$
בורסת ת"א

ראיון "כלכליסט" - צ'צ'יק: "אם היינו מטפלים בבעיה בזמן, לא היה אירוע מול ויזה אירופה"

מנכ"ל כאל שהודיע הבוקר על התפטרותו ל"כלכליסט": "הסליקה הבינלאומית היא תחום מאוד לגיטימי בעולם כרטיסי האשראי – גם תחום ה-high risk. האירוע מול ויזה אירופה היה מורכב"

תומר זלצר 13:1518.02.10

"אני מרגיש תחושה גדולה של הקלה. הצבתי לי מטרה לסיים את האירוע מול ויזה אירופה בתחום הסליקה הבינלאומית ולהעביר את תקציב 2010 של כאל – וכעת החלטתי להודיע על סיום תפקידי ולהעביר את המקל למישהו אחר" – כך אומר ל"כלכליסט" בעז צ'צ'יק, שהתפטר הבוקר (ה') מתפקידו כמנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל.

 

צ'צ'יק עוזב את כאל על רקע קנס בגובה 9 מיליון יורו שהוטל על החברה מידי ארגון ויזה אירופה עקב ליקויים בפעילות הסליקה הבינלאומית שלה. לדברי צ'צ'יק, "הסליקה הבינלאומית היא תחום מאוד לגיטימי בעולם כרטיסי האשראי – גם תחום ה-high risk. האירוע מול ויזה אירופה היה מורכב – הם טענו ש'נרדמנו בשמירה' והיינו צריכים לפתור בעיה (ריבוי ביטולי עסקאות) מוקדם יותר. אם היינו מטפלים בבעיה בזמן, זה היה נגמר כמו בסיפור מול מסטרקארד – ששם אין אירוע ולא באו אלינו בתלונה, אלא קנס שמגולגל אל בתי העסק. איפשרנו לאירוע בתחום ריבוי החיובים החוזרים בענף תוספי המזון מול ויזה אירופה להתגלגל יותר מדי זמן וזה גרם לאי-נוחות בינינו לבין ויזה אירופה".

 

מהן המסקנות המרכזיות של כאל מהאירוע מול ויזה אירופה?

"ראשית, הפרדה מוחלטת בין עולם ניהול הסיכונים לבין ההתנהלות העסקית. שנית, נתינת מנדט מוחלט לניהול סיכונים בשלבי הגיוס, הגבייה וגם במצבי כשל – בקבלת החלטה להפסיק פעילות מול בתי עסק בעייתיים. פיתחנו גם כלי ניטור, שבוויזה אירופה אומרים שהם מהטובים בעולם, שמאפשרים לנו להיות עם היד על הדופק. תמיד יהיו בתי עסק בעייתיים: החכמה היא לאתר אותם בזמן ולהביא את בית העסק לטפל בבעיה – או להפסיק את ההתקשרות אתו".

 

כאל תמשיך לפעול בעולם הסליקה הבינלאומית?

"בהחלט, תחום ה-e-commerce הוא תחום שמתפתח כל הזמן. קבענו כללים חדשים איך אנחנו נכנסים ופועלים בתעשיות חדשות בתוך עולם הסליקה הבינלאומית, כדי שלא נמצא את עצמנו פתאום בקצבי צמיחה גבוהים מדי ובבעיה של שליטה. הכניסה לתעשיות חדשות תיעשה בצורה יותר זהירה ומבוקרת. בוויזה אירופה מעריכים מאוד את הטיפול שלנו באירוע. למרות חומרת האירוע, צריך לשים את הדברים בפרופורציה: כאל היא לא חברה בקריסה, היא ממשיכה להציג נתונים גספיים יוצאי דופן".

 

צ'צ'יק מכהן בתפקיד מנכ"ל כאל מאז 2003; מאז ועד היום צמח הרווח הנקי השנתי של החברה ביותר מפי שלושה. לדברי צ'צ'יק, " הרווח הוא אינדיקציה, אבל עשינו הרבה יותר מרווח. המנהלים וצוות העובדים בכאל שינינו מקצה לקצה את תעשיית כרטיסי האשראי בישראל. אנחנו פיתחנו, כפילוסופיה, את העולם החוץ-בנקאי ואת המועדונים. יצרנו מזה אסטרטגיה ואלטרנטיבה לאשראי הבנקאי. היה לי חזון שנגיע לאשראי חוץ-בנקאי של 2 מיליארד שקל – ועמדנו בכך. היה לי את האומץ לומר ללקוחות ששיטת צבירת הנקודות היא פארסה. שינינו את שיטת ההטבות ללקוחות – והצלחנו בכך. הצלחנו להציג שיעורי צמיחה בקצבים של סטארט-אפ".

 

איפה האחריות של דירקטוריון כאל למה שקרה בעסקי הסליקה הבינלאומית?

"אני מנכ"ל ומנהיג החברה, עוסק רק בעצמי וביכולות הניהוליות שלי ולא מוכן להתייחס לשום דבר אחר שמסביבי".

 

יש דיבורים על כך שלא כל הדיווחים על ניהול עסקי הסליקה הבינלאומית הועברו לדירקטוריון בצורה מסודרת.

"למיטב הבנתי וידיעתי, ברגע שהיו אינדיקציות רלוונטיות – העלינו את המידע בצורה נכונה למעלה. מנכ"ל מקבל הרבה מאוד נתונים ומידע וצריך לעשות אינטגרציה ולהציף אותה. בדיעבד, אפשר להסתכל לאחור ולהגיד כל מיני דברים. בראייה לאחור, הבאתי לידיעת הדירקטוריון את מיטב האינפורמציה שניתחתי. אם הייתי יודע אז כל מיני דברים שאני יודע היום – אז כנראה שההתנהלות שלי היתה שונה וכנראה שלא היה בכלל משבר עם ויזה אירופה".

 

אתה עוזב את כאל לפני שהיא מונפקת בבורסה – אחת המטרות שציינת בראיונות קודמים שלך.

"היום ההנפקה לא אקטואלית. היתה כוונה להיערך להנפקה באפריל, אבל עד היום לא היה אישור לזה. זה מספיק רחוק ממני כרגע, כדי שלא אעסוק בזה".

 

מה התוכניות שלך לעתיד?

"אני בדרך כלל לא נשאר בחברה יותר מארבע שנים והניסיון הרחב שצברתי בחברות שונות מאפשר לי לפזול לכל מיני כיוונים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x