$
בורסת ת"א

הירושה של חיים רומנו: הפסד כבד של 76 מיליון דולר לאל על בשנת 2009

הכנסות החברה ירדו ב-21% ל-1.65 מיליארד דולר. החברה רשמה הפסד תפעולי בסך 75 מיליון דולר לעומת 5.7 מיליון דולר בשנת 2008. עלות שכרו של רומנו הסתכמה ב-8.2 מיליון שקל. מנכ"ל אל על החדש אליעזר שקדי אמר כי "ניתן לשנות מגמה ב-2010"

סיון איזסקו 10:2428.03.10

חברת התעופה אל על חתמה את 2009 עם הפסד חריג של 76 מיליון דולר, שמצטרף להפסד של 41 מיליון דולר בשנת 2008. דירקטוריון החברה הסביר את התוצאות הקשות של במשבר הכלכלי שהוביל לקיטון בתנועת הנוסעים בכלל ונוסעי מחלקות היוקרה בפרט וכן לירידה בהיקף הטענים המוטסים. עוד מציין דירקטוריון החברה כי גם מבצע "עופרת יצוקה" השפיע לרעה על תנועת הנוסעים בנתג"ב וכתוצאה מכך גם על תנועת הנוסעים באל על.

 

ההפסד הכבד של אל על מפתיע במידה מסוימת לאור העובדה כי שיעורי תפוסת המושבים היו גבוהים ועמדו בממוצע על 81% בשנת 2009. נתח השוק של אל על 37.5% בדומה לנתח השוק בשנת 2008. באל על מסבירים כי הדבר נגרם בשל התחרות הגבוהה שגרמה לה להוריד מחירים.

 

מה דעתך על מניית אל על:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה
מחזור המכירות של אל על הסתכם ב-2009 ב-1.65 מיליארד דולר, ירידה של 21% ביחס ל-2008. הרווח הגולמי בשנת 2009 הסתכם ב- 211.6 מיליון דולר (שיעור של כ- 12.8% מהמחזור), ירידה של 34% לעומת 320 מיליון דולר בשנה המקבילה אשתקד (שיעור של כ- 15.3% מהמחזור). החברה רשמה הפסד תפעולי 75 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של 5.7 מיליון דולר בשנה המקבילה אשתקד.

  

למרות תוצאות עגומות אלו, עלות שכרו של המנכ"ל היוצא חיים רומנו הסתכמה ב-2009 ב-8.2 מיליון שקלים. שכר חמשת נושאי המשרה בעלי השכר הגבוה בחברה הסתכם בכ-14 מיליון שקל.

 

אל על מעדכנת כי היא לא הודיע על מימוש אופציה אותה רכשה מחברת בואינג במרץ 2008 לרכישת 4 מטוסי 777 בעלות של 576 מיליון דולר שמועד אספקתם הוא בשנת 2012. וכן אופציה ל-2 מטוסים נוספים שמועד הספקתם ב-2015-2014. על פי הסכם האופציה במידה ואל על היתה מעוניים במטוסים עליה לשלם בגינם שנתיים לפני מועד ההספקה.

  

אל על ציינה בדוחותיה כי "בשל שינויים מהותיים שחלו בעולם התעופה מאז חתימת ההסכם, וזאת בעקבות המשבר הגלובלי שפקד את שוקי העולם והשפעתם של שינויים אלה על הסביבה הכלכלית, העסקית והפיננסית בה פועלת החברה, החליטה החברה כי יש להתאים את ההסכם לצרכיה. בהקשר לכך, מקיימת החברה מגעים עם בואינג במטרה לשנות את ההסכם ולהחליפו בהסדר גמיש וארוך טווח, שמרכיביו השונים כולל דגמי המטוסים, כמותם ומועדי מסירתם יתאימו לצרכיה של החברה (אשר טרם גובשו)".

  

יש לציין כי המשמעות של אי הצטיידות במטוסים החדשים, כשבמקביל הצורך להפרד מחלק מצי המטוסים של החברה שמגיעים בשנים הקרובות לגיל גריטה, עשויה להוביל את אל על למצב שהיא מצמצמת את היקף פעילותה בשנים הקרובות. זאת כמובן עד אשר תתקבל החלטה חדשה בנושא הצטיידות.

 

"אל על צלחה את המשבר"

  

עמיקם כהן יו"ר אל על מסר היום כי "אל על התמודדה בשנת 2009 עם האתגרים הרבים שהוצבו בפניה, במציאות שבה "מבצע עופרת יצוקה", המשבר הכלכלי והוצאות הביטחון חייבו אותה להתאמת פעילות ולהיערכות החברה לסיטואציות המורכבות. הנהלת החברה פועלת היום, להכין תכנית אסטרטגית חדשה, שתכין את החברה להתמודדות עם אתגרי התקופה הקרובה ותיתן מענה למצב בענף התעופה בפרט ולאתגרים העומדים בפני החברה בכלל ותוצג בקרוב. עובדי החברה והנהלתה ימשיכו לגלות נחישות ועמידה ביעדים ואנו ממשיכים בתוכנית להתאים עצמנו למציאות, בכדי לשמור על מעמדה המוביל של אל על בענף".

 

אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על הנכנס אמר כי "עם כניסתי לתפקיד, לפני כ- 3 חודשים ערכנו ניתוח מעמיק יחד עם חברת ייעוץ מקצועית בינ"ל המתמחה בתחום התעופה. נקטנו מספר צעדים מיידיים ואנו בעיצומם של שינויים ופעולות בהקשרי מסחר, ניהול סיכונים, איכות ושירות, מתוך כוונה לפתח מקורות הכנסה, שותפויות חדשות ומיצוי יכולות בתחומי נוסעים, מטענים ותיירות בכלל. בכוונתנו, במקביל לגיבוש תכנית רב שנתית, לעצור את המגמה ולהפוך את שנת 2010 לשנת מפנה, תוך צמצום הוצאות, התנהלות מסחרית נכונה, הגעה לשווקים חדשים ופיתוח מנועי צמיחה. בהסתכלות קדימה, תוך הבנה והכרה בעוצמות החברה וכלל אנשיה אני מאמין כי ניתן לשנות את המגמה השנת 2010, להצעיד את החברה קדימה ולחזק את מעמדה המוביל של אל על".

 

ניסים מלכי, סמנכ"ל הכספים הוסיף כי "החברה מסיימת את השנה עם יתרת מזומנים של 114 מיליון דולר. וזאת לאחר עמידה בכל התחייבויותיה וביצוע כל תוכניות ההשקעה שקבעה לעצמה בתוכנית העבודה ובכלל זה השקעה ברכוש קבוע של כ- 178 מיליון דולר. החברה פרעה הלוואות לזמן ארוך בסך של 75 מיליון דולר. למרות המצב הפיננסי הקשה בעולם ובמגבלות האשראי החריפות בשנת 2009 הצליחה החברה לגייס 106 מיליון דולר כהלוואה מסחרית לתקופה של 12 שנה בתנאים מועדפים. ההון העצמי של החברה הסתכם ב- 124 מיליון דולר וגדל ב- 5 מיליון דולר לעומת 2008. לסיכום, שנה זו התאפיינה במשבר הפיננסי העולמי והמלחמה בדרום הארץ ועל רקע נפילתן של כ-40 חברות תעופה בעולם, ניתן לראות שחברת אל על השכילה לצלוח את המשבר, לעמוד בהתחייבויותיה ולבצע את כל תוכניות ההשקעה שלה ללא כל סיוע חיצוני, תוך הקפדה על רמת בטיחות, ביטחון ושירות מהטובים בעולם. אין ספק שהתשתית שנוצרה תאפשר לחברה לצמוח".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x