרמו

ברבעון השני לעלייה בשיעור ה־EBITDA (רווח תפעולי בניכוי מס, פחת והוצאות אחרות) לעומת הרבעון הקודם. אך המציאות חייבה גם לצמצם את כוח האדם.

 

מאות עובדים נפלטו בחודשים האחרונים וצפויים להמשיך להיפלט מהחברות שנהגו עד לפני שנה לגייס עשרות עובדים חדשים בכל חודש. חברות הסלולר אינן מחויבות לדווח על השינוי במצבת העובדים במהלך השנה אלא רק במסגרת הדו"חות השנתיים. אולם על המחיר שמשלמים העובדים ניתן ללמוד מדבריו של מנכ"ל פרטנר רומנו במקביל לפרסום הדו"חות: "מהלכי ההתייעלות התפעולית שבהן נוקטת החברה נמשכים, כאשר בתשעת החודשים האחרונים צומצמו ההוצאות התפעוליות ב־100 מיליון שקל. כחלק ממהלך כולל זה, ממשיכה החברה בהתאמת מצבת כוח האדם בעיקר באמצעות תהליך מסודר של צמצום גיוסים וביטול תקנים שאינם מאוישים, כשבסך הכל מאוקטובר 2011 ועד לסוף יולי השנה צומצמו כ־2,100 משרות".

 

בשונה מפרטנר, סלקום לא ציינה בדו"חותייה את ההשפעה הכמותית של מאמצי ההתייעלות שלה על מצבת העובדים, אך ציינה שב־12 החודשים האחרונים הצליחה לקצץ כ־300 מיליון שקל בהוצאותיה. סכום מרשים זה, שרבות מהחברות הישראליות היו שמחות לרשום כהכנסות, טומן בחובו כמובן גם פיטורים של מאות עובדים.

 

בנוסף, במכתב שנשלח אתמול לעובדי סלקום ושהגיע לידי "כלכליסט" נכתב ש"לאור הסביבה התחרותית המשתנה והרצון לנקוט בצעדי זהירות, החליט דירקטוריון החברה לא לחלק דיבידנד בגין הרבעון השני של 2012 ובונוס לעובדים בגין 2011".

 

החברות עדיין מרוויחות, גם אם מעט פחות

 

הכנסות פרטנר ברבעון השני של 2012 הסתכמו ב־1.4 מיליארד שקל, ירידה של 24% לעומת הרבעון המקביל.

בסלקום, נרשמה ירידה מתונה של 5.7% בהכנסות ואלו הסתכמו ברבעון המדווח בכ־1.5 מיליארד שקל. אם מנטרלים את השפעת נטויז'ן, הכנסות סלקום מסתכמות בכ־1.2 מיליארד שקל, ירידה של 22% לעומת הרבעון המקביל.

 

על אף התמורות בענף, חברות הסלולר ממשיכות להרוויח, אם כי השורה התחתונה מתכווצת. הרווח הנקי של פרטנר הסתכם ברבעון השני של השנה ב־120 מיליון שקל, ירידה של 41% לעומת התקופה המקבילה. סלקום השיגה רווח נקי של 121 מיליון שקל - צניחה של 50%.

 

לעומת סלקום שבחרה לא לחלק דיבידנד, פרטנר בחרה לחלק לבעלי מניותיה דיבידנד של 160 מיליון שקל. במקביל הודיעה פרטנר על רכישה עצמית של איגרות החוב שלה בהיקף של עד 200 מיליון שקל. אם תממש פרטנר תוכנית זאת הדבר עשוי להוזיל את עלויות המימון של החברה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x