$
שווקי חו"ל

מנכ"ל דלק US: "הקרבות בלוב הזניקו את מחיר הנפט, ואנחנו נהנים מהמצב"

מאז תחילת 2011 זינק שווייה של מניית דלק US ב־130% למיליארד דולר. ימין, שייסד את החברה לפני עשור ומחזיק במניות ואופציות בשווי 25 מיליון דולר, שוקל התרחבות בתחום תחנות הדלק, אחרי שהשלים את רכישת השליטה בבית זיקוק נוסף בארה"ב

גולן חזני 07:3319.07.11

בינואר האחרון עוד עמד מחירה של מניית דלק US בבורסת נאסד"ק על 6.90 דולרים בלבד. חצי שנה אחרי, מגרדת המניה את רף 17 הדולרים. קפיצה כזו בשווי חברה, מ־400 מיליון דולר לכמעט מיליארד דולר בזמן כה קצר, היא תופעה חריגה, אף שמדובר, בעצם, בהתאוששות המשמעותית הראשונה של המניה מאז נכנסה למשבר באמצע 2007.

 

עוזי ימין, נשיא ומנכ"ל דלק US, המתראיין לראשונה לאחר תקופה ארוכה, מייחס את הפריחה בעסקים למלחמה בלוב. "המלחמה הביאה לזינוק במחיר הנפט מסוג ברנט (שמופק בים הצפוני ומחירו מהווה בנצ'מארק לנפט המזרח תיכוני - ג"ח), ומרווח הזיקוק שלו עלה ל־9–12 דולר", אומר ימין ל"כלכליסט". "בנפט הטקסני, WTI (הנחשב איכותי יותר - ג"ח), נוצרו מרווחי זיקוק גבוהים יותר של 25 דולר. בית הזיקוק שלנו בטקסס הוא מהבודדים בארה"ב שמזקקים נפט מסוג WTI, ואנחנו נהנים מהמצב".

 

ואמנם, כששוק הנדל"ן נתון עדיין במשבר, עסקי הזיקוק עושים בימים אלו רק טוב ליצחק תשובה, בעל השליטה בדלק US. לפני עשר שנים השקיעה קבוצת דלק 40 מיליון דולר בהקמת החברה בארצות הברית - השקעה ששווייה תפח מאז לכ־700 מיליון דולר. ימין, שנבחר על ידי תשובה להקים את הפעילות בארה"ב, לא מקופח, ומחזיק בכ־1.1% ממניות דלק US, ובאופציות בשווי 25 מיליון דולר.

מה דעתך על מניית דלק US:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

אפשר להניח שהשגשוג הנוכחי זמני, כי כשהמלחמה בלוב תסתיים, מחיר הנפט יירד, לא?

"אנו צופים שהפער בין מחיר הנפט ברנט למחיר הנפט הטקסני בטווח הארוך יעמוד על 5–10 דולרים, וישאיר לנו עדיין מרווח זיקוק מצוין".

 

הצפת ערך ב־2006

 

דלק US הוקמה ב־2001, ועד שנת 2006 רכשה יותר מ־350 תחנות דלק בדרום־מזרח ארה"ב במאות מיליוני דולרים. באפריל 2005 רכשה גם את בית הזיקוק גלוריה בטקסס, שמפיק 58 אלף חביות נפט ביום, תמורת כ־16 מיליון דולר. הצפת הערך לדלק US הגיעה במאי 2006, כשהחברה השלימה הנפקה ראשונה בניו יורק וגייסה 184 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר.

 

לאחרונה השלימה החברה את רכישת בית הזיקוק ליון באלדורדו שבארקנסו, בעל כושר הפקה של 80 אלף חביות ביום. ב־2007 רכשה החברה 34.6% ממניות ליון תמורת כ־143 מיליון דולר, ובמרץ האחרון רכשה 53.7% נוספים בכ־95 מיליון דולר (בנוסף ל־50 מיליון דולר - ערבות שתעמיד לשטר החוב שתנפיק לליון).

 

 

"שילמנו עבור בית הזיקוק 6 מיליון דולר בלבד ונטלנו חוב של 320 מיליון דולר, שממנו פרענו 40 מיליון דולר במזומן ו־45 מיליון דולר במניות דלק US", מספר ימין. "קיבלנו מלאי ב־190 מיליון דולר, ויש לנו אופציה לרכוש בחזרה צינור נפט בשווי 50 מיליון דולר שניתן לבעלי המניות הקודמים". נכון לסוף ינואר 2011, הונו העצמי של בית הזיקוק ליון נאמד ב־264 מיליון דולר, אחרי שיצר רווח של כ־8 מיליון דולר בארבע שנים. בנוסף, תחלוש דלק US על מערכת הולכת נפט גולמי באורך 800 מייל ועל שלושה מסופים לשיווק דלקים.

 

תשובה לא מוותר

 

ימין, כאמור, הוא מי שהקים את דלק US - תשובה שלף אותו מכלל ביטוח לפני 11 שנה. "הייתי סמנכ"ל ביטוח אלמנטרי, אחראי על 'שגריר' שהוחזקה על ידי כלל ביטוח, הפניקס וקבוצת דלק", הוא מספר. "גיורא ענבר הכיר לי את רוני אלרואי (חתנו של תשובה - ג"ח), הפכנו לחברים, ויום אחד אלרואי הציע לי לבוא לקבוצת דלק, ומוניתי לסמנכ"ל כספים.

 

"באותה תקופה התגלה מאגר הגז בים תטיס, ואז עלה בחברה הרעיון להתפתח בארה"ב. נסענו לארה"ב, ראובן שפיגל, שהיה אז מנכ"ל דלק נדל"ן (כיום מנכ"ל בנק דיסקונט - ג"ח), מנכ"ל קבוצת דלק אבינעם פינקלמן ואני, וחיפשנו תחנות דלק. יום אחד אמרו לי שיצחק מחפש אותי ורוצה שאני אנהל את הפעילות בארה"ב. אמרתי לו שזו צריכה להיות החלטה משפחתית, ותשובה התעקש. כשהוא רוצה משהו, הוא לא מוותר".

 

מה הרגע הקשה ביותר שחווית?

"הרגע הקשה ביותר היה ב־2008 -  בפיצוץ בבית הזיקוק בטקסס, שבו נהרגו שני עובדים. קיבלתי את הבשורה בניו יורק, תוך כדי פגישה עם בנקאים. את אחד העובדים הכרתי באופן אישי".

 

את רוב השנה עושה ימין בנאשוויל, טנסי, עם אשתו יערה ושלושת ילדיהם, אך הוא מרבה להגיע לישראל. "הישראלים חיים בחרדה קיומית, שמחר יהיה רע יותר", הוא מאבחן את ההבדלים בין כאן ושם. "יש בזה גם דברים טובים, הישראלים חוסכים יותר. האמריקאים אופטימיים וחושבים שמחר ירוויחו עוד, אז הם לא חוסכים מספיק. מצד שני, רמת התכנון בישראל לא גבוהה, אף אחד לא מסתכל עשר שנים קדימה".

 

מה ההבדלים ברמת העסקים?

"השוק בישראל קטן, התחרות גדולה והרגולציה הרבה יותר נוקשה. בארה"ב לוקח שנה להקים תחנת דלק מרגע ההחלטה - בישראל זה לוקח שבע שנים".

 

יש לך עוד שאיפות? אתה מחזיק באופציות בשווי עשרות מיליוני דולרים, מנהל חברה גדולה. מה נשאר?

"ניתנה לי הזדמנות נדירה להקים משהו מאפס, אני העובד הראשון של דלק US. החברה היא הילד הרביעי שלי".

 

אתם מחפשים בתי זיקוק נוספים?

"המשנה למנכ"ל דלק US, אסי גינזבורג, ואני ממשיכים לחפש, אך נהיה שמרנים ברכישות ולא נמנף את החברה. החוב שלנו נטו עומד על 150 מיליון דולר, ונישאר תמיד עם יחס חוב ל־EBITDA של פחות מ־2.5. בשלב הבא נתרחב אולי בתחום תחנות הדלק".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x